tisdag 8 april 2014

den 8 april 2014


i öknens vidsträckta hav
syntes vågorna
sandens veckade mantlar
röras

i ständig rörelse lever sanden
här kan du skåda
du vandrare
med stigarna i dina händer
hur vågor röres
vid

och hör detta

i en av alla människotider reste sanden
visst är det att resa
sand gör så
detta resa var att stiga samt sträcka sig

sandhavet reste sina dyningar högt
högt

kanske var det så att sanden var nyfiken
fylld med upptäckariver

sanden hade länge levt i detta
folken har namngivit
till
öken

sanden plägade ofta le
så många törstande

de vilka ständligen levde i öknen
de visste

visste sandens verklighet
under det du ser
lever detta
under

hav
vatten

visst hände det att sanden
blottade sin sandmantel
blottade den
samt visade
dem
folken

öknarnas vattensmycken
oaser

fyllda med dadelpalmer med ökenkojor
med brunnen mitt i byn
oasen

dessa folk
vet min rörelse
följer min rörelse
vi är i varandras rörelse

stundtals besöker vindar öknen
då är jag minsann en kittel
vari vinden rör
kring
kring

så stiger jag i virvlandefart
och vinden den rör

det var i en sådan stund
vinden bar en aning av mig
högt ovan
det hade jag ej tidigare sett
ett berg

så vackert var detta berg vilket
hade bergssystrar samt bergsbröder
sida vid sida

kam kallades det
märkligt
märkliga namn
det må jag säga

nåväl
där ovan detta berg
stannade denna aning av mig

mjukt virvlar jag kring
kring
och här är jag en bergskrona

så är det med oss alla
byta skepnad kallas det
jag har ej bytt skepnad
lite av mig är här
lite av mig där
och detta här samt där
är ju
allt

separerad sand
malt berg

ser du den stora bergsfrun
hon med de vida bergskjolarna
hon sitter där
här
med kvarnen i hand
sten till sten
mal stenar
berg
till stenmjöl

baka
baka
stenbröd till bergsfolken

så kan det vara

separera
separata delar
separera
separation
är detta överhuvudtaget möjligt
över
huvud
taget

kan en gren lösgöra sig samt leva utan trädet
hum
hum
hum
kanske säger du att det är möjligt
denna gren kan slå rot
visst kan grenen det
visst är det så

frågan kvarstår
är separation möjlig
är grenen verkligen separerad
är trädet samt grenen verkligen separata delar

ser du tillvaron endast bestående av delar
enskildheter så är detta möjligt
hum
hum
hum
med den skillnaden att grenen troligen kommer att förmultna

lever du med bilden av tillvaron i helhetsperspektiv
så lever grenen vidare

så är detta sandkorn rätt och slätt sand
eller var det en stenmoder vilken satte sig ned med en kvarn samt malde stenbönor till korn
eller malde hon bönor till kaffe
arom
doft

eller malde hon stenbönorna till korn
till mjöl
och bakade hon i bagarestugans eld

hon
stenmodern gjorde allt det du ser
allt det du andas in

ser du
vatten stiger
regn faller
snö faller

sand virvlar upp
stiger
besöker bergen bortom öknen
bergens rötter viskar under
under
så bortom är härom
är närom
är fjärranom
näraom

är sanden av sten
är stenen av berg
är berget av stjärnjord
av stoff
av stoft

ja vem vet
låt oss svalka oss i havet
se sanden glittrande stiga

så är det med alla dessa skepnader
alla i en

en i alla

Inga kommentarer: