torsdag 13 februari 2014

den 13 februari 2014



så är

bubblan
droppen

allts
ursprung

den stora klockans dån
skakar om torntankarna
klockaren är kläppens
malmdroppens rörelse
klockaren är medföljaren

stilla i ett mjukt tonregn
faller
tystnaden
in

in

fåglarna vaggar
tornet i luftens vagga


min tanke
är en del
av en helhet
jag styr mina tankar
i pusslets
helande

tystnaden är min spanare

med lanternans
milda

i hand



så är

bubblan
droppen
allts ursprung

min tanke
är delen
en del av helheten
en
helhet
i enad lever tanken
tyst
i mitt inre

rörd av kronan
vilken avklädde sig
bladen
vilken prydligt
vek bladen
samt lade dessa i ekskåpets
lavendeldoftande
tempel

med hyllor klädda
i rena ådror
banden
krusade
veckade
rördes milt i varje stunds
öppnande

varje blad innehåller en del
en andel av en helhet

rörd av kronan
med de naknade grenarna
fingrarna
med vaknande pärlbårder

vände hon ansiktet
in i nattens lavendelblå
slöjor
täckta
doftade med
stjärnandnings tysta

in i denna tystnad
lyssnade hon
till detta regns upphörande

manteln hon bar
smekte marken
i varje hennes
rörelse
manteln täckte hennes huvud
med kapuschongens vidd

i det hon böjde huvudet bakåt
för att tydligare se det nalkandes
gled
kapuschongens midnatt
ned
över
hjässan
nackens mjuka böj

hon slöt synen
in i bröstets källa
hörde isarnas råmanden
släppa
splittras

leende såg hon barnen lägga pusslet samman
alltmedan väggarna skimrade cinnober
given av eldstaden

och smeden sände klanger vida
in i hjulmakarens händer

synen
hon slöt den
till att minnas
all detaljrikedom

den sagan förtäljer hon
näri kronan ikläder sig bladen

näri vinden
lätt krusar
spegelns ytberöring

och

tystnaden
viker ut

dropparnas blad

i regnängen
dansar de


tärnorna

vingarna är långa
vita

mantlar

lyfter
den sovandes
oro


Inga kommentarer: