söndag 27 april 2014

den 27 april 2014



dagen är solvindsrörelser
i träden höres fåglar
linda toner
tonerna
svävar
kan ses i luften
tonspår

kanske är det så att spåren lägges i allt
är i allt
även om vi ej ser dem tydligt uppenbarade



hänvisad till
hänvisad till ensligheten
jag själv
du själv hänvisar dig
du själv
du själv
hör du inte
så upprepa nu
säg nu;
jag själv hänvisar mig.
är jag en hänvisning

kan du se detta hänvisad
ser du havets enhet hur det skimrar; minns du sången den vackra; så skimrande var aldrig havet. detta skimrande är ett lugn. en droppe får för sig att stiga ur enheten och den droppen mattas tämligen snart. kan du se det havet nu gör; det glittrar, enheten blir i den stunden nästintill självlysande och det sker ty havets enhet visar droppen hem. så skimrar havet.
ser du trädet, bladverket. bladverket är skimrandeandning, ett blad får för sig att stiga ur verket. bladet mattas tämligen snart. vad gör trädet. jo trädet blir nästintill självlysande, visar bladet hem ur mörkret.

ser du fiskebåtarna vilka lämnar hamnen, en av båtarna förlorar kontakten med de övriga båtarna. båtarna far hem en båt är kvar. vad gör de hemkommande i fiskebyn. de tänder lanternor i alla fönster för att visa båten hem. så sker då någon gått vilse, enheten visar vägen hem genom att förstärka det så kallat samtagna ljuset. så är havet trädet fiskebyn lanternaandning.

de hänvisar vägen hem
och vill du ej vara hänvisad så se detta
du är visad hän
och detta visad hän är
i hängivenhet

detta hänvisad kan också ses vara korsordet med rutor lagda, kan vara en rebus med ledtrådar, rutor delar vilka visar hän, att lösa korsord samt rebusar är för mången en passion eller en hängivning. hängivelse är vackerkommet ur hänvisad.
så är hänvisad stigfinnaren eller spejaren om du så vill.

i det hänvisade kanske det sägs vara en hemlighet gömd
behövs hemligheter
blir tillvaron mer spännande så eller kanske rent av skrämmande
vad göms bakom nästa hörn
hemlighet
är det vår längtan att uppleva barnets pirrande inför hemligheten
eller är det vår längtan till att vara speciella

det lästa är inte alltid det lästa
det talade är inte alltid det talade
det lästa kan läsas med färgade glas
med slipade glas med vinklade glas
den tomma blicken är ej den blick vilken ej ser. denna tomma blick i detta här är den blick vilken ser utan attiraljer. en blick vilken innehar förmågan se källskriften.
det talade kan talas på så många sätt ofta helt utan källstämma
ofta har omedvetet eller medvetet staket satts upp med främmande linser
ofta har dessa staket satts upp i mening av att äga ord, äga talet – det utsagda.
detta vilket vi benämner källskrift samt källstämma är icke ägodelar
dessa gåvor är tillviss del de samma
gemensamma även då de även om de skrivs samt talas i variationer

dessa
källan blir läst
tränger liksom bakom alla ridåer
löser upp staketen
och därigenom löses det som av så många sägs vara en slags ägodel eller hemlighet upp.
i helheten
i allheten finns bara gemensamma nämnare
och dessa är sannhet i kärlek
där dessa
denna verkar finns ej behov av hemligheter
därmed öppnas alla hemligheter
vilka oftast används till eller för att bruka makt

den vilken älskar
uppvaktar utan rädsla för avvisande

dagen är solvindsrörelser
i träden höres fåglar
linda toner
tonerna
svävar
kan ses i luften
tonspår

kanske är det så att spåren lägges i allt
är i allt
även om vi ej ser dem tydligt uppenbarade

det är sant jag kan inte ångra mina vandrade stigar, dessa stigar är vandrade. egentligen bär de inte ansikten inte färger inte egentligen något ting. de är vandrade och de borde lämna mig. de lämnar mig inte hur mycket jag än försöker se dem höra dem. de visar ej ansikten visar ej färger ändå river de och sliter.
ibland försöker jag se att allt detta vilket river och sliter är fabricerat försöker jag lyfta fram välkomnandebilder. att ej vara till besvär att ses med ögon vilka ser mig och inte den de så hett önskade se. och hur skall jag kunna älska mig själv. försöker se ögonen viska du är älskad. jag ser dem, deras ögon liksom sjunka in i vrån, flyta bort. genom att så sker förpassas jag in i den vrån; kanske där i vrån hör jag ögonen viska.
alltid detta, denna brännande upplevelse
detta skri vilket tystades
älska mig
låt mig
uppleva
detta
så illa har jag gjort mig själv därigenom möten
hur skall jag kunna skrubba bort älska mig
och hur skall jag kunna älska mig själv
när dessa ögon
bränner
hål

upprepande
upprepande

Inga kommentarer: