och jag säger dig
var varsam med hur du kastar orden över jordarna
var varsam med hur du gödslar jordarna
med vad du sår
med vad du anser vara näring
gödning
det liv jag levt
är icke av de vackra världarna
än då
är det
ett liv av de vackra världarna
så är
allt liv
och natten frågade
helt stilla
säg varför räds så mången natten
den jag är
det talas om
om mitt mörker
just denna rädsla att ej se
säg mig
ser ni tydligare på dagen
jag menar i dagens hand
i dagsljus
kanske
siar ni om det vilket skall komma
ändå är det väl mer som att allt göms bak nästa hörn
tämligen i mörker
i min hand är det ju mindre rusningar mindre på språng
mindre i görningen kan tyckas
medans det i dagsljuset är ett myller av görningar
så
egentligen borde ju min hand vara tryggare
natten slöt stämman in i tystvingen en stund
det är ju så att i min hand kan det tyckas vara så att
tiden upphör
just för att visarna ej syns
det är ju fantastiskt
för det är ju egentligen detta vilket så ofta söks
tidens upphörande
just detta att vara här
här och nu
närvarande
just detta att kasta allt avfall i huvudskålen
samt uppleva tystnadens närvaro
för att uppleva alla skeenden
till exempel i min hand
och så
plötsligt blir rädslan er kompanjon
för det förstoras upp
ljuden vilka hörs
egentligen är det ju så
att det icke sker saker i ständig ström
ty stiger du ut ur stillhetens rädsla
och in i stillheten
skall du märka att egentligen är allt stilla
en stillhet i rörelse
det är
tidens upplösning
dimman
diset över sjön
molnen
just detta rena
vita
ljus
så är det med mitt mörker
det är vitt
stiget fram ur
indigo
in dig
gå
i allt – var närvarande – i kärleks ljusvardande
*
närvarandet i allt stillar sinnet stillar tanken
ty du är i närvarandet
*
att älska din nästa är ej begränsat till människan
varje handling är en nästa
varje göromål vilket påkallar ditt handlag är en nästa
se varje rörelse vara just en medvarande
det är att likna vid att varje ord är ett barn
*
se in i skogsöga
se tjärnen
den med den djupa pupillen
så svart
så indigodjupt blå i stillhet
se in i denna pupill
se hur denna pupill vidgas
den ur ålder stigna visdomen
vishetens bärare
lyfter
ett klot
ett klot av renaste kristall
kvartstoner ljuder
hon skådar in i klotet
lyssnar
öppnar händerna varvid klotet stiger
en glasbubbla
en såpbubbla
en andningston
svävar
förenas med alltets vida andning
och allt detta hon såg
det ser du i den vidgade pupillens rena vita klarhet
lyssna till dessa kvartstoner
fyll dina ögon med dessa toner
se träden blomma i dina händer
bära frukter
bära bär
i den stund vari
dina fingrar är
redo
i den stunden är du ett rede
för den vilja vilken är ditt hjärtas svar
så sluter sig skogsöga
vingar runt
fågelns kropp
och i gryningen
fäller knoppen ut bladen
svävar
flyger
vida
in i purpurdalens frigjorda toner
öva leende tills masken spricker
*
tårarna fuktar leran
slut ögonen modellera det tårarna är
lyssna
*
glädje är ej självlysande ej heller en självklarhet
var en stämmare i livet
*
djupen av hjärtats bön
dessa djup förmedlas av havets spegelblanka yta
en vind andas en lätt andning och ytan krusas
denna krusning kommer från det vilket benämns ovanifrån,
nåväl det kan likaväl vara från öster väster syd norr eller, eller
dessa krusningar kan du följa
så stillas allt och havet är en spegel
plötsligt ser du
kanske en bubbla
vilken stiger upp
ringar bildas
havets yta krusas
innan havet delar sig
och kanske är det dansande delfiner
delfiner
själsdans
så strålar själen i havets klarnande
ur djupen stiger sånger
valar förenas med delfiner
just detta förtäljer dig
att rörelsen är allomstädes
egentligen ej ovanifrån
nedanifrån
eller i ekerriktningar
allt är ett vackert hjul
vari navet är centrerat
fokuserat
alla dessa ekrar kan liknas vid stämmor vilka vill påverka
vilka har begärelse att likrikta rörelsen
det vill säga likrikta alla stämmor
eller meningar
av den enkla anledningen att det synes vara lättare att
leva i en likriktad levnad. du kan vara lik någon du kan också vara ett lik
ryser du när du hör ordet lik – det vill säga en kropp utan
liv –
det är gott att du ryser för ser du
genom att din yta krusas sker ett ting en rörelse
delfiner dansar
fåglar rör vid ytan
livets rörelse sätter an rörelsen
vilken gör att du uppmärksammar djupet av din hjärtas bön
vi säger; det är gott att lyssna till alla dessa åsikter
däremot är det av stor innebörd att återinträda i navet
just för att lyssna till djupet av ditt navs fokus
eller centrering
vad är ordens sagda
vad är
koden
*
det finns en ström vilken är du
den strömmen är att acceptera – den ljusströmmen
det – rena ljuset av den du är
oavsett av vad du – tror – dig måsta vara
*
hon sitter i kammarens släckta
spinnrocken snurrar
hon spinner trådar av moln
ögonen skådar
in i
intet
spinnrockshjulets ekrar suddas ut
fingrarna följer trådens sidenklarhet
vad ser du
du ser vad
jag har suttit här vid detta hjul i nätternas dagar i
dagarnas nätter
så länge jag ej längre minns, dofterna av makaren lever
ännu i
trädens gåva av bergens gåva av jordarnas gåva allt detta
makaren svarade till för att jag skulle svara till molnens sånger och trådarna
är spända ut från viljeträdets grenar lagda in i silverdalens sjö svarar till
frågor ställda samt oställda. svaren spinner hjulet in ur intet. så länge har
jag vakat lyssnat och stundtals undrar jag till vad ty trädens ringar havets
ringar blir alltfler tydligt ser jag dem ej längre det jag märker av är att
ensamheten blir allt längre tyngre att bära. det sägs, det har jag hört att
skuggorna blir längre och så ofta ser jag skuggorna sväva in i väggarna. det är
då jag tänder eldskålarna ty jag hör skuggornas böner; giv mig giv oss ljus. så
vackra stiger de fram skimrande i mjuka toner, regnbågstoner ur väggarnas ögon.
ja – väggarna är av trädens gåvor därmed bär de ögon av kvist.
skuggorna håller mig sällskap så visst är det så, ensam är
jag ej ändå är jag så.
hon skådar nu ut ur intet in i elden, den vilken vaknat av
gryningen rörd. vad möter du vad ser du, skuggorna ser jag öppna dörrar ser
skuggorna stiga in i gryningen i strimman av dörrars öppnande ser jag liv
glänta, springor strimmor strån av liv och det är då jag fylls av denna stora
längtan till samtal med stämmor utan krav stämmor vilka lyssnar i talet,
lyssnar fria rena klara. längtar till ögon vilka möts och kanske handens
beröring. just detta med samvaro den vilken träden upplever näri vindarna
bjuder upp till andningsdans näri grenar kvistar kronor möts. rötterna möts ju
alltid flätade in i varandra bärandes all denna skönhet hon, moder vår moder
andas och hör du, hör du hur stjärnorna vattnar allt med färger, med toner med
liv.
hon sluter sina ögon in i dagens vandringar och hjulet,
hjulet vilar stilla allt medan molnen seglar i himlarnas hav. seglar in i
natten näri hjulet åter snurrar näri hennes fingrar åter lyssnar in i intet.
stundtals hör hon hur trådar lindas upp på spolar, hör hon
hur frågar vävs till svar. i de stunderna flödar kärlek ur hennes bröst,
rosenvingar fyllda med lovsånger till hjärtan vilka hör meningens vilja.
mantra
mantror
ungefär så är rockornas engelska benämning
rockor svävar
samt leds av ljuset
*
detta att sväva
fåglars
havsfolk
med flera
är att falla in i just medvarande tillit
*
lev med bilden av att du är pärlljus
*
det enda av verklig betydelse är att du verkligen är
allt annat är illusion
du är – är allts är
ej form – fasthet – densitet samt allt annat de så kallade
kroppsutförandena eller uttrycken är
du är – allts är – är hjärtats sång
*
du kan ej uttala dig med de tankestrofer vilka lever i
denna stund om de du skeenden vilka skedde låt oss säga för miljontals år
sedan. egentligen kan du ej heller säga miljontals år sedan, eftersom tanken
kan vandra likt ljusets ljudets hastighet.
allt är kommet ur en endaste ton, är ej det en fascinerande
bild. ser du snäckblåsaren stå vid havet, kanske med fötterna i havet kanske
med vatten upp till vaderna. hur ser snäckblåsaren ut – genast börjar tanken
måla bilder av det du sett, snäckblåsaren har korpsvart hår och detta hår
skimrar i korpens alla färgtoner. håret är rakt kanske med en ostyrig lock
vilken söker sig in i vinden. ögonen är skarpa kanske betecknandet kan göras
med genomborrande eller skådande. i ena stunden klarblå i ena stunden gröna
malakiter smaragder i ena stunden djupa jordtoner i ena stunden sepia. så
skiftar ögonrymder. huden är vare sig ung eller gammal beroende av den vilken
målar bilden, huden är skimrande i brons samt koppartoner. en varm rödbrun ton.
händerna fingrarna är sensibla sensitiva fragila alla dessa innebördsord. vilka
kläder bär snäckblåsaren, kanske ett höftskynke eller en tunika vävt i bomull
vitt. pärlor är fästade vid samt snäckskal vilka liknar fjärilsvingar.
snäckblåsaren bär halsband av turkoser armband i guld. ser du snäckblåsaren
lyfta snäckan – denna snäcka vilken havet lade i snäckblåsarens hand. just en
sådan snäcka barnet lägger örat till för att höra havet. minns du barnet – det
barnet vilket såg dig djupt in i ögonen samt uttalade; det är ej havet du hör
det blir en tryckförskjutning då du… så hade detta fenomen förklarats för
barnet. kunde du mildra – ja, genom din förundranslyssnan – du sådde ett frö in
i barnet.
hör du tonen och ser du gestalterna – ser du; så är det med
tanken den spinner den springer ilar med ljusets ljudets hastighet. övertoner –
överton och så är det du kan ej egentligen säga för miljontals år sedan för
allt detta är då är nu är sedan är framtid och varför skall du omskriva den
upplevelse vilken var – den samverkar med det vilket är och just därför
uppdagas det att eller hur de folken byggde samt bygger samt hur de läste
jordarnas tecken och åter samt åter stiger dessa sannheter fram. ty sannhetens
svärd visst har det två eggar precis så har dagen samt natten ändå är de
verkande i ett. och så är det med detta svärd ser du skåran i mitten –
ryggmärgen.
ser du snäckblåsaren hör du tonen.
så är det ju
det du ser är så lätt att giva din mening
allt detta du ser
lever i den vida meningen
*
lyssnar du med öppet bröst
skall du höra utan översättning
betydelsen är allomfattande
*
han vandrar vida i skogar, skogar ännu ej sedda ändå sedda.
han rör vid träden upplever barkens stämma, följer – följer stammarnas
hjärtråd.
källa, källa du invid ekens fotvida mantel stig upp – stig
upp låt mig badda min pannas rådbråkning. detta bråk löser jag icke allena.
han hör droppar stiga, droppar porla hans ögon är fyllda
med kärlek han inväntar lovet och gives lov, han doppar fingerblad i källans nu
bäckaström och baddar därmed pannans yrväder. allt stannar allt faller, faller
stilla in i ro. bråket är löst, bäcken glittrar drar sig med mannens tack åter
in under ekens fotvida mantel.
han ser dagen avklädas
i sjön där i ringen av bokar
i ringen av skogsstjärnor
han ser dem tvaga dagens skrud
ytter mellan innanklädnad
de sköljer hennes hud
baddar henne med rosendoft
bjuder henne vila
i mossans mjuka
moln blir hennes täcke
hon nynnas in i sömn
av kvällningens nalkande violiner
de väcker glöden i ringen av stenar
han följer, följer skeendet
och sjön är röd
röd är sjön
han lyssnar till den svarta pumans ankomst
pumans päls gnistrar stjärnvida klarhet
puman vilar stillhet
i ett av trädens grenverk
vakar med dagens drömmar
han ser hennes skrudar
hängas på linor
trådar
givna av spindelmor
pärlugglemor
fläktar med vingar
i strandvrå sjunger lommen
han följer,
följer
skeendet
lyssnar till ljuden
alla dessa kända samt okända ljud
ugglemors stämma svävar
lommens stämma böljar
nattskärran höjer oktavens stjärnstrimma
han ler
rädslan är icke min frände
därav ljuder ljuden
skönhet
ljuden ler
så är det
så är det
och puman den svarta skimras sakta in i vitt
varvid morgonbruden nalkas
för att väcka dagen
i morgonens
mjuka
fläkt
skrudarna
doftar renhet
torkade av just
morgonens mjuka fläkt
i östankammaren höres näktergalen
höres koltrasten tvinna stämmor samman i ringar
av svep
svepande skönhet
kan du släppa alla stängselpålar/stolpar du drivit in i din
hud
din jordmån skall meningen uppenbaras i klarhet
*
så kallade tidsöar – epoker – synvillor
satta i vävramar vilka du kan ha i ditt knä
just för att se tydligare just dessa trådar
minns dock att tiden är ett öppet hav
samt att anpassa icke är medvarande – medlevande
anpassa kväver dig
just genom att du glömmer ditt hjärta
medvarandet – medlevandet belivar
*
toner svävar fria i natten
vävs in i regn
kvinnan lyssnar samt lockas åter in i detta undrande;
vilket namn bär du. vilken fågel är du. fågeln tonar svävande och kvinnan gives
egentligen ej svar. regnet ljuder, ljuder strömmande till viss del överröstande
fågelns svävande toner. fågeln ler låt oss säga näbbvist ty visst är fågeln vis
och visst är näbben ett redskap och regnfolken ler öser gnistrande ädelstenar
ur himlabrunnens öppnade öga. ökar meningen av min sång vår sång i det du gives
ett namn kanske är jag en uggla kanske är jag en hök kanske är jag av
vingfolkssläkte så är du så är vi. en del bär synliga vingar en del bär så
kallat osynliga vingar, alla kan vi flyga. regnfolken smeker regnhästarnas
skimrande hudar, borstar manar blanka, stillheten är en ring en cirkel att vila
i.
kvinnan blir inbjuden och nu, i denna stund hör hon tonerna
hur allt är ljudande i oändlig harmoni, just på grund av att tonerna ej är
bundna. i grunden vilar djupens stigande stämmor och vi har alla namn och vi
har alla ickenamn.
öppna din stämma kvinna i ring i cirkeln och hon öppnar sin
stämma samt förenas med oändlighetens mångfaldsstämma. hennes hjärta befrias
lättas och hon svävar fri samman med fågeln med regnfolken och natten är ett
blankt blad vilket doftar – just – regn.
regnskönhet
och vem är vad – det är ej av betydelse – av betydelse är
det däremot betyder det ej någonting.
det
är
hur skall levande möten nås näri allt försöks förstås med
begrepp
nåendet kan frätas sönder av förståndsbegrepp
medvarandets förståelse är detta vita nående
: jag talar till dig villkorslöst
*
hur skall vi någonsin kunna förstå
när vår rädsla fäller våra modsteg av
att vara helt tömda på allt det vi lärt
det finns endast – ett – verkligt
det är
hjärtat
*
övertyga är ej övertygande samt ej övertygad
kanske säger tanken att så är det leder dig in i övertygelsen
av att så är – är. med detta övertygade begynner du övertyga det omgivande
varat att så är – är. med medel i låt oss säga ordonater blir du en övertygande
stämma att så är – är. tanken ler i låt oss säga mjugg ty tanken är lekfylld
nästintill busig. gult är en färg vilken strålar ut ett lekande skuttande barn
ett så kallat busigt barn vilket absolut inte vill vara still – så är tanken
och mjuggen kommer ej av elakhet eller annat otyg inte heller på grund av en
upptäckt tanken gjort, nämligen att mitt i allt detta övertygelsetal uppkommer
låsta positioner. kanske mycket på grund av att den vilken likt fångstnät
kastar ut sin egen övertygelse in i mottagarens själshav kastar allt hårdare
med en allt hårdare stämma trots att det ej finns elakhet med i spelet. just
bara detta att hoppas på att den mottagande skall hålla med.
se alla dessa övertygande övertygelsers övertygade
övertagelser.
ett övertyg bars ofta över ett undertyg samt ett mellantyg
– var det ett otyg. inte alls det var mer lager på lager till värn. kanske
fanns en korsett med i bilden vilken snördes åt. denna kan ses vara negativ men
kan även ses vara positiv. en korsett håller samman det kroppsliga ger stöd
hjälper till att hålla ryggen rak ger en god kroppshållning – en god
kroppshållning. så kom lagren till och dessa var trenne kanske kropp själ ande;
vem vet. skräddaren vet. visst kunde dessa tyger bli otyg och just detta sker
då övertygelsen blir övertagande av livets källa.
lyssna samt smält
allt har behov av att smälta in samt mogna
tanken kan låsas in
frihetsberövas
säg; är det icke bättre att valla tanken
ja
var en tankeherde
*
silvertonen är alltid närvarande
tilltala silvertonen
den tonen lever i allt
*
studera vindarna med ditt hjärta
med ens skall det uppenbaras vad dina stormar egentligen är
*
det du ser är icke det du tror att det är
det du hör är icke det du tror att det är
ser du; reningen av templet
*
visst går det att leva helt utan att leva
öppnar skogen samtalet med
och skogens stämma är kärret
det vilket nu är klarnat vatten
ytan spritter av liv
skräddare
mygg
vilka
stiger in i liv
gräset runt kärret är gryningsgräs
doftar friskt grönt
smaragdgrönt
hon smeker med handen ler in i upplevelsen av nära
möter timotej så vackra djupvioletta i sina gryningsstämmor
hon sluter ögonen samt lyssnar in fåglarnas sånger
luften
ett vibrerande tonhav
öppnar ögonvingarna
möter
violer
skogsvioler och överallt liljekonvaljblad
svärd omfamnande
bajonetter
varsamt vandrar hon
och träden följer
och skogen följer
och kärret lyssnar
en solstillhet
i denna vilar en snok
hon samtalar mjukt
marken skimrar
snoken skimrar
stenarna följer hennes rörelse
hon vaknar
hon vaknar
höres
stenstämmor
säga
hon följer kärrets rörelse in i bäcken
hoppar över bäcken
når ängen med de
åldriga stenarnas skönhet
ängsblomstren sträcker sig i begynnande vakenhet
en flicka sitter i gräset
varligt närmar kvinnan sig
hälsar
barnet har en slickepinne i hand
hon sitter på en utslagen filt
cykeln vilar stilla
flickan tindrar
slickepinnen har jag fått av min pojkvän
kvinnan ler
regnet har kommit
mjukt faller regn
så fint och nu sitter du här i solmolnen
i slånbärsblommens skönhet
och dina vänner har du med
flickan tindrar
säg vill du berätta vad dina vänner heter
flickan skänker kvinnan namnen
en flicka
en kvinna möts
kvinnan ler
nu skall jag ej störa dig längre
jag önskar dig allt gott
och skogen ler
och kvinnan viskar
det går ej att leva helt utan att leva liv
sant är det susar
skogen kärret
ängarna
mötena och allt
strålar
regnbågen tänds
kvinnan låter ögonen andas in
änglarnas gåva
de talar reningens språk
skogsfolken
det talet lever i dessas verkan
i dessas – du kallar det göromål –
skogsfolken viskar; detta
är
liv
*
fjolårsgräset lägger sig helt stilla
i den stund nugräset är redo
så sjunker fjolårsgräset in
vattnar nugräsets rötter med livsnäring
*
lags
vara till lags
är icke det att upphöra vara den du är
lager till lager
lager efter lager
så bärs klädnader
till värn
detta
dessa lager är icke att vara till lags
det är att skåda
invänta
för att i stundom
knäppa upp knapparna
ser du moder jord
hon bär lager till lager
och dessa lager är vackra
och är dessa lager till lags
så är det ur aspekten att skänka dig till lags med ditt
hjärta
med den
du
är
så är det då glädjen fyller ditt bröst utan att vara till
lags
utan mer just för att instrumenten i orkestern är
stämda i samklangs harmonier
och hjärtat
hjärtat är
dirigenten
i nätters midnattsblå vagga
i den vagga vilken är ett ymnighetshorn
fyllt med glimrande ädelstenar
kan du se
magma
glöda
kan du se varma röda toner skimra
ur hennes bröst
nu upplever du dig se detta utifrån
en gång upplevde du dig omgiven av detta skimmer
du såg det inifrån
det är sant
du var i den stunden ett korn
en ädelsten planterad
ett frö
ett embryo
ett foster
ett barn
vilket skådade detta röda skimmer
dessa varma toner
du upplevde dig trygg
vilka stötar av ljud eller rörelser vilka kom
upplevde du dig trygg
värnad om
just så är det i barn
nåväl
vi lämnar allt runt detta
du är nu en så kallad vuxen
och vet du
kan
du
uppleva detta
denna bild
att dessa varma toner
skimrar ur ditt bröst
magma
magmatoner
och kan du uppleva detta
kan du även inse att detta är en rörelse vilken
kan
liknas vid maneten med rockan
eller att vända en påse in och ut
ut och in
i ständig rörelse
aldrig upphörande
att likna det vid en påse är lite stelbent
det förklarar dock rörelsen
maneten
rockan
är låt oss säga mera likt
i dessas graciösa rörelser
så är
det
i allt finnes skönheten att skåda
i
allt
i vissa pendelslag är det ibland ett måste
att lyfta dig ur den fångvaktare du blivit
du behöver öva stegen
*
det heter
säg aldrig – aldrig
det finns aldrigstunder
dessa är då ditt hjärta stampas på
säg i den stunden helt bestämt aldrig
hjärtat är heligt
din graal
med det renaste källvattnet
bergsvattnet
*
bergsvattnet stiger ur det de säger är
de sjunkna länderna
bergsvattnet väver ditt skimmerhölje
den så kallade extra huden
ibland blir det hål i denna hud
i detta skikt
du har en helgad silverne nål i din bröstficka
laga hålet med nätta stygn
med måntråden
gryningstrådens rena dagg
dessa hål läker
sömmarna vägleds
*
vatten porlar
bildar rännilar glittrande i natten
hud
markhud
vattenhud knottrad
glädjeglittrande
marker
lapar vatten
dricker vatten
rötter är fingrar vilka flätas samman till kåsor
sträcks upp till ökenvandrarna
bjuder
drick
drick denna klarhet
rännilar
glittrar
bäckar
å
åar
möter kärret det stilla i skogen
lindar sig om
ån är en sjöorm
glittrande fjäll
andas vishet
ormen är ej ond
och är den ond så se ordet ond: o-otadlig,
n-närhet/närvaro, d-dröm. så vad är drömmen. drömmen är dina steg befriade från
tanken. ej befriad så – mer du håller tanken i hand – ni håller varandras hand.
i denna bild är tanken kanske den åldersvisa, den med snövitt hår med, med
djupa pepparkornsögon, sammetsmjuka fyllda av godhet, just den godhet
åldersvisa har. så är den så kallade andre handhållaren ett barn vilket lyssnar
skuttar, hoppar, porlar. den åldersvise berättar ur sin väg och barnet kuttrar
ur sin väg. det skimrar vackert runt dem så vackert att allt uppfylls av detta
skimmer. ormen har ett namn quetzalcóatl.
kärret lyssnar, lyssnar till dropparna befinner sig i en
ormcirkel trygg – i den sanna tryggheten. kärret är en moder, dropparna är
tusenbarn. barnen bedjer mjukt släpp oss ut moder, kärrmoder. modern lyssnar
ormen öppnar cirkeln i gemensam vilja. barnen glittrar ur kärret letar sig
rännilar in i bäcken in i ån in i sjön in i havet. och regnfolken ler och
dropparna ler – glittrar sjunger; vi är på resande fot inte har vi en början
inte en ände kom – kom – följ med.
se
djupt in i själen
tjärnen vilar stilla i skogen
svart är pupillen, spegelblank
röda näckrosor betraktar molnen
ytan är helt stilla
näckrosor speglas
i
skräddare trär nålar rör vid ytan
ytan krusas tjärnen viskar
se
med ens viker tjärnen upp den svarta
pupillen
vit är pupillen
i den skådar en blomma
rörelser av liv
parallella drömmar
se djupt in i min själ
gömd – gömd av mig själv
i tjärnen lever en blomma
blomman vilar stilla i gräset
följer molnen så mjuka så vackra så
välkomnande
blomman är ett moln, molnet är blomman.
blad läggs runt blomman
lager på lager
stigen skymmer
i sitt inre vandrar blomman skärper stegen
ändå lager på lager
stunderna med molnvandringar
däri lever blomman
blomman sticker ned rötterna fötterna
djupt in i jorden
blomman upplever den välkomnande värmen
blomman hör lyssnar till berättelserna
blommans hjärta lever
fröjdas
berättelserna stiger upp i stjälken och
blomman
andas berättelserna vida
och dessa tas emot
blomman ler i tillit in i stegen vilka
nalkas
trampas reser sig trampas reser sig
tilliten är blommans hjärtas sång
ändå
lägger blomman nu sakta lager till lager
en vind drar genom skogen ytan krusas
bilderna suddas ut
allt är stilla
en stund
är det så svårt att inse att blodet är
alla vattens järnklanger
tankar påverkar vattnen så och ditt blod
*
naturligtvis talas det om det timligas yttre
med detta byggs fängelser
vilka håller livet tillbaka
*
barn
har en innerlig vilja i att gå framåt
resa sig upp – ur
samt gå framåt
det torde vara ett skeende att efterhärma
det torde räcka med att påminna dig om detta faktum
*
och jag talar till dig
om de stunder vilka ej är om vilka är
jag giver dig de stunder näri ljuset andas starkt
näri ljuset andas starkare trots att det sägs skymma
jag säger kupa dina händer
till en skål
till en lykta
uppleva detta ljus du bär i dina händer
detta blå ljus
vilket lyser upp natten
detta blå ljus vilket skimrar genom midnattsblå
stjärnmantel
detta ljus sägs skymma sägs vara svagt
får stegen ofta till att snubbla
till att vackla
i tillit
stegen vacklar
irrar upplever sig vilsna
jag säger kupa dina händer
till en skål
till en lykta
upplev detta ljus du bär i dina händer
se in i havets djup
dyk in i havet med hela ditt väsen
detta ljus skimrar genom havet
pelare av ljus
tempelpelare
valv
valvbågar
och solen vakar med öppnad blick i havet
möter det silvernes klarhet
och hon skrider i natten med regnbågstoner
så är det i natten
så är det
detta ljus sägs skymma
detta ljus skymmer ej
det manar dig att
kupa dina händer
till en skål
till en lykta
upplev detta ljus du bär i dina händer
denna blå låga
manar dig att taga dina steg i dina händer
varför vacklar du
varför brister din tillits band
vem håller i saxen
vem klipper banden
banden klipps ej
de är
är
se in i denna blå låga du bär i dina händer
denna låga leder dig
i det solupplystas klara silvertoner
ja
ljuset sägs vara svagt i natten
ändå är det så starkt
så starkt
en vagga
vilken du kan vila i
och detta vila är att vandra med tillitssteg
i visshet av att du är allt samt allt är du
vaggan håller ej fast barnet
vaggan visar barnet den rytm
barnet vaggades i
så
är natten
den midnattsblå stjärnmanteln
lev med upplevelsen av att allt det du möter
har du aldrig mött
var upptäckarbarn eller varför ej en upptäckarvalp
*
det är sant; varje steg taget/utverkat bar en gång en
glitterdroppe en tinderdroppe
något gjorde att du ej hörde varvid droppen blev en
talbubbla, en sådan där de har i serietidningar
för gångna är stegen
var nu
lyhörd
*
den vaggande rörelsen är vaggande av en orsak
den kan vara fram samt bakåt eller bakåt samt fram
det är behagligt
så är livets övande
rörelsen kan vara sidledes
så är livets rörelse
höger vänster
eller vänster höger (hjärtat belivar gärningen)
vaggmakaren visste behovet av balans; därav detta
finslipande av medarna, meridianerna samt balanspunkten
vaggan viskar dig visdom
urmodern är balans
*
träden lyfter varsamt en rot, hindrar den rusandes
framfart. träden sträcker mottagandegrenar för att den rusande ej skall fall.
den rusande ser ej tuvor eller stenar och just därför sträcker träden rötter
samt grenar.
den rusande stillas ty rädslan manas av skogens vingar in i
stallet. bjudes klöverhö och värmen sprids samt ljuset återvänder. den rusande
inser att dagen är natten att natten är dagen. nåväl i natten silas ljuset
genom vävarduken den midnattsblå. rädslan är ej rädsla i denna gestalt. kanske
är rädslan nu ett vitt drömlamm. den rusande lutar sig till stallväggen.
lyssnar till vindarnas lek, vindarna vilka leker tafatt
därigenom uppstår dessa svischande ljud samt dessa fnitterljud och regnen
skrider mjuka tassar. den nu stilla ler; vore det ett plåttak skulle regnen
spela trumma nu är detta ett tak av gräs av halm ännuhalm ty det nyvakna gröna
frodiga blåklocksvallmogräset är ännu just nyvaket. var är vi nu – jo taket;
regnen är nu mjuka tassar och den stilla kan inom sig se hur vackert gräset
glittrar.
stallet är ett lä är ett skydd – så är det jag är sant
trygg ty jag bor i detta skydd jag lever i detta skydd av mjuk närvaro.
kärleksfylld närvaro.
träden susar
skogen susar
så är det
nu stöter du ej längre till stenarna
nu ser du
nu hör du alltets sånger
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar