De svävar helt
stilla i natten, koltrastens toner. Så stilla så stilla. Natten viskar varsamt
hjärtats andning, detta har kvinnan glömt. Hur det är att sitta vid stranden
blicka in i elden, höra gnistor tala i samspråk med kontrasten. Kontrasten
sjunger icke ensam ty näktergalen har landat i jasminens öppnade vithav.
Han håller
armen lätt över hennes axlar, känner av hennes värme, upptäcker att hon stelnar
litegrann. Fryser du min älskade, fryser du så fryser också jag, låt oss värma
varandra. Han drar henne mjukt närmre håller henne tätt intill. Han är en
värmande sjal runt hennes axlar. Detta har hon glömt att det existerar. Hon
undviker känslan av flykt tvingar sig att stanna i denna stund nej hennes
hjärta ber henne ej fly hennes kvinna är det vilken drar i henne.
Hon vet ju hur
fruktansvärt ont det kommer att göra då hon åter är hänvisad till ensamheten.
När han genomskådat henne när han ser henne i skarpt ljus. Ensamheten blir allt
större, stegras för varje gång hon tillåter dagsljuset föra vid hennes ögon och
hon vet inte varför hon bejakar detta.
Hon ser
stegrande hästar och hon hör dem förtälja varför de stegrar sig. Hon vet att
detta stegrande helt visst är framkallad rädsla av något av någon.
Av en händelse
vilken väckts, en dörr var stängd runt något som gjorde allt för ont en
vindpust blåste och lukten framsteg.
Automatiskt
sker stegringen, den är en varning den är skälvande rädsla, skräck.
Hon vet att
hästar förtäljer undervisar vakar över på ett sätt människan ej kan. Detta vet
hon och nu manar hästarna henne att stanna vid stunden tillåta armen.
Kanske koltrasten
kanske näktergalen tystnar när han upptäcker.
Kanske upplever
han hennes stormar hennes smärta ty han smeker hennes panna han kysser hennes
tankar mjuka och natten stiger in i gryningen så innerligt hoppas hon att detta
att denna stund är sann.
sjön bär ekan
ekon av skogar
vassen
omfamnar
ön
den ö över
vilken örnen vakar
i ekan sover
kvinnan
hon vaggas
mjukt
av vassens
plymsång
ekobärarna
vänder åter
bär almarnas
toner
asken hör
sländan spinna
pilarna vattnar
jordens rötter
linden vid
templet
lindrar febern
i hennes bröst
ekot studsar
lyssna
se med din hud
träden följer
helande din väg
Universum
lever icke i den tidsrörelse människan ansatt universum lever i tidsstillheten,
den tid vilken svävar; ett slags nebulosamoln en ständig gryningsstämning.
Dörrarna
slås igen vägens fortsättning är en avskuren navelsträng
Dessa tomma
lämnade skor
Visst kan
dessa skor sägas vara övergivna, de smeks ej längre av händers omsorg.
Träden
stigna ur regn inbäddade i nattmoln, nattmoln stigna ur den gryta vilken syntes
stå i skogen i gläntan där skogsmodern lever samman med skogsfadern.
Människorna
i dalen såg molnen hopas talade om oväder åska blixtar, skogsmodern rörde helt
lugnt med den stav skogfadern skänkt henne. Människorna talade om ett regnbågsspjut,
skogsfolken log kärlek, det talas - vitt och brett.
Det vilket var
som syntes vara hotfullt var helt enkelt regnbågsstaven skogsmodern rörde med.
Ovädren nalkades ej och kom ej.
Människorna
i dalen såg molnen vikas undan, en hand vilken strök undan ostyrigt hår ur
ansiktet, en moder vilken lugnade den ostyriga kullen; just den gesten, den
lugna varma vackra gesten.
Skogsmodern rörde
vidare i grytan alltmedan ångan steg, natten var kommen och folken i dalen, människorna
i dalen andades ut. Skogsmodern viskade stilla; andas in andas ut, andas, andas,
ångan svävade.
Ångan diset,
de vackra dansade mjukhet, stenarna vek undan mantlarna samt steg upp satte sig
vakande med synen.
Staven skogsmodern
rörde med syntes ej längre i dalen däremot var det uppenbart att synen skimrade
sömnens vara.
Ur detta
syntes skogen nu röras av nattmoln vita nattmoln vilka målade allt i vita
nyanser, jag beundrade träden beundrade dropparna vilka levde vidare in efter
regnen.
Stora tunga
pärlor droppärlor, regndroppar blir ju så innan dessa faller. Så såg jag en
droppe falla hörde jag en droppe falla.
Åter steg
den bägare jag hade sett fram. Med ens visste jag att denna bägare var av
månsilver smidd av månsilver, glas en månsilvergraal.
Handen
vilken höll bägaren såg jag ej jag upplevde dess godhet, sakta vickades bägaren
och jag såg droppar falla ur hällas ur, dropparna föll samt sjönk in helt utan
rädsla. Jag hade sett dropparna klart och tydligt entydligt, nu syntes de ej,
dropparna sjönk in minnet levde kvar ett vackert minne.
Överallt i
skogen såg jag mer hörde mer upplevde jag droppar falla och jag visste att jag
måste låta tillåta mig att falla, inse att är jag borta så är jag ej borta.
jag kan
viska från jorden
sörj ej
minns mig i
glädje.
Hus vackra
hus byggda i träds gåvor; trädkojor varför steg de upp i trädkronorna lämnade markerna.
Såg de havet
stiga eller steg tankarna höga ur ebb in i flod; så står jag här så står du där
och jorden är rund.
Rund är
jorden; är jorden en boll; vem jonglerar med bollen, är det ett barn viket
rullar bollen vilket kastar bollen upp, upp samt in i luften.
Bollen
stiger är en drake vilken svävar, barnet springer med i glädje, glädjen stiger.
Draken breder ut vingar lyfter barnet med, med lyfts barnet in i sagans land landet
är sagan, sagan lever.
Jorden är en
moder viskar sagan, barnet ler i visshet; så står jag här så står du där vem av
oss står på huvudet hur kan vi stå på fötterna båda skåda, månmoder ler strör
drömstoff in i sömnögon.
De sover i
trädens kojor vari grenarna är flätade korgar; just för att vila rötternas
stigar steg de upp.
Rund är
jorden är jorden en boll vem jonglerar med bollen, fadern ler i det han sår
frön i jordens mylla; öva jonglering se varje livsstund vara en boll öva
jonglering – närvaro, handnärvaro – ärnärvaro lev med bilden av det du
upplever; glädjen tyngdglädjen då bollen landar i din hand. Bollens glädje i
den frigörelse du skänker bollen upplev det bollen upplever då du missar den samt
det du upplever. Bollen springer ej ifrån dig, bollen inväntar din hand. Hur är
det; vänder du ryggen till- du kanske tror det tills du märker att du mognar i
solens kärlek. Öva; jonglering detta är en god livsövning innebördsgest.
Vinden
sätter sig in under ekarnas kronhav en baldakin med viskande blad. Solstrimmor
silas in; fyll dina ögon dagligen med levande ljuslågor. Kanske drömde du om
barnet du en gång var fridsbarnet, glömde du skogen, skogen med träd i spiraler
ståendes i ring stenar i skepp och stenmakaren lade handen till stenen lyssnade
till stenens hjärta släppte barnet fritt. Trädmakaren lade handen till trädet lyssnade
till trädets hjärta släppte barnet fritt.
Grus
syntes glittra i markens händer grus blev mjöl källan gav vatten brödet bakades
bjöds till barnens växande, grus, grusades dina drömmar hur kunde dessa grusas ej
grusades dessa de bakades in. Och se kattguldet glimma i flagor av helhet se
hur flagorna släpps fria fjärilar lyfter vind se hur guldet framträder; sol solskepp.
Glömde
du natten vari stjärnor upplyste mörkret den mörka natten den dunkla vari du
befann dig i grottan. Stenen vakade vid din ingångs utgång din utgångs ingång.
Vem
rullade undan stenen; din glädje, fridsbarnets visshet, så vek törnrosor ut
bladen; glömde du denna natt glömde du dessa fyra vägar glömde du mitten glömde
du barnet, trädet.
Och
trädet har ringar, ringar har trädet se hur kvistar framträder; vad viskar
kvistarna.
Dessa
viskar;
glömde
du barnet fridsbarnet.
Se
vi är, se barnet ditt, fridsbarnet så framträder kvistar i dig ur dig till
påminnelse av att du var barn samt är barn och kvistar kommer ur ögon. Så så i vinden
så så i vinden, vinden kupar händer lägger sådden i jorden vattnen stiger
rötter sträckes plantan spirar förtälj det du ser i visshet av detta spirande.
Så
så i vinden var väl medveten i att det du sår är rent så smutsas ej luften så
smutsas ej haven så smutsas ej och smutsas detta så tvaga det du sådde.
Hon
hör dig hon svarar dig hon skänker dig renande blad bannar dig ej slår dig ej, hon
ser hon hör hon öppnar din sannhet. Plantera dig i jorden tillåt dina rötter sträckas,
upplev jordens allt runt dina fötter, upplev din stam rörelsen i stammen strömmarna,
upplev hur du i kärlek sträcker ut dina armar, gränslöst allomfattande
kärleksvilja och allt det du möter är ej att möta det är att vara, upplev hur
du i glädje bär pärlor du knoppas du blommar du skrudas i grönt andas in detta
gröna andas ut ditt hjärtas sång.
Hur kan du
veta huruvida jag är trött veta hur jag påverkas av din trötthet hur kan du
beskriva det jag lever i eller är i, går det att beskriva ett skeende med ord går
det ens genom att härma rörelsen att djupt återge det jag upplever; så talade
trädet till mig.
Kanske var
det ej till ty upplevelsen var mer att stämman kom inifrån, funderingarna
svävade mjuka. Jag såg helt klart och tydligt en skål med guldfiskar i eller
slöjfiskar, dessa vackra varelser med långa slöjor.
Jag visste
att dessa visade sig för att jag skulle vila i lugnet ej söka mota bort
funderingarna åter var jag det barn vilket hade förmågan att drömma mig bort, detta
drömma mig bort var egentligen ej bort ty allt var så närvarande så tydligt
just den frid vilken livet är.
Trädet
följde mina funderingar lyfte åter den mjuka stämman; barn härmar det vilket är
värt att härma, detta värt är rörelsen eller uttalet vilket är närvarande vilket
är kärlek ej en mask ej en attityd, barnet härmar min rörelse din rörelse ty
barnet upplever ej det avskilda barn lever i den sanna tryggheten; tryggare kan
ingen vara än guds barnaskara, barn vet utan tankar att allt det vilket kan ses
är gudomen ty allt är gudomen jag du, du jag, allt.
Åter; kan du
uppleva detta ditt barn upplever, det kan du genom att stiga in i floden samt
skölja dina ögon ditt ansikte, så skall dina sinnen vara det dessa är och med
dessa vita sinnen kan du uppleva samt beskriva det jag upplever.
Så är det, det
är så att vi påverkar varandra och det sker just i den stillhet i den frid i
det lugn du kan se dessa vackra slöjfiskar strömma, strömma sväva, däri
uppenbaras kosmos andning i dig.
Universum
lever icke i den tidsrörelse människan ansatt universum lever i tidsstillheten,
den tid vilken svävar; ett slags nebulosamoln en ständig gryningsstämning.
Ser du
upplever du markernas andning hennes huds andning. Hör du hur hennes hjärta
motståndslöst följer varje rörelses dröm hur hon besvarar hur hon andas, andas
ut ur det inre andas i ur det yttre, så är allt sammanbundet. Kan du uppleva
det hon nu upplever; ett liv dras samman i kramp en svart fläck en solförmörkelse.
För att möta dessa behöver du sotade glas, det vill säga du viker ej undan ditt
hjärtas röst däremot ser du in i denna svarta punkt vilken mer eller mindre
inom citationstecken förgör sig själv. Denna förgörelse är oerhört smärtsam den
leder dock ej till det vilket förknippas med förstörelse denna förgörelse leder
till den vita eldens brand det vilket skymmer solens hjärta är glömskan av att
det inre är det yttre det yttre det inre. Dina sotade glas behöver du för att
ej förbränna dina ögon för att hålla ditt hjärta rent i mötet, du möter du äts
ej upp.
livet är ej
en stelnad punkt
ej en svart
pupill
livet
viskar; se pupillen andas.
I den
stunden bjuder fadern barnet på lemonad ur den vackra glasflaskan, skimrande
grön in i turkosa toner. Glaset är handfast korken sitter med hätta, doften är
mogna bär.
Tystnaden är
ett mjukt moln vilket omger dem, sakta klarnas molnet in i faderns stämma;
Dessa är de
ord hon sköljer in i livet, ser du nålens öga, de skulle bygga ett hus ett
tempel. Barnet mitt vad gjorde dessa byggare, stenmakare jo de satte ned staven
i jorden inväntade solens uppstigan. Denna stav kan sägas vara en nål och just
där solen passerar genom ögat där lades grundstenen, hjärtats kristall.
Ser du detta
nålsöga; lägg fingret över, det blir svart en svart punkt, du kan lägga fingret
över ett nyckelhål det blir en svart punkt du kan också låta endast denna punkt
vara öppen då blir det ett titthål ett ljusupplyst hål en ljuspunkt.
Livet är ej
heller en titthålsoperation livet är en helhet - ibland kan det vara av godo
att sätta sig i det ljusupplysta hålet samt minns att livet har behov av
vidgande samt sammandragande.
livet är ej en stelnad punkt
ej en svart
pupill
livet
viskar; se pupillen andas.
Se alla
dessa punkter alla kommatecken alla dessa indelningar, avdelningar, stort
litet, bryter det dig eller giver det dig andrum. Skall alla ord endast rinna,
fria tillåtas av läsaren i mötet att andas så som den mötande har behov av
eller är det du vilken styr med fast hand med åror eller strömmar båtens gåvor
utan åror, se dessa ringar hur båten mjukt snuddar, nuddar vid stenfolken.
Ekarnas alla
blad susar till barnet till mannen till fadern i en gestalt nu;
se djupt in i själen,
tjärnen
vilar stilla i skogen, svart är pupillen,
spegelblank.
Röda
näckrosor betraktar molnen ytan är helt stilla näckrosor speglas i,
skräddare
trär nålar rör vid ytan, ytan krusas tjärnen viskar; se.
Med ens viker tjärnen upp
den svarta pupillen vit är pupillen, i den skådar en blomma
rörelser
av liv parallella drömmar;
se djupt
in i min själ gömd – gömd av mig själv och denna själ är jag.
I tjärnen lever en blomma,
hon steg upp i en stund av längtan,
blomman
vilar stilla i gräset följer molnen så mjuka så
vackra så välkomnande, blomman är ett moln, molnet
är blomman.
Blad läggs runt blomman,
lager på lager, stigen skymmer. I sitt inre vandrar blomman, skärper stegen - ändå lager på lager.
Stunderna med molnvandringar;
däri lever blomman, blomman sticker ned
rötterna, fötterna djupt in i jorden,
blomman
upplever den välkomnande värmen
blomman
hör, lyssnar till berättelserna,
blommans
hjärta lever fröjdas.
Berättelserna stiger upp i
stjälken och blomman andas berättelserna vida och dessa tas emot.
Blomman ler i tillit in i
stegen vilka nalkas, trampas reser sig trampas
reser sig, tilliten är blommans
hjärtas sång - ändå lägger blomman nu sakta
lager till lager.
En vind drar genom skogen
ytan krusas bilderna suddas ut
allt är
stilla. En stund.
Molnbärarna
vandrade fria, prärien var ett vidöppet välkomnande öga, skådande allas behov.
Molnbärarna rann in över bergens kammar, kammar kullar klädda i böljande gräs.
Stundtals upplevdes markens vibrationer just när molnbärarna; bufflarna
trummade med snabba klövar, iverklövar.
Det fanns
folk vilka vandrade med mjuka mockasiner, hästarna vilka gladeligen bar dessa tvåbeningar
kläddes ej i sadlars tyngd tvingades ej bära betsel eller tyglar, dessa folk
lyssnade till hästarnas vägledning.
Så fanns det
folk vilka bar stövlar samt skor med hårda sulor.
Det byggda
försvaret var; det skyddar oss mot skorpioner mot taggar mot – mot – mot, så sade
de och rädslan växte. Dessa red hästar vilka tvingades bära båd sadel tyglar
samt betsel en del av dessa ridare, skötare kallades de, boskapsskötare bar
till och med sporrar.
Lyssnade
till hästarnas vägledning, så ej – så ej.
Jo det fanns
de bland skodonsfolken vilka lyssnade. Nåväl, nåväl livet vandrade lugnt ändå så
började de lägga räls och allt detta kan vi skriva om, ändå vet vi ej när vi
skriver detta;
blir det vår
historia ej levandelivsverk ty vi befinner oss här ej bland rälsläggarna just nu.
Det vi önskar säga är att visst kan tåg flyga trots att de är tunga och går på
räls visst kan de springa visst kan de det är bara det att dessa låsts fast i
bilden av att gå på räls.
Det är just
detta livet är – det går ibland på räls ibland flyger livet ibland, ibland och
allt kan livet i den stund du låser upp låsen med varsamhet helt utan betsel
tyglar seldon sadlar eller sporrar.
sjön
vilandes i
bergens
händer
kupar ögon runt
ellipsen
ellipsen är
bladen
slutna om
bergen skimrar
i natthägn
petroleumdjup
floden
är en
silvertråd
tvinnas med
gyllenlov
i gryningen
viker den hörda ut
bladen
människolotusen
andas
fri
Ekarna susar
vidare i vidare ringar, de fyra svävar i bilder, det gnistrande knastrande
gruset, grusmockasinerna är vita i stegklarhet; i vinterland bar han tusende lågor skimrande i
stillhet lystes skogsvärn upp.
Sommarland vaknar nu
sakta, vinterhjorten bäddar in lågorna ur krona in i
rötter.
Den mannen den
kvinnan har vandrat samt vandrar, länge
har de vandrat; genom med i. Tidsspannen
är öppnade skålar vattnen steg upp
ur källan, ringar bildas i vattnet ändå är
ytan fri ändå är
djupen fria.
Dessa; mannen kvinnan har vandrat i nätter lyssnat till den fågelns stämma, uggla hök vråk falk duva, fågel nattfågel. De har följt
vinterlandets rena vita gnistrande
klarhet de har lyssnat till isarnas
släppande hört bäckar porla sett blomstren stiga in i värmen i
ljuset ty så är dessas vilja.
De har hört
saven stiga i träden upplevt trädens
glädje i mötet med synen hört träden
i glädje frambringa pärlor knoppar blad,
de har och de fortsätter.
De sitter
vid nattelden lyssnar till
stjärnfolken lyssnar till fågeln den fågeln; nattfågeln.
De öppnar
sina händer, tidsspannen lyfter ringarna jonglerar med ringar och
i varje ring synes världar av världars världar och i alla förtäljs det sagors
närvaro.
Så är det
ler de båda, detta är frihet – kärlek i djupaste innebörd, det
är att vara samt icke vara det är
att icke vara samt vara det är att
följa växandets väg samt inse att
liv ej kan ägas fångas snaras - görs
detta vissnar livet.
Se
skogsblomstren hör träden hör fågeln den fågeln; nattfågeln och våra stämmor är vandrade och vandrar, är din stämma är våra stämmor
alla stämmor är allts, kvävs
dessa vissnar de allt är i harmoniska symfonier
– samstämda.
Stubbarna,
de knotiga med mantlar vävda av skogsmoder blickar in i gläntor öppnade; de
talar om bucklor om knotor; knota, knota ej emot streta, streta ej emot; le mot
i bejakelse till solen. De talar om träden vi var, kunde de se, se de kan vill
de, de vill sover bara litegrann.
En
av stubbarna lät manteln glida av lyfte ur fickan en fiol varvid en av
stubbarna lyfte ur fickan en flöjt. Synnerligen inom det snaraste stod orkestern
redo, älgen nalkades, lyfte tecknen tystnaden ljöd inför den ton vilken lyfte
symfonierna folken i stugorna hörde.
Så
är det med instrument ler stubbarna de är i de fickor vilka svarar händernas
bön.
Ekarna
rör grenarna varsamt i svepande drag mannen slumrar eller är det vinden eller
en kvinna, det är; är.
När
är vaknar, undrar ekarna vad är såg;
Natten
föll sakta in såg bilder givna ur blomsterhänder, hur knoppar öppnades hur
blomsterkronor skänkte skönhet i en gnutta av ett uns syntes ett träd leka med
bilden. Trädet var en knopp vilken slog ut och så stod trädet leende inför mig,
så många bilder vi har av allt viskade min tanke vi funderade hit och dit, jag
lät tanken vara en porlande bäck. Det var en lustig leende musik vilken skänkte
mig porlande inreglädje, knoppar öppnas knoppar sluts undrar varför natten med
ens visar sig i skepnad av slutenhet. Det är ju en vid syn vi skänks av
stjärnor av en konturlös tillvaro där allt andas fritt.
Kanske
är natten en knopp vilken öppnas så är dagen en knopp vilken sluts, vår hud.
En
lätt rörelse nådde mig, tankarna lindade in sig i den medhavda korgen en
glittrande sjö i en korg .
Stegen,
för det var mjuka steg vilka nalkades snuddade nu vid den mark den markkupa jag
satt i. En man, en vänlig gestalt bad om tillgift att slå sig ned jag
välkomnade hans närvaro och vi talade i tystnad såg gryningen öppnas vi hälsade
de fyra vi intog morgonkornen. Han tog varsamt min hand och vi vandrade i dagen
i ängder i skogar i alla hennes skepnaders framsträckta händer.
Vi
nådde en, för honom, välkänd plats, skogen låg vakande i ryggen berget rest
högt blickade ut in i sjön vilken vilade i rotkorgen. Platsen var en oas för
mina sargade ögon vi talade i tystnad, jag vände bladet och i den rörelsen
hördes mannens stämma; denna plats kan endast upplevas helt genom övernattning.
Orden
slöt jag i min vandring orden tonade ut eller in.
Molnen,
molnen dessa vackert broderade kuddar, väven är vävd ur sammetskänslas visshet fingrar
löpte mjuka mellan trådar varpen spänd i ramar golvens sand skimrade vit en
aning gult inom.
Husen
bar vita väggar, minareter ropade knäns möte med hennes hud. Marken är huden, huden
är marken, pannor snuddade nuddade marken, vävar vävdes sammetsmjuka löstes ur
ramar.
Broderades
med vackra mönster, mönster skapade i urtonens visa stämsång, fingrar flinka såg
in i ögat nålen följde synen, floden rann.
Molnen
dessa vackra sammetskuddar bär mönster kvinnorna i öknarna hörde, sanden viska.
Beduiner
vilade i stjärnklara nätter vid brunnens djupa stigande stämma. Tälten restes dukar
spändes baldakiner böljande, kuddar mjuka. Sammetskuddar gav vila i nätternas
ordspråkstoner. I gryningen lyfter dukar, vidvingade svävar skådandes in i sandens
pärlor stavarna vilka höll dukarna lägger sig mjukt i vandringshänder kuddarna,
dessa vackra mjuka sammetskuddar bärs av skeppens vaggande lugn, himlarna är
klarblå moln synes ej
solen stiger
stiger
luften skälver
spåren synes
glider
löses upp
i sandens
andning
Vandrade de
här, här vandrade de den väg de vandrat sedan urminnestider, de vilka kan andas
in orden, språken hon talar ur jordens hjärta.
Ekarna i
lunden väcker lyssnandets stämma lämnar med vidsträckta händer stämman vidare,
vägen talar genom jordens hjärta.
Ur vissnade kanter
stiger strån, vaja, vaja vagga vind, plymer solmolns silver rullas sakta ut.
Berget skänker
lä, strå, strå följer vind drömmer smultronblommens mognad.
Staden lagd
i cirkel bär kroppar av kuber vittrande bruk i mitten växer ett träd ett träd
med röda blommor. Vid trädets rot andas oasen – dammen med ullmoln; svärtor vippandes
övande dykandes in i spegeln stillhet.
Andrum ögonvila
i parkens kastanjetempel.
Huset det
lämnade blickar ut in över hedarna. Gräset vuxet högt svischar i vind, huset
vilar kind till bergshavda täckt med mjukmossa med humleljung.
De lyssnar
till havets doft.
Även i
staden sjunger näktergalar tonerna är droppar vilka faller, faller mjuka tassar
rör vid kullerstenar lagda i ring i ring. Rör vid asfalts svarta pelare lagda,
lagda i märkliga labyrinter.
Även i
staden sjunger näktergalen tonerna faller, faller in. Stelnade marker glittrar,
glittrar glittrande knoppar viker ut blad. Kullerstenars, asfaltens blänkande
hudar fröjdar vandrarens tröttade steg. Den vilken vandrar i natten med bud med
ark tryckta i svärta.
Vandraren
stiger in i en av alla dessa huskroppar sluter dörren runt ryggen skådar genom
rutor blanka av toner sällsynta toner.
även i staden
sjunger näktergalen
mitt hjärta
svävar vilset i skogen
den dunkla skogen
vari dropparna
knopparna
släckts
mitt hjärta
svävar vilset
en sång utan
hem
ett hem utan
sång
Dessa träd
äro svarta pelare, pelare silhuetter skuggor av det dessa var, grenar kvistar
skymtar i stelnade klanger. Rörelser utan rörelse, rörelser sträckta in i
tystnad;
visste ni ej
till vad ej längre till vad upphörde vissheten i det något slog, slog hårt. Vi
är bilden av ditt hjärta bilden av ditt hjärta är vi.
I skålar av
grenar skymtas ljus detta ljus vilket ej riktigt når fram,
mitt hjärta svävar
vilset i den dunkla skogen
däri mörker
är så mycket mer än mörker.
Sakta kupar
jag mina händer runt gryningen därför att jag vet att jag måste; jag bäddar in
mitt hjärta i redet samt vaggar smärtans puls.
Stiger in i
ett steg i taget
ler in i världen
väl medveten om gråten i mitt bröst.
En vind
löper i skogen träden vajar dagen har lyft slöjan av hennes ansikte solskimmer
fyller syner. Lönnarna i parken lagd i stad nås av en vind, löper i skogen, lönnarna
dansar i vindens förelse, lönnarnas kronor och bladen vänder sidor vänder sidor
åter, sparvar landar i bjudande ekor.
Segla, segla
i vind barnen leker i sanden bygger mjuka städer vari vägar blommar i mid.
Även i
staden sjunger näktergalar, viloblå skogsduvevingar höljer takåsarnas vågor. Tvätterskorna
vid floden sköljer vandrade vävar tvättade med finsand lyfter renhet upp i
luften, över träden hänger dis. Stillheten lever i aftonblommans famn, stillheten,
detta lugn inom vilket tystnaden glänser.
Murarna runt
borgen är lotusens öppnade skal vilket höljde dess bidan in i klanger av är. Trädens
kronor är en spegelblank yta, lövhimlar i bidan av vind, vinden vilar stilla.
Och mannen
med de blå klarblå ögonvingarna svävar rör vid lövhimlarna varvid en lätt
krusning tillåter honom att se hennes hjärtas rörelse.
Även i
staden sjunger näktergalar tonerna lyfter husens grunder pålarna de slog ned sträcker
grenar vida.
Se körsbärsträden
blomma in under himlars parasoller. Snurra, snurra kalejdoskopet i din hand.
lövhimlar
ett hav med
krusad yta
vinden vilar
stillhet
mannen med de
blå
ögonvingarna
rör vid
spegelns cirkel
över lövhimlar
hänger dis
ur ögon vilka
tåras
i den
ensamhetens skugga
I
människovärlden dansar lönnarnas löv i vindens andning följande. I lönnarnas
värld - säg mig; vad är denna rörelse.
Sparven
landar i ögonhand; rörelsen är den rörelsen är.
Den staden
är lagd runt stenarna de lyfte med ögonen, ögon slutna för åverkan. Den staden;
kanske hörde de vattnet sjunga i mitten av trädens värnad ty just där lade de
stenar i ring i ring i kring. I dess mitt steg saven, källan den källa havet
skänkte. Brunnen bjöd in stadsfolken till möten visste gjorde de ej att detta
vatten renade synen. De hörde kanske vattnet sjunga, visste de visste gjorde de
ej att dessa stämmor var de vilka andas i vattnet; undin undiner i skimrande
fägring. Vi tager in dina tankar vi sköljer vattnens stämma.
Folken;
kanske hörde de vattnen.
Kvinnorna
nalkades brunnen varsamt, i närheten av brunnen levde en man en krukmakare, blind
sades han vara ändå formade han lerkrukor till kvinnorna i staden. Det vackra
var att den ena krukan var ej den andra lik eller den enas kruka var ej den
andras lik och kvinnorna var ej den ena samt ej den andra ty komna var de ur
kvinnodalens sämja.
Blind sades
krukmakare vara ändå formade han krukor komna ur kvinnornas steg så var det med
krukorna och dessa fyllde brunnen med vatten, vatten ur den stora källan hav.
Detta vatten
bjöd kvinnorna till männen så är det med denna verkan i kärlek given ur kärlek
skänkt; ring i ring i kring ja de lade ringarna i ring i ring i kring till en
brunn och just vid brunnen väcktes minnen av jordemoderns sång.
Hennes
hjärtas sånger steg, sakta vittrade stadens fasader vittrade ur stelnad kramp, så
stod folken så sakteliga med rena ansikten.
Ännu hörde
de ej träden sjunga de såg hur träden, de träden, med avhuggna stammar hur
dessa lyfte asfaltens svärta, dessa rötter trotsade det folken trodde sig uppnå,
kanske grät folken först i ojande kanske vred de sina händer vred dem in i
förtvivlan - vem vet - vet vem;
Barnen tog
de krumma i händer visade dessa jordens sånger. Därmed befriades rädslan ur
fångenskapen och himlarna fylldes med pärlemorblad sprungna ur folkens visshet
i klarnad syn.
Visst hände
det att synen dunklades, visst hände det av hettan, hettan flimrar ögonens syn,
hägrar sveper vida, driver upp molnhästar ur sand, nattens drottning öppnar sin
slutna stämma molnen landar i gård lagd av den vilken hörde vattnen ropa.
Damm täcker
ansiktets gjorda bild, hon väcker tonerna ur kanelflöjt,
lyfter
eldblads vilja bjuder in hästarna till sjööga släcker den flimrande synen in i
klarhet.
Hägrar
fläktar pannans feberhetta. Hav, havet råmar klippor är skimrande malakiter.
Jade dansar i regnbågens cirkel skrudad i turkoser trädda i väv i handen bär
hon en gardenia havet viskar hennes rörelse.
Vågor
sköljer över, över, över randen av ögat;
Trappan
vindlade nedför, nedför motsols det enda hon då levde med var livets spiral är
med sols. Fukten kröp in genom väggarna. Trapporna var slippriga hala luktade
sjögräs.
Hon halkade,
händer vilka tog emot henne existerade ej det fanns bara denna väg.
Visst fanns
händer de ville ej befatta sig med hennes liv. Slutligen var sista steget taget
och dörren slog igen nycklar vreds om.
Ljus
existerade ej och hon tyckte det var vilsamt för ögonen, det spelade inte en
roll huruvida det fanns ljus eller ej, här var änden av tråden.
Hur länge
hon befann sig där glömde hon sakta, en dag öppnades dörren, ett milt ljus
mötte hennes ögon.
Sakta vande
hon sig, ändå fyllde skräcken henne.
Hur möter
jag, hur talar jag, har jag en röst, finns jag.
En hand
stödde henne hennes fötter var ju ej vana vid gång, det var en gång, det var en
gång.
Mödosamt tog
hon sig uppför hon visste ej varför eller hur, kanske var det ljuskornen de
hällt ut på golvet, så trött, så trött med hoppet likt en darrande fågel i
händerna.
Golvet hon
nu stod på var ej halkigt samt doftade rent liknade blodådror, marmor i
sepiatoner. Ett ångande bad väntade henne, trådarna hon bar ramlade av, av
hennes skälvande kropp.
Händer
hjälpte henne in i badet ångan omslöt henne, ånga samt väldoftande örter. De
tvagade henne varsamt, varje berörelse gav henne smärta. Slutligen hjälpte de
henne ur badet. De lindade varma lakan runt henne, de baddade henne torr invid
en eld. Sakta varsamt redde de ut hårets ännu tovor samt smorde hennes hud.
Hon gavs
kläder att bära, hon leddes in i livet.
Skälvande
särade hon lätt på fingrarna och fågeln hon höll hade hållit i sina händer
svävade i glada rörelser runt henne. De flög ut genom fönstret. Det fönster
vilket badade i ljus.
Hon trodde
sig leva
.
I den stund
hon bejakade livet,
Livsrörelsen
vilken porlade i henne skedde det.
Dörrarna
slås igen vägens fortsättning är en avskuren navelsträng
Hur mycket
jag än ropar är vägen bortspolad
Jag kunde ha
Jag kunde ha
Det
Kunde jag ej
Ensamma
stränder dessa ensamma stränder vattnet suckar i långa utdragna längtansfingrar
händerna, fallna ur axlar hänger – rinner i tjärföljen nedför sidorna, den röda
sidenklänningen hon bar brinner i skymningssvanars vingbredd.
Gråhuva hör
henne; gråhuva är lyftad, tätt, tätt andas regn. Spindelmor väver paraplyer
starar skådar steg in under gräsvalv, gråhuva skimrar i åseende av barnens
regndanser ån virvlar mjukt runt stenskepp vilandes i hamn.
Jag kunde ha
jag kunde
ha.
Boken, boken
tätt intill hennes bröst, de uttjänta orden rinner svärta, spegelskärvan
skänker knappt syn, flammig är skärvan in i brunsolk en solflinga landar.
En skärva
skimrar bärnstensguld leoparden spinner. Ett sus far genom det höga gräset
fyllt med blåklint med kornvallmo. I bergen med vita slöjor spinner tigern blå
strålande bergsvallmo.
Hon håller
skärvan i hand;
det ansiktet
tröttar mig, med silverbladet skär hon av sig sitt långa hår.
Hon kläder
sig i jute beger sig in i glömskan. Insikten är fullbordad.
Sakta
snurrar hon fingerdynor öppnar en rundel i rutans damm ser in i detta slutna
rum;
insikt
insett har hon nu att hon upphört att leva för så länge sedan;
Vägen
är en avskuren silvertråd.
Jasminen
i trädgården vibrerar av allt det den upplever, in under lummig grönska hålls
råd, en sparv gives uppdraget försöket; grå sparv bär regndroppe i näbben
släpper droppe av regn inför mina ögon.
Bubbla,
regnbågsbubblor svävar fridsstilla, sparven grå glittrar i rosengrinden.
Solsilvermoln
skimrar fötters girlander blomsterprydda, stenskeppen seglar sägenomspunna.
Havet
speglar havens händer solsilver slöjan lyfter hon hennes blåklintsögon skimrar.
Och
jag förmår ej lyfta mina händer förmår ej lyfta mina steg jag faller in, in i
havet.
En dag hörs
gräset vikas undan, gräset på den en gång grusade gången, den vilken kammades
med krattor. Gjorda ej av stål gjorda av trä, den gången vilken nu skymdes av
grusat hopp.
I den gången
veks gräset undan av steg. Stegen är långsamma stannar av och till, till och
av. En avig två räta en avig två räta.
Silverstickorna
klingade, ibland av trä i de stunderna är tonerna mjuka, dova hjärtljud kanske
förberedelse inför vinterstormarnas rytanden.
Stegen
stannar nu ser upp på trappan, trappan knarrar det går att höra uppleva en
skälvning en välkomnande gest. Undrar om tiden stannat i huset.
Skorna
känner igen stegen doften.
Dörren
lirkas upp för visst finns det en dörr till huset, nyckeln ligger städse under
krukan med röda pelargoner ibland höll krukan vita penséer.
Nu höll den
icke vare sig pelargoner eller penséer, dessa kunde i sommarlandet ses i
gräset.
Visst finns
det en dörr, denna hänger lite snett, träet har gistnat sägs det och vad annat
kan ske i detta.
Gångjärnen
har rostat ej sönder det ser mest ut som att spikarna håller på att krypa ur
väggen eller karmen.
Kanske
längtar spikarna in i hösthimlarna till att sväva med drakarna för att glödgas
för att falla ned likt meteorjärn för att skänka vandringsleder styrka.
Nu knarrar
dörren förnöjt går det att sägas, stegen stannar och skorna känner helt klart
en närhet, en hand greppar varsamt om. Skorna känner hur det pirrar glädjerikt
i lyftet. Ser ett ansikte välbekant ändå ej bekant så många åldrar bär
ansiktet. Ansiktet ler in i skorna och skorna ler med tusen inte tusen
tjugofyra hål en gång trädda med snören ja, den ena skon har snören om än
fransade med knutar. Kanske böneknutar vem vet, den vilken knöt dem vet.
Skorna bärs
in i huset för visst välkomnar huset och golvet är helt och väggarna är hela
från taket droppar det här och var. Skålar eller spann tycks vara utställda och
det skapas musik än hålls skorna mjukt i hand, fönstren linserna är spruckna
livet har liksom flytt
hur skall vi
kunna hjälpa
när vi ej
kan hjälpa oss själva
hur skall
jag kunna hjälpa andra
när jag ej
kan hjälpa mig själv
Skorna
ställs försiktigt ned och skorna ser stegen, en man. En man med vitt hår ryggen
en aning böjd, kanske bär han ok av minnen, med kläder doftande av vandring av
jord av stigar av hav av eld av luft av stjärnor av stenar av trädens sånger.
Han vandrar
till skåpet det han snidade han minns hur träden gav löfte nu lägger han handen
till rosorna han snidade han andas in doften av valnöt öppnar dörrarna lakanen
finns, örngotten finns. Banden, knytbanden har hängt ut sig han ser henne vecka
dem med en silverkniv, hon bar den, en månskära runt midjan den vandrade i
cirklar i nätterna. Lakanen örngotten är gulnade han sluter dörrarna samt minns
sömnen de skapade.
Ett steg
till så når han byrån, trädens löfte räckte till den också ett vackert par;
linneskåpet och byrån. Han ser lockarna, hyvelspånen ringla sig runt hans
fötter i tillverkandet.
Nu lyfter
han handen till fotografiet, ett gulnat tummat fotografi. Länge ser han in i
bilden i stunden en nanosekund vilken aldrig upphör. Han kysser bilden. Lägger
handen runt hennes nacke ser djupt in i hennes bejakande ögon kysser hennes
läppar i ömhet. Sluter fotografiet till sitt bröst.
Ett ansikte
i en ram, hon stiger ur ramen ur bilden han känner hennes doft hennes hand,
skorna upplever hans rörelse.
Byrån, byrån
i hörnet i skymningsvrån med mässingsgungor rörs av en droppe sol lådorna
glider upp. Det lagda sträcker sig gäspar sömnen ur ögon samlas runt glödlyktan
sotar taket. Varje gnista ett minne.
Hon kvider
lådorna
vägrar skjutas igen
hon fäller
ned persiennernas ljusinsläpp
dagen
randar
väggarna;
piskrapp.
Han famlar i
luften han viskar det var mer än orden.
Han inser
aldrig varför hon drar sig undan.
Lika
plötsligt som ljushämtningen börjat upphörde den. Skovelhjulen stannade röken
ur skorstenen på hjulångaren sinade och floden undrade vad som skedde. Folken
med paraplyer med krinoliner med höga hattar med runda hattar med kepsar
skingrades i vinden, för en stund syntes barn springa med snurrande hjul framför
sig, hjulångaren kände hur det pirrade och så stod den i hundradens delar i en
skog för att så åter välkomnas av floden. Nu är fötter bara är kläder frihet
kanoter rinner med floden, lyssnar till stenarnas gång.
Skovelhjulen
vid kvarnen stannar, alla skovelhjul stannar, regn hänger i luften, regn hängs
i träden, linor är spända och regnlakan vajar stillhet.
Männen i
floden stannar i stilleben med vaskpannor, trappan liknar mest ett hålslag ett
durkslag undrar om tiden har stannat. Kvinnorna stannar i rörelsen vid elden,
bröden de bakade på stenarna, de glödgade stenarna flyger fria, svävande vita
rockor.
Sakta i
ultrarapid sätts rörelsen i verkan.
En av männen
bär dessa skor, dessa tomma skor.
Mannen
vandrar med sjungande steg, skorna bär fötter, fötter ritade framåt. Han hör
kvinnan han älskar leda stegen, hur kan jag älska dig jag aldrig sett.
Tvivlen
borrar sig in skorna skaver han vänder blicken oupphörligen bakåt. Skorna fylls
med sand med småsten med grus, skorna skaver hans hälar gråter.
Mannen stannar,
sätter sig ömtålig ned på en sten och drar av sig skorna. Han ser öar med
blåsor på fötterna var och en viskar en bild innan de spricker. Fötterna är
skavda det vill säga hälarna valven är nedsjunkna.
Gondolen med
serenader splittras taggar drivs in han drar på sig skorna vilka skaver i och
för sig är det ej skorna. Det läggs så mycket i oss viskar dessa tomma lämnade
skor.
Mannen
haltar svårt han har ett arbete att passa han hör ej sången fötterna blöder
allt ymnigare han drivs av, driver vidare och vid ankomsten lindar han stegen
med trasor och gör sitt arbete.
Hur skorna
hamnade vid huset det står skrivet i minnenas bok.
Minnen minnenas
bok; hon sitter vid källan den nu indigoblå anings silversköljd lyssnar in ljuden.
Lyssnar med huden hur allt berör rör vid henne, skådar in i källan.
Nattens moln
seglar i källan - är ni minnen minnenas bok. Denna vackra bok jag vände bladen
i när jag låg i gräset samt sköljde mina ögon i molnen i stillheten, i
upplevelsen.
Så djupt i
hjärtat att här tilläts jag vara den jag är, anklagelserna kom ej fnysanden kom
ej över att jag drömde igen. Drömde jag eller var jag, är jag, kanske drömde
jag - mindes jag vandringarna i molnskogarna.
Minnenas bok
en fjäder
faller lätt in i hennes hand, källan sträcker henne sträcker fram ett krus. Hon
ler stilla; varför sägs det horn kanske hade de bläcket i horn en gång, kruset
glimmade blinkade strålade ett stänk silver nådde. Hon lade minnenas bok i
knäfamnen. Doppade fjädern jo, hon hade hört att fjädern vässades av varsam
hand, hon doppade fjädern i kruset förde fjädern varligt till arket tvekade
gjorde hon ej.
Tecknen
vilka redan stod blåste hon ut; de vilka gav smärta hon blåste dem ut med tack,
tack; så mycket gav ni, nu skriver jag insiktens minnen.
Hon lämnade
icke källan, med hjärtfjäder skriver hon med indigobläck ur silverstämt krus smaragdorden.
dessa träd
bär blad av
tystnad
bokar
vakar med
vägens
kanter
rötterna är
flätade
bärhänder
vaggar den
nalkandes hast
in i lugn
bokar
tillber
stegbäraren
läs
dessa tysta ord
Mjuka
skrider regntassar mjuka stigar läggs, stenarna stenfolken stiger upp. Dessa är
tassarnas upphov upp hov ur stål ur järn vem slipar vem smider vem andas
bergets eld, ässjan andas stengossen blåser med bälgen, stengossen slipar, slipar
spikar av järn.
Stålet
det lämnar vi till klanger av silver, spikarna är små svarta pupiller dem skall
vi ha till, till.
Träden
har givit gåvor, trädfolken kom här för liden lämnade grenar till band.
Trädkvinnor
blötte dem i floden trädmännen strök med händer trädbarnen putsade med mjuksand
band, band till vad. Vem skänkte hudar är hudarna hudar är träden träd är
stenar, stenar.
Hudarna
gav djurfolken, djurfolken gav löfte nu skapas av band cirklar cirkel.
Cirkel
vad cirklar du örn över slätter över skogar över, över ej över; i – i - jag
svävar jag följer jag andas det jag inandas andas jag ut – ut – ut linda banden
spänn hudarna fäst hudarna med spikarna de vilka smiddes av höstens järn måla
med färger givna av växtfolk mönstren jag andas.
Regntassar
mjuka är stenfolken nattvandring trummor inväntar händers rörelse, närvaro när
varo stegen hårda ej nu, nu ej stegen är mjuka och skogen vet att stenar kan
vandra så gjorde de i strålar i strömmar av ljusgivan.
Lyssna
till regnen vänd ansiktet in i regnen och lev med bilden av stenar, tunga sägs
vi vara ändå är dessa tassar knappt hörbara.
Dessa skor dessa
skor är ställda i vinden vindskupa vindshatts ask dammpelare flimrar i solmöte,
dessa skor skådar ut genom mattat vindsfönster lyfter sakta haken skrider molnstigs
mjuka möte.
Redan andas denna
natt skönhet regnslöjor skrudar hennes ansikte,
så räds jag
denna närhet,
hon andas kärlek
– räds, jag förmår ej lyfta mig själv ur denna rädsla.
Räds de
resta minareterna havens valvbågar
In över
klippor dessa fräsande bubblande kaskader av vita anemoner.
Detta
frodiga livsstarka liv grönskans intensitet.
Det är som att
uppleva sin egen död, denna frodiga grönska – överväldigande
Det är att
uppleva sig kvävas levande begravd.
Minns slagen
hur hon steg ur ut ur kroppen hennes tårar är fallna vallmoblad.
De vilka tog
i mig bar bindel eller fyllde sig med rusmedel
därför river
jag nu blad efter blad ur boken; drömboken.
River jag
min hud blad efter blad, vimplar svävar i luften.
Vem håller
draken.
River jag min
hud i remsor bönerullar remsor.
Han insåg
inser aldrig varför hon drar sig undan.
skriva
skriva
ord
uppleva
känna livet
känna liv i mig
hur förmedla
liv
när livet har
upphört
är upphört
ett stilleben
livsstilltje
hur mycket jag
än
i förtvivlan
försöker
hur
hur skall .jag.
kunna
förhindra
stoppa vindens
ankomst
Kanske om
jag ej rör mig ej går ej står ej lyfter armarna
ej lyfter de
drejade skålarna ur raku ugnen
kanske
elementen upphör kanske min andning upphör
kanske .detta.
upphör.
Det gör så
ont att försöka
leva
Natten är en
glasskiva, är den hinna vilken kallas sjöns vattnets yta. Hon lägger sig i
havet skådar upp ser allt i ett silverskimmer ser allt i ett glas i ett immat glas.
Hon sätter sig långsamt upp på knä i vattnet.
Det faller
ett tätt regn ett tätt varmt sommarregn kvinnan befinner sig i sommarlandet andas
in ängsblomstren, vildblomstren. Denna förunderligt rena doft. Älven dansar älvor
dansar hon ser världen genom regnslöjan ser världen genom solslöjan.
Natten sommarnatten
i sommarlandet släcker ej ljuset helt.
Gryningen
nalkas hon sitter ej kvar i vattnet hon sitter i sanden ritar tecken i sanden.
Havet sträcker fingrar in stryker lekfullt ut tecknen.
Hon lyfter blicken
ser ljuset klättra uppför trädens stammar minns näktergalen vilken i natten vävde
i trädkorgar.
Hon sluter
armar runt sig värmen rinner ur hennes livslopp hon fryser. Dessa egna armar skänker
ej livsvärme.
Ljuset klättrar
uppför trädens stammar uppför husens väggar. Skuggorna stiger ur dessa glömda
skogar vari träden stammarna är livstempels pelare. Taken ligger ej lagda doften
är takens linser. Mid – mid – mid.
Hon vandrar
i ängen, finkjolarnas trenne lager sveper med hennes steg, händerna utbredda upplever
klöver timotej kattfot midsommarblomster.
Hon når oblaten
vari blåklinten möter vallmon. Hon hör honom andas i spilåpipan. Spillkråkan
häller pärlor i dalskålen floden ler kan ske de möts.
Dessa tomma
lämnade skor
Visst kan
dessa skor sägas vara övergivna, de smeks ej längre av händers omsorg. Lädret
är kommet alltmer torkat till och med sprucket här och var. Trådarna vilka
tidigare löpt i vackra kedjestygn med tråden, örntråden vilken bar bärkraft
samt viskade stundom stillhet. Det fanns en tråd till, nämligen björntråden
vilken visst gav bärkraft samt viskade stundom vila, ide vila. Båda dessa
trådar var vaxade en gång så bin var med i stegen.
Skorna var
en gång bruna nu mer blekta visst gick det att ana det bruna, det livfyllda
bruna.
Dessa tomma
lämnade skor stod på tröskeln eller mer på trappans insteg till huset.
Farstubro kallades detta visst. Märkligt ord muttrade skorna i kärlek. Mindes
det vackra lilla huset före huset nu, med snickarglädje med fönster satta i
mönster och så växte clematis, mörkblå samman med rosen den djupröda, djup
purpur.
Detta hus
före huset var väl farstun, var; så var det för nu fanns den ej mer och golvet
där skorna nu stod liknade väl mest ett hålslag, tröskeln, tröskeln den är intakt.
Skorna
undrade helt stilla om tiden i huset stått still, en mening landade. Precis det
vilket skett då farstubron rasade in i en hög av bråte vilket inte en enda hand
brydde sig om. Vi är nog tämligen lika varandra, så tänkte skorna.
Var hamnade
jag nu, jo – i och med att huset före huset ramlade samman var det som att
livskraften i clematisen samt rosen liksom sinade. Det var då en fågel, en helt
svart fågel planterade en kvist på vardera sidan om det som nu var en naken
trappa med insteget mest liknande ett hålslag eller durkslag kan det väl
kallas. Kvisten bär namnet kaprifol.
Undrar om
tiden stått still;
ett är
säkert, det vi ser bortom det vi ser är det vilket är allts behov i kärlek är
detta givet,
universum
lever icke i den tidsrörelse människan ansatt universum lever i tidsstillheten,
den tid
vilken svävar; ett slags nebulosamoln en ständig gryningsstämning,
Undrar om
tiden stått still i huset.
Undrar hur
många molnvalar du sett stiga med vattenkaskader, blombuketter skapade ur
droppar, miljontals glittrande droppblad. Undrar hur många molnblommor du sett,
molnpioner du vackra hus.
Dessa tomma
skor rycktes plötsligt ur sina tankelekar. Skorna kände mycket väl igen den
doften, doften av blöt päls med ett glatt gläfsande kastades en av skorna upp i
luften föll så ned med en fuktig sval nos kittlandes nära. Med glittrande ögon
fyllda med lek. Räds jag, ej räds jag, dig känner jag min vän.
Daggmasken
viskar till daggmasken; säg mig vad är en kompost, en kompost är inte bara en
hög lagd på måfå lika lite är livet en slump slumpen kan liknas vid måfå. Visst
går det att säga; det bara hände att säga så är en undflykt vilken är ett slags
försvar i ändera fall av positiva samt negativa skeenden det är ju också på
sätt och vis att ej tillåta sig tillåta sig det positiva.
Skall vi
tillåta oss det negativa, ja varför ej det vill säga då vi förmår se att detta
är ej en slump, det sker på grund av att jag lär mig gå. Ofta ses det negativa
i rött stoppljus och just detta ger det negativa en tjock rökridå.
Det vet väl
de flesta vad rökförgiftning är förhoppningsvis börjar du hosta samt beger dig
ut.
Kompost, kom
post kompost är visdom lager till lager hud till hud vilken skapar en frisk hud
en frisk kompostmiljö, egentligen är komposten en samlingsplats, oas för det
vilket inmundigats - rester sägs det eller vissnade delar, det är ju goda bilder
med avseende till att det vilket var har bäddats in bäddats in i förmultning.
Du kan ju
också; om den bilden får dig att rygga se barnet med en glasspinne i handen barnet
strålar äter den smältande glassen eller kanske det är en slickepinne.
Tankar kan vara
övergripande kan spillas, smält glass kan spillas slickepinnar kan bli kladdiga,
just det – detta är så kallat negativa aspekter du kan ju också se det detta
leder till; en kärleksfylld hand torkar barnet.
Ja, det är
sant – det finns vresiga händer, kanske de händerna har behov av att upprepa
detta skeende, i mod öva detta kärleksfyllda, det finns många orsaker vilka ej
är ett slumpmässigt utfall eller antal.
Tankar kan
virra kan snurra till ditt vara du får yrsel tappar balansen och så vidare, tanken
är vacker är vackra frukter - all frukt behöver mogna frukt fruktan, fruktan är
det ej.
Det kan vara
fruktan då du ser hela tillblivelsen, skapandet vara en slump;
så vem är
komposten - du är komposten - du smälter tanken så den omvandlas till vad; till
näring livsnäring.
Du kan också
i stunder av stor tyngd kanske behöva se dig vara i en kompost komposten har en
god miljö ombonande omhändertagande varm ljus samt även skuggig, allt är komposten.
Och visst;
Du kan se
ruggiga bilder av mikroorganismer och döendet bara bortgången.
Se vidare se
djupare så ser du kanske vad allt detta kan tillfoga dig då du vägrar se. Kanske
mikroorganismernas ohämmade framfart, det är ju också en bild av tanken vilken
ej har en hand, en hand vilken håller den, egot kan också vara det tanken här
framställs vara kanske har egot behovsstunder av kompostering för att vad;
för att
självbilden självkänslan skall omvandlas till; till vad. Just det – näring.
Skåda, säg mig
vad skådar du.
Husens tak,
vad säger dig att detta är tak ängder vad säger dig att detta är ängder vad
skådar du vad ser du, det vilket är eller det du lärts att detta är.
Kan du skåda
med rena sinnen verkligen tillåta livet beröra dig utan för ut fatta de
meningar, kan allt vara det detta är precis så som allt vill vara; allt alla vill
vara, vara vill.
Ändå är det
för det mesta en villa du ser eller skådar ty sinnena bär mycket sot eller
påfall, klister.
Så låt oss
gå till floden och tvaga skrudarna vita
Daggmaskarna
fnittrar mjukt ändå så pass att marken gungar, helt, lätt och gräsets
regnpärlor skuttar i ringar ned eller kanske åker de rutschbana.
Du liknar
helt bestämt mig är du min andra del hördes en stämma.
Vem – jag,
skon såg en aning förvånad ur när den såg detta blanka väsen kika fram. Ringar,
ringar i all oändlighet skon lade sig lite på sidan kikade ej nu, utan mer
stirrade som för att få till det skon såg. Märkte så att egentligen talade ej
daggmasken med skon med skon i sin helhet utan mer med den del vilken i kastet
slingrat sig ur. Skosnöret var det daggmasken talade med.
Skon rättade
till sidan medan valpen med den blöta pälsen intresserat följde samtalet, detta
hade valpen aldrig förr skådat. Inte nog med et för helt plötsligt började
skosnöret röra sig liksom härma daggmasken och vips, hör och häpna var det ej
ett skosnöre samt en daggmask.
Nu var det
tvenne såta daggmaskvänner och vad annat kunde skon önska än lycklig
upptäcktsresa in över, i de sju jordehavens sträckta segel.
Valpen
ruskade på sig så vatten yrde runt för visst var det så att regn föll tätt.
Skon började
längta till sin andra del eller den del vilken höll dem båda i balans, numer
liksom stöttade de varandra. Stegen hade blivit mer och mer haltande i avsaknad
av fötter.
Kanske kände
valpen hur skon alltmer tyngdes av funderingar.
Skon började
likna en överfylld minneskorg. Så denna gång kastade valpen ej skon utan
nafsade varsamt med läpparna, skrittade vackerfint till farstun mer det översta
trappsteget, insteget till huset, insteget vilket mest liknade ett hålslag,
durkslag.
Den sko
vilken stod kvar nosade välkomnande in de medhavda dofterna och valpen med den
blöta pälsen löstes upp ty visst var det så att de åter slumrat in i dröm.
Skulle en
vandrare komma skulle denna eller denne kunna tro att det stod tvenne korgar
fyllda med smultron ty innehållet rodnade i skymningens rödglödgade kol.
Skorna dem
båda suckade; fast de säger ju att vårt inre bara är ett svart gapande tomrum.
Då vi användes kunde de ibland fnysa över vad sade de; odörer.
De kunde ju
inte veta att dessa så kallade odörer på sätt och vis för oss var samt är
smörjmedel.
Skorna log,
undrar om tiden stannat i huset.
Det var den
stund i årets flätverk när mörkret det mörka mörkret uteblev, kvällen
skymningen aftonen natten liknade mer en skimrande medaljong. Det är vackert
men var är ditt skosnöre, skon med det saknade skosnöret kikade ned och såg väl
mest hålen, hålen vilka en gång bar vackra ringar för att ej skavas större.
Det hade
alltså hänt, skon vilken varit ute på vift med hunden, hunden med den blöta
pälsen såg sig om. Vart tog du vägen, en droppe regn föll och skon såg ett
hundmoln vifta på svansen.
Skon log; så
har skosnöret det bra jag menar daggmaskvännerna, fränderna.
Skon båda
skorna rös i en kall hand vilken greppade dem, en minneshand de kanske helst
hade velat glömma en sådan vacker afton. De hör koltrasten sjunga, hör
koltrastar svara varandra med mjuka drillar.
Det är just
det vilket lyfter fram minnet. Åter ser de en koltrast fångas i händer av
hårdgrepp. Koltrastens skälvande hjärta kan de uppleva, så hör de detta
fruktansvärda krasande, hör hur vingarna bryts.
Nu är
koltrasten, koltrasten med de brutna vingarna och träden gråter röda tårar.
Varför,
varför gjorde du så.
Jag ville
flyga och till det behövde jag vingar det fungerar ju ej, den dumma koltrasten
behöll förmågan.
Så flög
vingarna över axelns vrede med ett susande läte.
Hårdhanden
stampade sårsteg iväg med etter.
Det sitter en
koltrast utan vingar på en trappa med en farstu med djupt blå clematis samt en
djupt röd ros, koltrasten en svartklädd kvinna.
Rosen fäller
sina blad lägger dem runt kvinnans rygg. Clematisen slingrar sig nedför
trappstegen följer etterspåren. Helar såren, når vingarna ber spindelmor till.
Så bärs
vingarna av trollsländor till den svartklädda kvinnan, rosen lyfter varsamt
bladen, trollsländorna lägger vingarna till rätta och spindelmor väver runt.
Åter lägger
rosen bladen in över kvinnans rygg och clematisen omskapar sig till en vagga en
vilobädd vari kvinnan läker. Kaprifolen doftar nattstillhet.
Skorna ler
igen ty av det, ur det smärtsamma skedde skönhet.
Vad hände
med hårdhänderna med ettern jo minsann plötsligt i en sen stund i livet hördes
en bard sjunga med en säreget vacker stämma given av koltrastfolken. Ty hur det
var insåg hårdhänderna vad etter är, stillade sitt sinne samt blev en väktare
av just vingfolken.
Undrar om
tiden stått still; ett är säkert,
det vi ser
bortom det vi ser är det vilket är allts behov
i kärlek är
detta givet,
universum
lever icke i den tidsrörelse människan ansatt universum lever i tidsstillheten,
den tid
vilken svävar; ett slags nebulosamoln en ständig gryningsstämning,
undrar om
tiden stått still i huset.
Det är så
lätt att läggas i skokartonger en del kartonger med silkespapper i och för sig
plagiat, så lätt bli lagd i skofack eller spännas ut till bristningsgränsen med
skoblock, stegelhjul.
Hyvelbänkens
kugghjul, handtag doftar hand svett svedd hud eller händer.
Nu är ju i
och för sig kartonger vackra, det går att användas till byggklossar går att
användas till både det ena och andra, ändå är vi välan skapade för att bära
steg, bära stegen rena varken mer eller mindre.
Hyvelbänken,
den minns jag sade den ena skon. Han stod ofta vid hyvelbänken, så jag föredrar
doften av händer och hyvelspånslockar. Undrar vad han avser med oss varför han
lyfte in oss här i huset.
Mer behöver
de ej undra, han lyfter skorna till ett haltande bord. En låda står på bordet
med fett med nålar med både örn och björntråd, han lagar skorna och medans han
så gör förs skorna bakåt till skors uppkomst.
Innan de når
dit är det detta tomma vilket talar.
Skorna såg
på varandra det var ju ej den första gången de hade ju genom årens lopp varit
hänvisade till sig själva. Stått på trappan samt lyssnat till rörelserna runt
dem. Dessa rörelser de tidigare varit delaktiga i.
Hade de
sörjt, det är väl klart att de hade sörjt och så småningom hade de fallit in i
en slags acceptanslunk.
De kunde ju
inte direkt se ned i varandras tomhet däremot visste de ju att det kanske såg
ut att vara tomt.
Det var det
ju ej ty det fanns minneskorn. Bärkorn.
Nu såg de på
varandra med ett annat slags ögon, bildglasögon och i dessa liknade de numer
korgar.
De talade
aldrig i mun på varandra, samtal är ju mer som att gå, stegen växlar i rytm i
balans annars snubblar den vilken skor bär. Så vem av skorna som inledde detta
målande är att utelämna och är ju tämligen oväsentligt.
Vänster
varför tror du de satte ut barn i korgar på olika sätt.
Höger
rynkade fotryggen förblev tyst en stund; de sade att de ej kunde ta hand om.
Vi får väl
vara glada att vi ej hamnade där.
Vänster föll
in i tystnaden så begynte samtalet väva.
Det hände ju
ibland att de bara satte korgen med barnet i på en trappa. Barnet var inlindat
i en filt eller det de lämnande hade ibland kanske en lapp låg med. Trapporna
hade de lämnande troligen valt ut.
Korgarna
liknade ju oss just nu, tomma ändå ej tomma inom vilka det går att lägga saker.
De lämnande
kanske trodde sig vara tomhänta, märkligt var det är det.
Så fanns det
ju de vilka satte ut barn i skogen till vilddjuren.
Skorna hörde
nu vargar yla hörde nattens svarta puma morra hörde tigrar morra hörde
nattskärran hörde lommen.
Undrar
varför de beskyller dessa vargar pumor tigrar samt fler för att stjäla barn äta
barn.
Dessa vackra
väsen tog sig ju an barnen.
Det är så
lätt att läggas i skokartonger i fack så är det.
Kanske var
det sina egna barn de lade i korgen jag menar; de dessa lämnare egentligen var.
I hopp om att en hand skulle leda dem.
Ja du min
frände höger det är en stor vy att leva med, vilket som var vad.
Smärtan
måste ju ha greppat om dem när de lämnade sina barn.
En hand i
dödsgrepp runt hjärtat.
Skorna rös
alltmedan mannen putsade veken till fotogenlampan samt väckte lågan till liv.
Skorna är nu
komna till att se vägen innan lädret och troligen var det stickans virvlande
gnistor vilka antände lågan som satte igång penslarna. För nu såg de barfota
folk, bara fötter vilka dansade runt eldar, vilka hoppade högt barn vilka
stojade vilka grävde ned tår i sand.
Barn vilka
klättrade galant greppandes det de klättrade i eller var det, det de klättrade
i som höll i dem vi låser ju fast skeendena varför låter vi dem inte klättra
fria.
Barfotafolken
vandrade i ängder följde slätter vandrade präriestigar till och med i snöberg
minsann. Skorna funderade över det faktumet att barfotafolk vandrade i snö; de visste
väl att snö inte förfryser det gör ju tanken.
Skorna såg
djur beta frihjordar, allt var i en större tystnad än det var kommet nu. Det
gick att höra stjärnstoff snudda, nudda jorden.
Kanske blev
fötterna sakteliga mer ömtåliga eller kanske var det brådskan vilken tog grepp
om stigarna. Det började sömmas av gåvor växter träd djur gav. Det började
sömmas mockasiner.
Minns du när
vi var mockasiner hur vi skrudades med pärlor – det var vackert.
Det var som
att mannen kunde höra skorna tala ty han stannade nålen då och då och han
förtalte skorna varje skeende han avsåg göra, så rädsla fanns ej i detta
sömmande.
Skorna log;
minns du hur väl det gick att smyga med mockasinerna, vi störde inte jordens
sånger.
Från
mockasiner blev vi sulbärare, förunderligt hur allt skedde och så fort, vi hann
ju knappt blinka.
Så kom vi
till skomakaren ty nu fanns det en sådan, minns du travarna med läder hudar
ännu ej taget tagna utan löfte av djurfolken. Minns du hur skomakaren mätte och
skar. Hur han satt där i lampans sken och sömmade som mannen här. Och skorna
blev fler och fler i många modeller utan snörning med snörning.
Utan klackar
och med klackar. Sylvassa klackar och så stålhättor, vem sparkade vem – usch.
Så kom det
en dag en man till skomakaren, mannen förtalte sitt behov och så sömmades vi
till mannen.
Mannen med
de klara seende ögonen.
Hans stigar
var många
Hans ögon
var vida
Han vandrade
lyssnande i vila samt gång
vi stannade
i varje by däri han skänkte orden
livsorden
till de vilka bar sina drömböcker
helt nära
sina
hjärtan
mannen lade
ned nålen såg genom nålens öga
lindade
tråden runt pappersarken tvenne
ett till
örnen ett till björnen
mannen
tackade dem trenne
tackade
lågan
tackade
lampan
smorde
skorna
blev så kvar
i minnet av
dessa
hunden med den våta pälsen nu soltorkad
gläfser
landar med framtassarna brett isär
tungan hänger
ögonen gnistrar
hunden är glädje
skall vi kasta boll
bollen röd blå blänker
jorden är rund
Rund är
jorden; är jorden en boll; vem jonglerar med bollen, är det ett barn viket
rullar bollen vilket kastar bollen upp, upp samt in i luften.
Bollen
stiger är en drake vilken svävar, barnet springer med i glädje, glädjen stiger.
Draken
breder ut vingar lyfter barnet med, med lyfts barnet in i sagans land landet är
sagan, sagan lever.
Jorden är en
moder viskar sagan, barnet ler i visshet;
så står jag
här så står du där vem av oss står på huvudet
hur kan vi
stå på fötterna båda skåda, månmoder ler strör drömstoff in i sömnögon.
De sover i
trädens kojor vari grenarna är flätade korgar; just för att vila rötternas
stigar steg de upp.
Rund är
jorden är jorden en boll vem jonglerar med bollen, fadern ler i det han sår
frön i jordens mylla; öva jonglering se varje livsstund vara en boll öva
jonglering – närvaro, handnärvaro – ärnärvaro lev med bilden av det du
upplever; glädjen tyngdglädjen då bollen landar i din hand. Bollens glädje i
den frigörelse du skänker bollen upplev det bollen upplever då du missar den
samt det du upplever. Bollen springer ej ifrån dig, bollen inväntar din hand.
Hur är det; vänder du ryggen till- du kanske tror det tills du märker att du
mognar i solens kärlek. Öva; jonglering detta är en god livsövning
innebördsgest.
Vinden sätter sig in under ekarnas kronhav en
baldakin med viskande blad.
Hunden en molnhund seglar sol
Dessa tomma
lämnade skor
Visst kan dessa
skor sägas vara övergivna, de smeks ej längre av händers omsorg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar