tisdag 16 september 2014

den 16 september 2014

båten är icke förtöjd med sträckt med spänd lina
linan följer rörelsen
så följer livstråden rörelsens samandning

*

all kramp har behov av
att lösas varsamt

*

jag
sover inunder granarna där lä gives
för vägarnas vitdragna
avhuggna linjer
där huden under svartmantel
suckar
lider av hjulmonstrens hastfärder
hudbärerskans ögon
svider av blänkande krom
skymningsdaggen
ur källan uppstigen
baddar hennes syn
åter andas hon
regnbågsfrön
stunder av lindring
i lindring
när huden suckar
lider av hjulmonstrens hastfärder
där räcken delar
där räcken ej är räcker handen
där hästfolken skred
tidigare skred med hovar mjuka
sadlar bar de ej
folken var ett med hästarna
är ännu ett
ja
jag sover in under granarna
där marken doftar fukt
doftar mognad
höstmognad
ur skymningsmognads djupseende
där stjärnrymder speglas i nattimmedroppar
där in under sover jag
ty där finner mina sinnen ro
där kan jag smälta allt det jag sett
hört
smakat
i dagens skålar

och jag
jag är vinden
vinden vilken ruskar om ditt hår i kärlek
vinden vilken löste bladens lövs förtöjningar
vinden vilken dansade i ängsvida
mötte mina bröder
mina systrar
där bergen kupar händer
flätar fingrar till vindarnas grotta
däri lever vår moder
en av alla mödrarna
en av allmödrarna
hon hälsade i denna stund höstens moder
höstmodern välkomnas till dukade bord
och vi samtalade båd länge och väl

och allt detta skall jag nu drömma
här
in
under
granarna

allt det
jag hörde
såg
smakade
till
är


Inga kommentarer: