torsdag 24 april 2014

den 24 april 2014


jag minns ringarna lagda. minns hur en fjärilsvind rörde vid mina krumma leder. hur pollenmoln frömoln stod runt mig. hur fjärilsvinden fågelvinden manade molnen ned. lade detta täcke nedöver mina rötter. minns hur grenarna sakta slokade murknade landade löstes. hur stammen jag bar hämtades av skogsfolket. minns hur jag värmde dem i vinterkölden. jag minns spirandet minns pirrandet i kroppen minns växandet.
allt detta minns jag och inser att allt detta minnande giver mig styrka. håller mig ej fast. allt detta minnande giver mig styrka till växande. ty även minnena av slokandet vissnandet visar mig hur spirandet lever samtidigt.
så är det
jag säger vissnande slokande och ändå sträckte jag mig in i livgivande belivande.
och alla dessa minnen stiger faller
faller och stiger
genom dessa kan jag säga till dig mitt barn
vissnandet stiger ur slokandet
slokandet stiger ur spirandet
och alla steg däremellan är likt dropparna i andningsluften
alla dessa steg är de vackraste blomstergirlander
och allt detta vackra
alla dessa pollenmoln frömoln
lever i dig
så i mig
utan att hindra dig

mer i stärkande av din vilja

Inga kommentarer: