måndag 1 september 2014

den 1 september 2014


hon sade
vågen är icke en mangel
vilken löper fram och åter
ser du hur vågen klättrar
välver sig över
vågen rör vid samt
är
kupolen
de så vackert målar
beskriver i äldre texter

*

hur kan du veta det du ej kan veta
vetet vet vad vet är vad veto är
vetet spirar utan en tanke på vet
ty vetet vet vad hjärtglöden manar till
det
är
veta

*

vad förmår kroppens samt tankens stormar utan trådhållare
kanske är det detta marionettmakaren insåg
och kanske var det just då fen lät stjärnstoff
förverkliga drömmen
(sagan om Pinocchio)

*

kan du se mig
vandra här i skogarna
dessa skogar
formlösa
kallar en del dem

kan du se nätet
linjerna av rötter
av energier
vilka låt oss säga löper
eller kanske väver

kan du se hur trådar av ljus av värme
av värme av köld
tvinnas
allt
i balans

kan du se mig vandra
kan du se dessa trådar linjer
stråk
alla rörelse skapar friktion
friktionen alstrar energier
ur den kraft vilken ärr källan

så låt oss kalla detta energistråk

stråk
stråke
genom stråkens beröring
alstras toner

nu är jag icke detta så är jag allt detta

kan du se  mig vandra här
i skogarna
dessa skogar
formlösa kallar en del dem
molnskogarna

hur kan så vackra vyer vara formlösa

ser du skulptören vilken formar skogarna
är det du eller är det jag
vem är skulptören
skulptören är skulptören

ser du skulptören vilken formar skogarna
föränderliga
änderliga
oänderliga
och detta föränderliga
är ju just detta;
kruset kom ur lera
föll i bitar

varför föll det
var det en hand vilken tappade greppet
var det en mening
varför skedde detta
det skedde för att
det kan vi ej veta
just nu

det vi kan veta är att kruset kom ur lera
föll i bitar
vattnet rann ut
vattnet sjunker in
är dessa borta
blivna annat
dessa är
jord
lera
vatten
krus
allt det vilket lever i dessa skeenden
i dessas skeenden
framkomlighet kanske
fram
kom

och trädet blev ved
veden brinner
dessa är allt det vilket lever
och molnskogarna är molnskogar
även om de är drakar

grå
för jag ör grå
ler i mumlandet för sig själv

min mantel är knäppt
så är jag grå
ur fickors djup
strör jag konfetti i vinden
så knäpper jag upp knapparna
röd orange gul grön blå violett ultraviolett
rubin karneol citrin malakit lapis lazuli ametist rosenkvarts
så är jag alla dessa samt grå
förändras
föränderlig i är den jag är
och orden är många och språken är många ändå ett

ett uttrycksmedel

Inga kommentarer: