detta träd detta berg är sannhet
när du inandas
när du lever i andningens klarhet är det så
*
sannhet kan du ej knåda i dina händer
är ej att knåda i dina händer
sannheten omfamnar dina händer
*
omdana
omvälva
knoppar skälver i visshet av dessa om
*
varför hindra tanken
när tanken tycker så mycket om kullerbyttor
du är ju den vilken ”ser till” att underlaget ej skadar
barnet
kullerbyttor är ju ett slags befrielse när de ej hålls fast
kanske är tanken den vita färgsnurran
den färgsnurran har ju alla färger i sig
och vid en viss hastighet framstår färgernas klarhet
*
vindar rör vid stavar
stavarna är bambuträdens spirar, led till led. led du i det
haglen föll in. inte led jag ty jag slöt ögonen mina samt upplevde
villfarelsen, illusionen tvedräkt. varför säger du tvedräkt. så säger jag ty
den dräkten består av ytterskrud samt underskrud. så var det ju, de bar
underklädnad oftast i skira vävnader så bar de en mellanklädnad dessutom samt
en ytterklädnad. nej jag led inte ty etta är ej ett. isande. det är ju leder
delar bambuträdens har. dessa leder giver dessa stavar medföljande rörlighet.
vindarna rör vid bambuträdens medrörelse, bladen,
bladellipserna är vimplar vilka sköljer illusionens skrudar samt avslöjar,
slöjor av vindarnas riktning. så lyftas slöjan upp över hennes ansikte, hans
händer rör varsamt vid hennes linjer. låt oss vandra denna stig. han löser upp
hennes hårt virade hårknut. en viss likhet går att skönjas med bambubladens
rörelser. slöja avslöja, jag möter dig fri.
vindarna rör vid bambuträdens rörelser.
fåglarna i klipphänder följer inväntar
breder ut vingar
följer
han leder henne steg till steg uppför berget sedan de
stigit ut ur bambuskogen. hennes hand vilar i hans hand. djupt där ned ser de
floden skimra. bambuskogen målar floden smaragdgrön. hon förtäljer honom hennes
saga, henne – hon vilken bär tvenne barn intill sitt hjärta. aftonbarnet
morgonbarnet båda är de ett samt tvenne. hon förtäljer honom hennes väg, hur
hon steg in i havet, hur hon följde ljusets rörelser i havet. hur hon följde
tonerna av valens strömmar. havsfolken tillredde en vagn en släde samt lyfte
henne upp. hon bar ej tyngd så kanske var denna vagn denna släde snäckskal,
musselskal dragna av tusenfjärilar. hon berättade hennes händers rörelser hur
hon var morgon lyfte morgonbarnet hur hon var afton lyfte aftonbarnet. och hon
bar samt bär skrudar i smaragd samt i koppartoner. han lyssnade samt fylldes
med aftonorden samt morgonorden samt insåg doftens verklighet. hennes stämma
tystnade i ordlöst samtal näri de lyfte det steg vilket benämns det sistas
första. så stod de högst upp på berget. han höll hennes hand och de var ett, de
breder ut sina vingar svävar in i vinden och vindarna rör vid deras rörelse.
de når en strand vida in i uddarnas bårder lagda i
rosengång, i rosenbårder. i kammaren satt hon, hon vilken knypplar spetsar.
trådarnas vita är skänkta av moln, dynan är moln i indigoblå toner, viskar in –
in dig gå. nålarna är silverstrålar givna av månmoder, nålarnas huvuden är
ädelstenar.
vid den stranden landar de och sanden är den sand han, den
vise målade med och vinden rörde ej dessa mandalas ty de lades till dem att
följa. palmer susade stillhet de somnade i varandras armar in under den bara
stjärnhimlen.
de följde nattfloden i en kanot helt utan paddlar, stenarna
förde dem allt vidare in i landet är. skogarna var lummiga kanter i tusentoners
grönt. de såg ej folken de anade folkens närvaro luften fylldes av pulserande
vibrerande fågelsånger. vita kakaduor svävade i solstoff. de kunde höra droppar
falla i mjuka toner och stenarna förde kanoten vidare allt vidare in i landet.
så nådde de en strand vilken gnistrade i vita toner, sand
bar ej stranden, detta var is och isen värmde deras fötter ty de tillsades
stiga ur kanoten. bergen här var is skulpterade i is just så syntes
kristallbergen och de såg vatten, kaskadvatten kasta sig ut. visst fann de
detta märkligt; vattenfall så fritt fallande ur is. först trodde de att de såg
seglande moln innan de insåg att detta var isbjörnar, pingviner syntes dansa.
bilden suddades ut åter vaggades de i kanoten och denna
resa skrider alltjämt, det sägs vara pendlande mellan vakenhet samt icke
vakenhet och vem kan säga vilket är vad. kanske resan kanske de vilka följer
resan. frågan ställdes ej svaren gavs ej ändå gavs svaren i den stund frågan
lever levande i hjärtats svar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar