fredag 19 september 2014

den 19 september 2014

orden
lyssna till ordens åkerfält
åkarbrasor när du fryser
orden
när en djup kärlek
till de vilka ser tystnaden stiga

*

har du levt med bilden av att viljan
organen
kan du ej styra
jo
det finns folk vilka kan
dessa är livsskolade
rena

reflexer till vilja har du
reflexerna skolar du in i din hand
har du djuplevt med de scenarion vilka öppnas
näri allt öppnas för dig

*

får jag lov
en av de vackraste meningarna

*

lev nu med bilden av
gungan

du har ett barn
barnet vill med hela sitt väsen gunga
gungning
är en rogivelse
en upplevelsesfär
vilken kan beskrivas i oändliga möjligheter

gunga
liknar
vagga

hur är det
sätter du ditt barn i en okontrollerad gunga
eller en osäker gunga

lev nu vidare med bilden

barnet
detta barn är likaväl ditt inre barn

den du är

så värna om ditt barn
med ditt barn

säg mig vind i vagga
du vilken håller balansen i din hand
vind i vagga
vind i vagga vilken är vaggans
pupill
oas
origo
mitt
stormens öga
stormens vila

kamerans slutarhand
öppnarhand
i framom i bakom i förenad rörelse
säg mig vind i vagga hur veta att seendet är objektivt
ej färgat av egenglas
ett objektivt seende
iakttagande i kärlek
ej subjektivt åsiktskrig
slag
orkaner
och allt detta vilda
vilket ej är det vackervilda
mer splittratvilt för den vilken är däri
befinner sig däri
är det så att det du vagga i vind
vind i vagga visar är just objektiv skönhet
vaggan i vinden
vinden i vaggan är nu vorden en gungstol
vilken vaggar lugnt

ser du huset med verandan
det sitter en man
i en gungstol
mannen är ur ålder
bär vitt
snövitt
snövittsmoln skägg
håret är vita sommarskyar
ögon är milda
fyllda med djup
ansiktet bär vackerfåror
händerna är bark
ändå så mjuka vackra

och visst kan mannen vara en kvinna i det du ser
nåväl skägget bär hon ej

mannen har en lång vit
kritpipa i munnen
det doftar helandeörter

kvinnan har en lång vit
kritpipa i munnen
det doftar helandeörter

det är skymning i gryning
gryning i skymning

blicken är riktad in
är oändligheten

stillhet
frid
ro

de gungar
stilla

vaggan i vinden
vinden i vaggan är nu en gungstol vilken vaggar lugnt utan hast just
lugnt
för
att jag ej skall ramla ur
jo
här blev jag satt till att verkligen uppleva vaggandet
gungandet
och jag är jag och jag är stolen och jag är vinden
och jag är vaggan
vad upplever du jag vi
det pirrar i magen var gång rytmen omakas
det lugnas i magen var gång rytmen makas
så är det med detta objektiva
det är fyllt med frid med kärlek
det är
är
och därmed oändligt

oändligvisdom

Inga kommentarer: