lördag 26 april 2014

den 26 april 2014

kanske visheten är instigandet i tystnaden
inväntande vindens stämma
pollen pudra din hud


varför söker du tysta närvaron
släpp närvaron fri in i lugn

vishetsblad
säg mig vad är ett vishetsblad
finns ett sådant blad
undrar en av alla bidansknoppar i fruktlunden
barken ännu bärandes vinterrock av mjukmossa
ler mjukt ändå av ålder knarrande
vänder grenar in i solvinden
varvid knoppen spritter till
trädet
hemträdet manar lugn
vänta än en stund
nätterna bär ännu ej värman
snart knäpper jag av oss vinterrocken
snart viker solfingrar ut ditt hölje
jo
vishetsblad finns
du är ett av dem

jag
är jag ett vishetsblad
ett sådant blad
ett sådant där blad jag har hört dem eftertrakta så
visst är du det lilla vaknandeknopp
visst är du det
du bär ju hela trädvandringen i dig
men de
de talar om skrivna ord
ord kallar de visheten
samlade ord utanför sinnen och tankar och medvetande
så säger de tyst till alla dessa samtidigt hur ska de då kunna höra
det vore ju
det vore ju att säga till alla bladen här att vara tysta utom ett
och hur skall då livet verka

trädet
hemträdet ler mjukt

så är det
så är det lilla vaknandeknopp

så är det med visheten den verkar i allt vilket är fritt ur hjärtrymd

Inga kommentarer: