torsdag 26 juni 2014

den 26 juni 2014


och vem vore jag om vore
vore jag

vad viskar alla ord
vad tystnar alla ord i

vad är skalen de lindats i
är lindorna skalen

eller höljen till
öppnan

är jag kärnan
är jag stjärnan
den vilken molnen viskade

är jag huset
med skira väggar
sådor membran

vilka ljus tänder jag
tänder ljusen mig

vem vore jag
vore jag
vore

och vem vore jag om jag släppte all tro
är tron den jag är

vem vore
jag
jag vore

och jag frågar mig allt mer
är jag
är
jag

existerar jag

och vad är detta jag
fanns det

är detta bitterhet
är jag kommen bitter

bitter
detta förhatliga tillstånd
bitter
detta så kallade förhatliga tillstånd vilket alla, de flesta, sopar under mattan
bitter
vill du vara bitter
harklar enen sin stämma
bitter
det är egentligen inte ett vill
vill du
skulle du vilja
det är; är du bitter så är du
är du bitter så var bitter
bitter hör också till livets rikedom
det du behöver se är den bittra smaken
hur en droppe läggs på tungan
hur smaken sakta helt utan brådska flödar bakåt samt öppnas i fullhet bakåt
bak, längst bak i svalget
det är en fråga om, vad var det du svalde
bitterhet är också en del av livets rörelse
ett tillstånd i vilket bittersjälen behöver hjälpandehänder, helandehänder
oftast sträckta till

så hålls bittersjälen fängslad
fången
i en cell av bruk
bruk av okända pigmenteringsgrunder
andas själ
andas
själ

drag samman punkterna till en vidgad ö
origoö

andas själ
tillåt smakerna
framträda

bitterhet är också en del av livets rörelse
ett tillstånd i vilket bittersjälen behöver
hjälpandehänder
helandehänder
oftast sträckta till
ty bitter är en tagg
en påle vilken slogs in i ditt hjärta
du steg upp samt ur din grav
ur den kista vari du ej slog i spikarna
så mycket hopp bar barnet i sin famn
så mycket
hopp
såg skönheten
solens uppgång
du såg skönheten sväljas rödblödande
i sepiatoner i havet
i den stunden drevs taggen
pålen in i ditt bröst
du förintades

och du undrar genast
vilken mening har detta
har det
du fortsätter undra
så var jag verkligen så dålig
att jag ej var värd
förtjänade liv
var jag ej värd att vara den jag är
vi viskar
värd, släpp värdetänkandet
det viskar vi ofta
du var värd att vara den du är
släpp detta med blodsugare
det var du heller ej
inte annat än i den meningen att du gav av dig själv till helande
det finns många skikt i detta
pålen kan drivas in av en förgörare
pålen kan drivas in av helgade händer
just för att den du är
skall öppnas i fullhet
hjärtkirurgi är svår att genom föra helt själv



hon ligger vid stranden av lagunens öga dolken med pärlemorskafts intarsia
ligger utslagen blödande fallen ur hand
palmerna har vävt täcke över hennes kropp
ur havet stiger en moder
kysser hennes sår rena med tårar ur solglöds smärta
hon lägger ett opalägg i henne vilken ligger vid stranden av lagunens öga
viskar slut henne in i ditt regnbågsöga
invänta opallotusens öppnande
palmbladen är hennes havsvagga
en moder vakar med en kvinnas livsmod

du vet ju
att spegeln
är av glas
har du glömt att regnbågen är dess hav
fly ej livet anden är liv hör du ej andens viskningar
du är den du är så sök ej bortanför se innanför
så vet du att bortanför är innanför du är det du är
ni möts för att se skönheten i edra ögon
slut dem ej för att bättre kunna se det ni kallar fulhet
i edra ögon skönheten se därför möts ni
sjunksand, du kan också se det som så att sjunksanden
mjukt stillar hårdtrampet
så kan du hålla din hand när den lyfts till slag.
sjunksand eller kvicksand sväljer din omedvetna panikgärning
det finns mening att se i denna stillhet
se hela scenariot ända in i räddningens ankomst när du dras upp ur ropen

gräset viskar
och inte vet jag varför ni lämnar era vägar
är era ögon blinda för skönhet
för nätets lagda trådar

så andas det höga gräset i ett lugn
som vore det helt oberört av galopperande fötter, ysterfötter
barfotafötter, klövar, hovar, tassar, dynor
gräset särar lätt på fingrar, fingrar, strån
allt det gräs är skrudat i
det är som, som vore gräset helt oberört av galopperande rörelser
kanske drömmer gräset frihjordarnas närvaro
det är som, som vore gräset helt oberört v galopperande rörelser
kanske viskar gräset lugn
kanske välkomnar gräset rörelsen
kanske smeker gräset fötterna, benen
kanske är det därför barnen dansar barfota i ängen
vad sker, vad sker i dansens virvlar
frön, pollen lyfter, sprids vida i vindarna
och gräset ler, bugar, andas i ett lugn
gräset är oberört av galopperandet så är molnen
susa, susa vind
gräset är berört av barnens närvaro
vad sker, vad sker i den stund fötterna är iklädda stövlar
gräset flätar värn till hennes blottade hud
hon vilken ligger vid stranden av lagunens öga
ser du kvinnan
kvinnorna vilka flätar mattor av gräs
den konsten har de övat länge
dessa gräsväverskor
så trär de röda smultron på strån till barnen
gossarna spelar gräsmunspel eller är det gräsfingerspel, trumpeter, flöjter
strupen har ett segel ett membran
segla, segla ton
syrsorna väver
gossarna sätter barkbåten i flodens här lugn
toner samlas i spann av stråkar
koger fyllda med stråkar
stråken är länge vandrade
violerna rör vid stenblad
flickorna, töserna flätar mattor till dockor
dockor dansar hållna i flinka fingrar
se spetsen spunne n ur moln
hör tonerna
viska namnet

gräset vidskar
och inte vet jag varför ni lämnar era vägar
är era ögon blinda för skönheten

för nätets lagda trådar

Inga kommentarer: