tisdag 4 februari 2014

den 4 februari 2014


när missförstånden ekar
redan innan ord uttalats

när missförstånden kvarstår
i det orden uttalas

släpp detta möte
eller stig in i tystnaden
tillsammans

till
utrönande
vad förståndet
missade

vattnet kan icke nå din törst
om du ej lyfter det
till munnen
i mottagande

vattnet
upplever din törst
är därmed alltid närvarande

ja det frodas mängder av förvirringsbegrepp

brådskan är ett av dessa vilken givits ett ok att bära

brådskan
har fått månget lok att skena över stupets kant
brådskan har skärrat mången häst in i skenande
brådskan har fått många skeenden in i skenande

brådskan i sig har icke gjort allt detta
brådskan har skyllts för allt detta
tragiska
säg mig
hur kan en benämning föra ett livsskeende in i skenande

loket
ångloket
har en panna
denna panna eldas med antingen kol
eller träd
ved
minns vad kolet är
vad träd är

ved; bliv vid din källa

pannan
är pannan tanken
huvudets
pannlobens tanke
eller är denna panna
hjärtats tanke

är denna panna hjärtats tanke
eller är eldaren hjärtats tanke
troligen så

nåväl denna panna har ventiler med vilka
trycket regleras
just för att loket ej skall skena

ser du hästarna
hur de betar i frid
de är trygga
vakaren
vakarehästen
spritter till
en rörelse
ett ljud
greppar hjorden
lyfter den ur lugn
hjorden skenar

det kan vara en ryttare vilken skall ut och rida
ryttarens rörelser är hafsiga
snabba
otåliga
sadeln kastas på
rörelserna
är stressade
ryttaren sitter upp
omilt
hela situationen
bringar hästen in i skenande

är det brådskan hästen eller ryttaren vilken orsakar detta

hästen är ofta en symbolbild för tanken
ångloket kan ävenså vara en bild av tanken
lev med bilden vad som sker då pannan eldas för mycket
utan att ventilera
eller utan insikt

brådskan är ej orsak till det hända
brådskan är låt oss säga
ett utlösandesymptom
detta skenande är ej heller orsaken
skenandet är en vägvisare
orsaken är den vilken somnat vid ratten
och säg mig
vem är det
talar jag i mina kläder är det jag
jag glömde mitt närvarande
att vara närvarande

däri skedde brådskan
vilken väckte skenet

Inga kommentarer: