söndag 6 april 2014

den 6 april 2014

träden drömmer
i nattens mjuka stigar
nynnar milda toner
in i bladvaggor

i eldstaden skimrar glödkol
glödkol i bidan
till morgonblommans ankomst

ännu
sover hon

vakande i knoppens
handgömsle

lyssnar till regnfolkens samtal
droppar faller
viskar

lyssna
lyssna
hör hur marken svarar

i skogen höres trummor ljuda
xylofoner
regnfingrar
tingshas
väcker sakta trädens drömmar ur molnskogar

kom
kom vandra denna stig
denna orörda stig av människofötter

följ
följ dropparnas vandring
droppar faller
rör vid röksvampar
röken stiger
är det svampar
är det kojor

är det byar är det stråk
vara månde
månde de det drömmen väver

träden viskar
viskar se
se kullar i trappor
berg med veckade pannor
vattenmoln samlas
forsar vatten
fall
vattenfall
vattenfall i mångfald
mångfaldsgärning
samlas i flodens virvlandeglädje
följer
följer tonen vilken leder till havet
jag vandrar i en skog
vari träden reser stammar högt
högt upp
över in i
lövverken susar
rasslar i mjuka symfonier
luften vibrerar av tusensånger

en kvinna
har jag mött


hon satt där
hon planterat sig själv

vid floden där
trädens stammar är nakna


med gråtandestämma
förklarade hon mig

mitt
sittande
och jag såg mina tårar lösas

sväljas av
floden

hon rörde vid vattnets ringar

däri tårarna landade

det jag såg var
flodens botten

fylld
pudrad med ädelstensstoff

träden drömmer
i nattens mjuka stigar
nynnar milda toner
in i bladvaggor

i eldstaden skimrar glödkol
glödkol i bidan
till morgonblommans ankomst

sepiasolen lyfter hennes slöjor
upp över träden
luften vibrerar

bergen släpper floden fri

sepiasolen
målar med mjuka ögon

gryningsblad

stockrosor
djupt violetta

vakar

under


 fönster

Inga kommentarer: