onsdag 17 september 2014

den 17 september 2014


att lita till det färgade mötet
är att invänta husets samman – sönderfall

*

naturtoner fäster ej på plast
plasten kväver andningen
hör du pan andas i flöjten
nej
pan är icke otyg
han vet vindarnas väg
stämmer vindarna in i lugnandning genom flöjten

*

att ge ett liv dåligt samvetet för att detta liv vågar säga nej
är att lägga den första bojan
ja, är det inte så

minns att ett nej mycket väl kan vara ett öppnande
ej ett slag.
det kanske är bra att öva konsten i, med att säga
just
nej

*

slug och sluka är nära varandra

*

de vilka väver drömmar
vari stjärnorna

är trådar
är
harpans
eoner

är trådar
ur
tysta
toner

höga
högstas
världar av ton
takt
rytm

så andas nattvindar
sträcker resor

till stränderna vari lotusbladen andas
vari tigrarna
vakar

med tempelruinernas

vackra girlander

och nattens himlar är nära
är valv

under fotblads skönhet

gondoler seglar
årtagen är komna tysta

ringarna
är kransar av vattenpärlor

så möts
i seende

toner ur
tysta


vävda av de
vilka väver drömmar

och de
vilka svävar mjukt i ängen
pudrar markerna med sagornas verklighet

jag sover här
i rothav
jag såg eldarna brinna i nätter av sommar
såg folken med ansikten skimrandes cinnoberhudar
ögons djupblå safirer i nattvidas klarhet
hörde fioler svara gitarrer
gitarrer svara fioler
lommen stämde in
där i övärldarnas stränder
jag såg eldarna
det gjorde jag
jag hörde flöjterna väcka morgonen
ej sov jag tungt
vakade det gjorde jag
det lärdes jag
det lärde jag mig i vaknätter
vak stunder
och detta vaka är icke isens vakar

vaka lärde jag mig
lärdes vi
av dem jag är kommen
sover med ena ögat öppnat
ena ögat slutet
så vakar vi med livens rörelse

såg jag eldarna krypa in i jordhänder
sommarfolken drog sina vandringar in i slutna rum
ändå
med fönster vända till himlar
och eldarnas gnistor
synes tindra i nätter av höstkommen
löven
bladen
skrider in i rothav
här vilar jag i lövkojor
bladkojor
vakar med frösömn
och jag är en av dem vilka
kammar
borstar
gräver jordbäddar till
mitt namn kanske är gnom
kanske oknytt
kanske det människan säger småfolk om

och jag är den vilken rörde vid groddarnas ögon
väckte hjärtbladens längtan
är den vilken väckte dina ögons sommardans

kom sätt dig här
låt oss nynna
fröbarnen i ro

in i vaggandesömnen

Inga kommentarer: