Det
finns skeenden i vilka vi behöver sträcka fram handen inte till strid utan till
berättande.
Kvinnan
sitter på hällen, rör med handen i sjöviksbladet. Sjön ett sträckt sidentyg en
spegel ett lugn. Innan hon började röra höll hon handen helt stilla ovanför
vattnet, såg bilden av sin hands undersida. Under sida, blicken följde
linjernas stjärnor trianglar cirklar fyrkanter, dalar berg, sänkor ådror linjer,
en sjöhand och visst är det min hand. helt stilla håller hon handen, plötsligt
ser hon droppar stiga upp till handen som vore dropparna järnfilsspån som vore
handen en magnet, spånen liknar stavar, små silverstavar vilka klättrar uppför
åter är sjön stilla, sakta sänker hon handen, böjer den lätt; tar du emot min
hand eller är du sluten, kanske en glasvägg ett glaslock, hon minns skålen,
glasskålen på ett bord i ett fjärran, skålen hade ingraverade rosor locket hade
liksom ett skaft, kanske locket var en basker, skålen, i skålen fanns
bjudkarameller, det gick inte att smyga in med fingrarna i skålen den berättade
alla fingrars närvaro. Hon ler, handen liknar en fågel vilken är på väg att
dyka in i sjön, det är bara det att hennes rörelse inte är i dykarfart hon
anstränger sig att verkligen uppleva varje sekvens av rörelsen, nu rör
fingertopparna vid ytan och sakta stiger handen in i sjön. Handen är borta,
illusionen säger att handen är borta.
Kvinnan
börjar röra handen helt lätt, den är där så är hennes förnimmelse och hon rör,
rör ser spiralen skapas, det är vackert följa rörelsen och hon rör spiralen in
i storm, saktar rörelsen, ökar, saktar och vattnet följer i skimmertoner.
Kvinnan
ställer sig på knä tar upp handen, vattnet en vattenros, från handen faller
droppar in i rosens mitt. Kvinnan sjunger för den vilken lyssnar till hennes
stämma.
Hon
reser sig, tackar för sällskapet, vandrar stigen vilken leder till skogshuset
där elden sprakar i eldstaden, hon rör i grytan, tillreder soppa med doftande
ingredienser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar