onsdag 19 februari 2014

den 19 februari 2014



jag andas in jorden
jordmånen
jord
månen

en stämma viskar
jag månar om dig

måna
om mig

så är vi

i

varandra

jag andas in jorden

tanken tänker
formen

vad skänker jag
jorden

hon ser lugnet i rörelsen
hur varje steg är en medveten
smekning
av det dessa fötter
upplever genom skodonen
hur varje steg är en medveten närvaro
medvaro
hur dessa rörelser
denna kropp upplever
genom
kläddonen

hur varje
varje är förenat med möten

hon ser honom
hans av liv skolade väg
lugnt stannar han
ber henne närmre
hans vänlighet är ett strömmande molnfall

hans stämma
är tusentonernas skönhet
urkälla
ur
källan
urkälla

hon ser honom
hans av liv skolade väg
lugnt stannar han
ber henne närmre

du har nu en stund följt mina fotspår
vandrat i mina fotspår
såkupor
hon nalkas i hans fotspår
andas in doften av det sådda
hon ser dennes ansikte

målat
mejslat
med de ädlaste verktyg
skulpterat av mötesmottagande
rent
osminkat

de vackra rynkorna
linjerna runt ögonen
vilka mest liknar
lätta fjäderdun
fjädersolar
ögonen vars linser
är
så djupa
klara

händerna vars ådror
synliggjorda är

håret är vitt skägget
är vitt

klädnaden
är
ur tid
i tid

han sveper mjukt ut med handen
som vore den en pensel
en pensel i hjärtats hand

hon hör hans stämma
låt oss ej störa stillheten
detta hjärtas blad
tyst fråga henne

hur många tidsspann
tror du är hällda här

från var
från ingenstans
håller han nu ett spann i handen

han släpper spannet
spannet
faller
mjukt
ned
studsande upp
ned

hon följer rörelsen
i hans mjukleende djupögon

pärlor
rullar ut överallt runt

så är det med dessa spann
dina pärlor är
i alla så kallade tider

sådda i stigen
i såkupor
stigkupor
du andas in
doften
essensen

tanken andas ut abstraktioner

astrakan
doftar gott
kom låt oss sätta oss
till vila
här i acajouträdets lummiga
molnskugga

andas in rötternas
rörelse

låt oss tända elden
under samovaren

Inga kommentarer: