torsdag 5 juni 2014

den 5 juni 2014

Jag önskar berätta om han
Mannen vilken kupar händerna runt bergens rötter
Vilken lyfter upp vattnet

Han sträcker händerna med sjön
Till hon vilken vandrar stigen
Stigen där linneorna nynnar

Stigen runt vilken skogsstjärnor bildar
Höljesring

Den mannen vandrar i skogen
Han är mannen vilken rör vid träden
Mannen vilken talar med träden
Vilken talar trädens språk
Ty de är ett

Den mannen lever i skogen
Ses kan han endast i de stunder han upplever vandringens närvaro
Näri han upplever stegens kärlek

Är dessa nalkandens steg ej
Närvaro
Sluter träden honom inom

Så vajar de
Knakande
Spöksonater säger de vilka ej vet trädspråken
Så backar de i rädsla för sina egna steg

Den mannen önskar jag möta

Och kanske är jag den kvinnan till vilken han sträcker sjön

Och den mannen var ej när mig
Den mannen var mig ej nära

Ändå var våra händer sträckta till varandra
Som, som linorna varpå de vita arken torkar

Så är vi nära
Nära är vi

Hans steg kan jag höra i själens vida tempel
Kan jag höra i mitt brösts visshet

Så har jag vandrat livets stigar med händerna tomma i längtan till
Den mannens steg

Jag önskar berätta om han
Mannen vilken kupar händerna runt bergens rötter
Vilken lyfter upp vattnet

Han sträcker händerna med sjön
Till hon vilken vandrar stigen
Stigen där linneorna nynnar

Stigen runt vilken skogsstjärnor bildar
Höljesring

Den mannen vandrar i skogen
Han är mannen vilken rör vid träden
Mannen vilken talar med träden
Vilken talar trädens språk
Ty de är ett

Den mannen lever i skogen
Visst kan vi förtälja historier, skrönor benämns en del. Visst kan vi berätta historier, sanna historier, fabulerade historier. Fabler finns dessa är ej fabulerade. Sagor andas i urskogarna dessa är ej fabulerade.
Visst kan vi berätta hörsägens historier, den hörsägen inom vilken allt andas
Allas upplevelser lever är sann
Den hörsägen vilken är ett urklipp är icke helhet därmed ej sann
Och alla dessa historier kan vi förtälja. Just, bara vi förtäljer att detta är historier i de klädnader vi givit dem. Förtälja att de är till roande eller till så kallat tidsfördriv. Historier är kanske inte historia. Historier kan vara broderade, kan vara krympta här och var, var och här. Låt oss säga konstruerade för att passa till det burspråk de lägges i.
Historia är ju ett skeendes berättelse för att historia skall vara. Just, historia finns ett behov i historien och det behovet heter objektivitet; jag nedtecknar dina ord i kärlek helt utan mina egna värderingar eller färger.
Det var en gång skall lika gärna kunna vara är en gång ty den rent skrivna historien är så kallat tidsenlig. Den vilken ritade cirklar i sanden har sett den; rör ej mina cirklar och den vilken ser stigarna i klarhet låt oss säga strukturen av cirklarnas andning, dessa har nedtecknat historien låt oss säga rakt upp och ned, rakt ned och upp. Tidsenlig är den helt utan andra klädnader än sin nakenhet.
Träd, trädet har en saga. Visst är det svårt veta var trädet börjar sin viskning. Kanske vid fröet eller grenen vilken steg in i land. Kvisten vilken växte ur grodden ur spirandet in i hjärtblad vidare in i stam. I detta växande sitter han vilken ritar ringar i sanden i jorden, rotritaren kan vi säga i detta växande sitter mer svävar den skarpblickande i ringar, såsom ovan såsom nedan, i balans sker detta. Ja trädet har en historia eller en saga. Ser du
Sagan är ej broderad och är sagan broderad är nålen av silver är udden med skärpa är ögat klart är tråden av silke av spindelart.
Detta är sannhet ty sagan är helandeord och denna verkan kan ej ske i den stund sagan är konstruerad, färgad.


Inga kommentarer: