fredag 27 juni 2014

den 27 juni 2014


hon frågar
har du sett barnet i ängen blåsa regnbågsbubblor
skimrande är dessa bubblor
sköra
starka
se hur lätt bubblorna seglar

lever ett liv
en själ i varje bubbla

se hur lätt de seglar
följer luften
barnet andas
är detta barnets drömmar
livsdrömmar
se så lätt de seglar
följer luften barnet andas
kanske landar bubblor
skälver i en stund av en stund
spricker i kaskader av regnbågsbladsglitter
barnet ler
sörjer
sörjer gör jag ej
bubblorna sörjer ej
vi sörjer ej
varför skal vi sörja
nu andas liv

så rör barnets andning
regnbågsandning vid allt
allt det vilket bjöd in barnet

barnet är en lystrandestjälk

barnets andning
regnbågsandning
rör vid allt det vilket bjöd barnet in
ropade
rör vid min längtan

säg mig
vad är såpa tillrett av

hör du träden
hör du floden
med mjuklyssnande händer tillreder e flodman en kanot
är han en bäver
han är en flodman
kvinnan vakar med elden
är hon en värmande eld i hans bröst
flodkvinna är hon
kvinnan tillreder blomfärg till skrudande tecken
trädgåva
blomstergåva
samtalar

vad är denna kanot given av
här vid floden vid bergen
där de höga susar
dessa lever vid berg
i skogar
sandmo
lever blickandes ut in över hav
susar
skänker kottar
se så vackra spiraler
bladkottar
frön
livsfrön

tallar
kallar
bär vind
bär lätta skutt
bär vingars toner
rötter breder ut värnandehänder in
över kala klippor marker hällar

dessa skänkte
gåvan

till flodmannen flodkvinnan

nu följer de floden

spindeln sitter helt still
blickstilla
detta är iakttagande stillhet
så säger spindeln
helt stilla i stilla
i detta mitt görande kan du ju tro att jag är en staty
vore jag utomhus vilandes på trädets stam kanske du ej skulle se mig
där skulle jag liksom flyta in i färgerna eller ingå
nu sitter jag här på det blanka porslinet
tvättställ heter det visst
du kanske tror att jag ej kan ta mig upp
så säger jag genast; visst kan jag ta mig upp
jag tog mig ju ned
det är dock bra om du kan låta bli den där blanka kranen
regn kan jag hantera
svårt är det när ni vrider på kranarna
vattnet blir så enkelriktat, skulle nästan säga; komprimerat
regn
ser du regn det är finfördelat även i störtskurar
era kranar är så enkelriktade
du borde prova det här med stilla oftare
leka staty
det går att se så mycket i stilla
det uppdagas så mycket just på grund av
att de tror statyer varken ser, hör eller känner
hur vet de att dessa är statyer
kanske skulptören lämnade fingerpuder
jag menar avtryck
en fluga landade in i samtalet
se
sett
syn
synsätt
har du
har ni sett mina ögon
påminner om dina spindelmor
har du ni sett mina ögon
diamantpåbrå
minsann läge undervisade vi stenmakaren
makarna i detta slipande

så vidgades synsätten i mångfaldsseendes
ändå
ett

flugan lyfter leendesurrande

och vet ni
vingarna är givna ur diamantblad
nu väntar min nattbädd

så skänker jag er
drömögon in i nattens regnsegel

spindeln lyssnar mjukleende
jag vakar än en stund
dina drömmar skall jag väva
in i dagens gryningsstrofer

innan kvinnan lämnar rummet
lägger hon en mjukstig
ett papper

utifall att porslinet är halt
så kan du bruka denna vita stig
kanske kan det underlätta
utan att underlättande
stryka ett streck
över
din
väg

spindelmor ler
du har lyssnat

väl

Inga kommentarer: