onsdag 12 februari 2014

den 12 februari 2014



jag talar till dig
du vackra äldreträd

vilket så vilsamt
trätt dina fötter
djupt in i jordens andning

du vackra ålderträd
så vackra är edra vägar flätade
bärandes
livens pärlstigar

en stund av vila
skänker du mig
i tankarnas demondanser
däri flammorna hetsar varandra

och jag har bett stillheten
så mången gång

något skar mitt bröst i denna natt
kramade hårt om drömmen
vred den varv efter varv
en urvriden
trasa


jag gråter med revorna i jorden
mitt blottade bröst kvider

svanen lägger mjukt vingar över om

och jag har bett stillheten
så mången gång

så är uret uppdraget
ur kärrets djupa rotstäva
nyckeln lade iglarna i glömskan
på stranden

vi drack ej urets klanger
vi stämde blodets toner

nyckeln är den vilken upplevde draget

och jag har bett stillheten
så mången gång


den uteblir
kanske skyr den mig
jag skyr den icke

tyngderna har jag sökt lyfta
så mången gång

och jag lyfter spannen
bär oken

återvänder
så ligger de där igen

lyft
lyft
skriar
de

jag beklagar mig icke
varför skall jag

jag vältrar icke över

jag lever i de förgångna skogarna
andas in rötternas strofer
skall jag släppa är jag fången
träden, träden rör vid mina stigar

vi plockade bort blocken
nu ligger de där igen, igen

jag beklagar mig icke
varför skall jag

jag vältrar icke över

kanske lyfter jag mina händer
kanske landar skimrande bubblor i
kanske talar bubblorna skimrande
kanske om jag låtsas att jag lever
kanske jag då kan lura mig själv

jag beklagar mig icke
varför skall jag

jag vältrar icke över

du vackra ädla åldersträd
jag ser ett väsen ligga i en grav
levande
en sten vältras över
ett block
av oerhörd tyngd

är det detta väsen vilket vältrar över
är detta att ej se
att lägga sig i graven levande
eller är detta väsen de förträngda stigarna


tjärnen tog emot dina tårar
att gräva upp detta föråldrade är att ej släppa


är det detta väsen vilket vältrar över
är detta att ej se
att lägga sig i graven levande
eller är detta väsen de förträngda stigarna

erkänner gör jag att doften känslan lever kvar
så blind irrade jag i mina skor skodda av rädsla


kanske hör han ty ömt lägger han stråken till
han hör frihjordarnas mjuka oskodda
stäppens höga möter
hör gräs
andas
susa

hör havet stiga upp
salvia blå strålande renar
han är ej mer
han

världarna strömmar ur tonernas källa

jag står med bara fötter i källa ber om nåd

jag såg dem vandra
med länder med riken
skogar berg
floder forsar
såg dem landa

de beredde jorden lystrande
de sådde
jag såg fälten
såg axens mognad
såg dem skörda

vinterstormarna kom
de levde på det jorden gav
hon gav dem att leva i vinteride
elden värmde dem gav dem ljus

snöstormarna smälte av detta ljus denna värme

våren kom
de begav sig

och stenarna
hade krupit upp
igen

de beredde åter
jorden

dessa stenar är icke tyngder min dotter
dessa stenar lyftes upp
av de vilka vakade med vinterbladen
de bäddade in dessa stenar
i det höstfloden anträdde färden in
stenarna
har lyssnat
dessa stenar
är de sådda orden
hon har lyssnat i vinterstormarnas ylanden
hon har vaggat
hon har stillat
stenarna värmer
deras händer
bringar ljus ur stjärnvärldar
därför ligger de åter i den jord
de lyfte stenar ur

det är ej meningen att häva sig över
förhäva sig

detta förtäljer stenarna

lyssna godfolk
lyssna
så skall ni höra frön
spira

och den sten det block vilket vältrades över
det är en slags gravsättning
så är fröns väg

och jag vet fuller väl att du ej vältrar över

jag kan ej råda dig
sagorna kan jag förtälja
vägarna kan jag måla

egentligen kan inte någon
giva råd
ingen kan ty ingen är allting
är allt

ser du dessa nornor
de spinner tråden
de vattnar
marken

ser du folkens strömmar
hur folken vänder ansikten till dem
de svarar
de ger råd

hur ger de råd
hur svarar de

egentligen kan inte råd givas
däri
de otydliga orakelsvaren

ett väsen
så tyngt av livets steg står vid tjärnen
tjärnen viskar
låt vara
det du en gång
gav mig
gåvan är
tvagad

se
de vita sidenmolnen
vilka skimrar

se denna förgångna skog
rötter
stammar välta
mjuka böljande mosstäcken
se linneornas danser
se murgrönan vilken skänker stöd
se stenarnas mjuka skepnader
se solen silas genom trassel
se stigarnas
gryning

se dessa vältor
se huru hjärtblad spirar
se hur ormbunkar rullas ut
se folken spela på ormbunksblad
lyror harpor
se hör spindelmors vävar
tala skogarnas drömtoner
slut dina ögon
se huru hjärtblad spirar
i ur
vrår
skrymslen

andas in stensötans doft
minns barnasinnets kattfötter
ängsullsmolnen

se dessa tusende fjärilar
se fåglarna vilka
vingfolken vilka rör vid luftens stilla
allt detta är kommet ur gåvan du
en gång gav

vakna
vakna
varsamt

människoblomma

i min hand

egentligen kan inte råd givas
däri
de otydliga orakelsvaren


oraklen
planterade svaren i hjärtjorden

i hjärtbörd

lyssna så kan du
höra

frön spira


vem är du vilken spelar så vackert i natten
vem är du vilken målar natten med drömtoner


markerna ser
jag


bringar gnistor

mitt hjärta förtäljer mig

regn
regn

regnlyktor är detta


i ett av alla dessa träd
vaggar en lykta

en boll

blå
midnattsblå

lågan i denna är
ett vitt blad

lykta blå
midnattsblå skimrar

allt fylls med blå
midnattsblå

natten är
en blå ocean


oceanen sträcker sina armar
fingrar
omfamnar allt
skänker
liv

drömsvarsliv


vem spelar så vackert i natten
i denna natt

vem är du vilken målar natten med drömtoner

regnets droppar sträckte sig
tvinnade sig samman

trådarna är spända
är
strängar

lyssnade gjorde jag in i vindarnas andning
i träden vilka skrider in i vandring

kan du se träden skrida
kan du ej

våren rör vid gryningsblad
rötterna lyfter upp meningen

strängarna är spända
i mellan det vilket kallas himmel kallas jord

i denna natt är jag den
den vilken spelar så vackert i natten

mjukt
mjukt faller toner

in i

mjuka drömdun
rör vid de sovandes
vila

lykta blå
midnattsblå

skimrar

skimrar

allt
fylls med blå
midnattsblå
in i gryningens
purpureldar

vilka andas
purpurvingade moln

vakna
vakna
varsamt

människoblomma

i min hand

Inga kommentarer: