torsdag 9 juni 2016

den 9 juni 2016



Hur skulle det vara att vara den där anden i flaskan eller mer kannan, du svävade en gång fri ett önskemoln, andades fritt, du uppmärksammade ej det isande draget kastet, hörde ej varslet , hur snaran drogs åt, plötsligt var allt runt dig svart genom ett märkligt förslutningsljud, först satt du i chock helt stilla; kanske är det ett skämt.
Stunderna vandrade eller stod still, du knackade försiktigt ett metalliskt ekande ljud, det skulle ha kunnat vara en vacker klang, kanske tänker du; jag skulle ha kunnat vara en vacker klang.
Häri sitter du nu i begynnelsen i undran sakta dövas tankarna; vad nyttjar dessa till, tankarna kan inte öppna vägen ut, rymden är krympt du är insugen, indragen i ett omslutande mörker; märkligt att det går att andas, andas jag tänker du; jag andas svarar du.
Plötsligt hur du ett ljud, plötsligt åker proppen ur, korken ur du liksom slingrar dig ut, ljuset skär i ögonen du kisar, när synen klarnat möter du förhoppningens ögon, du andas befriad i ditt utrymme, ut rymme.
Du märker att du är hållen fast i en slags tråd, förhoppningen inväntar din fråga; vad önskar du dig, trenne svar kan jag ge.
Förhoppningen står stilla du kan höra hur tankarna gnuggas mot varandra hur spänningen stiger i plus och minuspoler friktionen ökar; bara tre önskningar; trenne svar kan jag ge dig. Så kommer önskningarna vinande, du minns hur det är att spotta ut körsbärskärnor ungefär så viner önskningarna, lägger sig stilla i bidan och du viskar; jag älskar dig.
Förhoppningen bligar; det där är väl inte svaren till det jag önskade; det är svaren; jag älskar dig; det är trenne svar.
Det är nu du upplever hur tråden släpper dig ty du har sett du har bidat du har svarat.

Förhoppningen smeker besvikelsens kind och säger i fridsstilla; det är trenne vackra pärlor; jag älskar dig.

Inga kommentarer: