måndag 7 april 2014

den 7 april 2014

de skriver
tillskriver så mycket vilket är osynligt

sant är det
då du andas människa syns inte andedräkten
kanske om du häller färgdamm
kanske andedräkten framträder då

så mycket är ej så kallat synligt
ändå är det synligt
vore ej andedräkten där
jag menar blott
skulle växterna blomma utan den
skulle du resa dig upp
utan den

ja
de skriver spöken andar all möjligt så kallat osynligt

allt gives den gestalt det ges

så varifrån kommer alla dessa
allt detta
osynliga

en nysning höres
säg mig har du möjligtvis en näsduk
jag ser mig om
ser inte andra ting än de vanliga
ser ut genom fönstret
det regnar
det första vårregnet
det doftar vår
doftar regn

fåglarna
kvittrar
det går nästan att se bladen vikas ut
se gräset sträckas
se marken lapa

daggmaskar kryper fram

det ser jag
samt det går inte att sluta den ena handen

så du har inte en näsduk
så får jag klara mig utan
kanske kan torka näsetippen med detta pollenkorn

låt mig se
vem är du
jo
så här är det

en av luftens alla droppar steg för en stund upp ur lufthavet
satte sig helt stilla i din hand min hand

märkte hade jag icke att handen min sträcktes ut
till en mark till en stol
till en bädd

allt det denna droppe
luftdroppe just i detta nu behövde

det var väl snarare så att jag var den behövande
åtminstone var det detta droppen
luftdroppen hade hört av min andning
även om jag inte var helt viss om mitt problem
nå väl
och
i och med et uppdrag droppen
luftdroppen gavs
gavs även droppen ett behov
nämligen min mottagande hand

luften i mig sträckte helt enkelt ut min hand
med eller utan min medverkan

så nu satt droppen
luftdroppen i min hand
och där möttes vi

jag
i häpnad av att kunna se
denna droppe
så klart och
höra
droppen
luftdroppen
öppna sin stämma

det rusar många tankar i dig
inom dig
utom dig
jag hamnade ju i korsdrag
inte underligt att jag kom att nysa

låt oss se detta vilket förde mig hit
hur kan du gestalta det vilket är utanför dig samt inom dig
mig
har du gestaltat till en droppe

så är det nu detta med ande
med själ och så vidare

går det att gestalta
är det möjligt

nu lade min panna sig i sjuhundra veck
stormarna for vilda i labyrinternas gångar
och vi lät det ske
lät dem virvla
slutligen lade de sig stilla
först var jag dock tvungen att binda mig själv
för att jag ej skulle falla överbord
över relingen
tankarna log
tack

och droppen
luftdroppen
log helt stilla

ja så kan det bli
när allt det du inte ser
sitter vid rodret

just genom ditt stillande
kan vi se

det våra inre öon målar

droppen sträckte sig
jag börjar bli torr

tack för samtalet
u dyker jag in i havet
lufthavet

kvar levde orden



de skriver
tillskriver så mycket vilket är osynligt

sant är det
då du andas människa syns inte andedräkten
kanske om du häller färgdamm
kanske andedräkten framträder då

så mycket är ej så kallat synligt
ändå är det synligt
vore ej andedräkten där
jag menar blott
skulle växterna blomma utan den
skulle du resa dig upp
utan den

ja
de skriver spöken andar all möjligt så kallat osynligt

allt gives den gestalt det ges

så varifrån kommer alla dessa
allt detta

osynliga

Inga kommentarer: