fredag 11 april 2014

den 11 april 2014

träden viskar
ser du

hur dessa bubblor svävar
ser du hur
han
jonglerar med bubblor
glas
ljus

kastar bubblorna upp i luften
se
hur dessa översköljer
honom
med ljus

fluoriserat ljus

se hur du strålar ljus

hur ljuset
kastas åter till dig

så är
detta ljus verkan

trippande fötter
kan höras kvittra över golvtiljorna vilka godmodigt knarrar
välkomnar dessa trippandefötters glädjegivan
trippande fötter kan låta som
som bråttomfötter
lyssna närmre
säg är detta trummande regnfingrar
så kan det höras
har de bråttom dessa ilandefötter
trippandefötter
hastar de skyndar de
skenar de
inte alls
dessa trippande fötter  är mer att likna vid mjuka dun
och det vet du väl
att dun ej kan sväva då de kastas i sken
kastas in i sken
skenande
dundrar hjordarna
rinner ned genom bergsravinen
något skrämde dem
eller var det doften av stigande gräsvingar vilka manade hjordarnas brådska
eller var det sken av blixtar
vilka lyste upp himlar ur mörka molntankar
vem släppte dessa luftballonger vilka skymde ljuset

inte gjorde jag och inte gjorde jag
inte jag
inte
jag
det gjorde jag
kvittrar trippandefötter
jag snubblade en stund
penseln slant
det blev en plump
en klump
ja
penseln den slant ur min hand
giv mig en slant
skänk mig en slant
vem slant
jag
slant här vid grindens gistna låshake
till dig ville jag ju öppna
skänk mig en slant
en grindslant
bad trippandefötter

vad skall du med slanten till
du trippandefötters
glittrandeöga

slanten
den skall jag giva brunnen
önskebrunnen

så trippar fötter
så trippar orden
allt under borden
i leendeljus

fyllda med bus

Inga kommentarer: