tisdag 23 september 2014

den 23 september 2014



strypgrepp hålls ofta till motståndet upphör
var vaksam
iakttag dessa händers nalkan

*

räds ej dina gränders upphörande
gläd dig i din etthet med sfärernas vävandeandning

*

säg mig
när du hällde ut ditt kroppsfängsel samt tvagade skruden
in i dis skönhet
säg mig
varför
skall du återsamla formen i en gravsten

lev i insikten av kornet i fältet
lövet i trädet
droppen i havet
det
är befrielse icke oaktsamhet
icke oansvarshet
möjligen;
oh aktsamhet
oh ansvarshet
oh varsamhet

det
är
kärlekens
medvarandets andning
*

lyssnaren frågade den gamle vilken i lugntakt förtalte sina minnen
komnavandrade ur minnesskogarna

varför skänker du mig alla dessa ädelstenar
att plocka

den gamle manade in orden i stallet
in i spiltorna
bjöd orden knippen med hö
med klöverdoft
stallet fylldes av just det lugn som lever i stall näri djuren smälter det intagna
han inväntar den gamles redo
den gamle lyfte blicken
smekte den spinnande katten
så där lugnt som gamla bejakelsehänder gör

ädelstenar
jo
somliga bär blodstrimmor
vilka du kan uppleva
det ger dig smärtupplevelser
dessa har ännu ej klarnat eller har slutit sig i vånda
så är det
somliga kan ge dig smärta i berättandet
i upplevandet
dessa behöver din helandevilja
somliga ädelstenar behöver putsas med sammetsduken jag givit dig
ur min makas handgömme
nektargömme

och varför giver jag dig dessa ädelstenar
jo
du kom till mig
till oss
med mottagande händer

minnesskogarna susade
den är det
den är mottagaren i vidare
lyssnaren stannade i tankestormen vilken nu sköljde in
inväntade ögats öppnande
om jag är
mottagare
vem är du då

den gamle ler;

givare

Inga kommentarer: