tisdag 10 juni 2014

den 10 juni 2014

Sätter jag udden till papperet
Vad sker i den stunden
Inväntar jag uddens rörelse
Eller låter jag
tanken
styra
kan jag frigöra mig från min egentanke
tankens egenrum

det finns tagare, visst finns det tagare så finns det gnagare. Vilka sakta gnager hål till och med sakta knaprar i sig det mesta
efterlämnar såll
eller kanske durkslag

dessa gnagare är
livsgnagare.

Säg mig
Är tanken ett skepp, är skeppet vilse
Är skeppet utan segel och vad är havet.
Eller är tanken en port, en rest port eller kanske en berest port.
Kanske porten frigjorde sig från gångjärnen, blev en flotte vilken seglade vida.
Se hur barnen leker pirater
Eller är det en syrsa vilken seglar i vind.
Eller är tanken återhållsam eller är tanken en äventyrare.

Den resta porten kan tanken vara i de stunder den byggt rösen av olösta rebusar, bumlingar.
Det vet du att dessa rösen finns det ej genvägar igenom.
Dessa rösen tycker ej heller om hackor ej heller spett
Kanske spettekaka
Visst kan du försöka häva dig över eller bruka hävstång
Det kan faktiskt bli till en lustiger dans.
Det troliga är att du hamnar underst med bollen tätt tryckt till ditt bröst
Amerikans fotboll eller kanske rugby.
Bumlingarna vilka du nu ligger under är dock i detta ej dina anfallare, dessa är snarare manare till lugn; håll dig stilla. Faktum är att dessa viskar; lyssna till bollen.
Så kan det vara eller så blir hävstången en gungbräda på vilken du gungar upp och ned
Snarare fram och åter
Så är det med dessa rösen
Smält porten du rest
Den porten är ej av stål
Ej av glas
Den är helt enkelt tankens illusion
Vad
Kan jag svara dig
Vad kan tanken svara dig
Kanske
Just nu är jag svärmen
Vilken dansar i fullmånens auraljus.


Inga kommentarer: