fredag 13 juni 2014

den 13 juni 2014

det finns många sidor
vari de ensamma själarna
drömmer

och folken vilka bebor sidorna
skriver sidorna
berättar sagorna

trösteblad
tröstevind
vilka stämmor andas i vida händer
och vilka är dessa händer
är dessa händer
utanför dig
är dessa händer
stjärnor, planeter
sol
måne
är de träden, träd
stenar
eld, vatten
är dessa trösterskor fem
eller är de; en
vem tröstar vem

säg går det att lära sig leva med livet
lära sig leva
är livet medfött
vad är då med fött, är det medhavd matsäck, plägnad, förplägnad.
så vem flätade konten; säger du: det gjorde jag
näri jag såg min vandring kommandes, nalkas däri molnskogarna.
så ljusfylld och moln kastar skuggor eller vr en av dessa skuggor min kommande vandring.
jag satte mig ned och studerade skuggan eller ljusleken.
såg hur den drogs samman och blev längre alltmedan solen vandrade ja natten likaså.
skuggan liksom strömmade, flöt eller hur det kan beskrivas.
skuggan upplevde jag vara god
skuggan hungrade därav blev det detta med förplägnad
kanske var denna skugga också min längtan vilken jag såg vandra
vi sträcktes drogs till in i varandra.
konten flätade jag med viljeträdets gåvor
fyllde konten med möjligheter, nödvändigheter
jag dalade ned
den så kallade skuggan steg upp och vi förenades
det vet du väl att båda dessa är ej frånskilda
andens längtan heter kropp, kroppens längtan heter ande
så strålar själens skönhet i bejakelsen
så vem är trösteblad
tröstevind

det är din stämma
minnandes orden
drömmarna
nödvändigheterna

möjligheterna du lade i konten


Inga kommentarer: