fredag 7 februari 2014

den 7 februari 2014


slut dina ögon
tillåt floden
skölja alla präglade
synintryck

tillåt dig
andas

helt stilla
i djup

andas
andas

upplev essensen

upplev
liv

det sitter en läsare
lutad till stammen
den vita stammen
vilken bär städse
röda blad
vars rötter
kupar
flätar korg
bär sjön inom
vid den sjön
lutad till stammen
den vita
sitter en läsare med en bok i hand
bladen susar
hur kan denne läsare ha en bok i sin hand
hur steg bokträdet in i dessa händer

boken vänder bladens sekvenser

ett träd
ett träd
tanken andas stilla

visst har jag rötter i skrivarens händer
visst har jag stam i skrivarens strömmar
levnad
visst har jag blad
krona i skrivarens tankar
ett träd
har läsaren ej i sina händer

träd in i mitt skrivna
en sådan bok är jag

läsaren märker ej detta samtal
orden är
omfamnar ömt läsarens ögon
läsaren är inbegripen i skriftsamtal
stannar väl av och till i små molnpustar
tankar cirklar i ring i kring
hittar tråden
den släppta
nystar vidare i lugnan ro

sjön stiger tydligen in i boken
når fram till läsaren
läsaren vilken mer eller mindre
mindre eller mer
förglömt sitt eget vara

sjön sträcker stämman till läsarens hörselgångar
du möter en medvandrande
du andas in det välbekanta
du får så många svar
säg mig
frågar du om svaren är dina
eller doftar det så inbjudande att du ej kan motstå
slukas du
så är det med kunskap

du möter essensen av
ur skrivarens pannåder

Inga kommentarer: