onsdag 12 november 2014

den 12 november 2014



språk innehar en mångfald
människan är ej ett stapeldiagram

*

tolka
tyda
är att bygga torn av klossar
bygga korthus
hur lätt rasar dessa icke

*

är hjärtat ej med kan du öva låt oss säga
hur länge du vill
det övandet är ej vilja det vill säga hjärtvilja
det övandet, utan hjärtat är en fras kanske en parafras

*


möt med dina inre ögon

*


hon ler in i mina ögon
säg vad är det du försöker övertyga dig själv om
kanske försöker jag övertyga mig om egentligen inte någonting

hon inväntar min tanke

jag försöker undvika skriva nej samt inte och det är svårt
mycket svårt
jag vet inte, se där kom ett inte, vilket språk som skall användas till det
det är näst intill en omöjlighet och min upplevelse är att språkflödet stelnar i detta eller genom dessa försök.

är det en övertygelse hos dig eller ord du har hört runt dessa nej samt inte

åter inväntar hon min upplevelse

det är som med tanken
jag ser så många öppningar eller bilder runt tanken och dessa öppningar ser jag runt inte samt nej. det är inte min övertygelse att de visa inte ser inte för vad det är.
de visa lever i mitt i våra hjärta en del av dig du är en del av mig jag är en del av dig därigenom kan hjärtat tala fritt levande direkt ur visdomskällan vilken även har inte samt nej inom sig.

hon ler

så vad försöker du övertyga dig själv om

jag försöker troligen övertyga mig själv om att jag är värd
utan den sedvanliga värdetrappan
bara det att jag är värd och att jag är tillåten att säga just nej samt inte. inte bara gentemot mig själv utan även utåt.

hon ler
säger; jag kan inte se varför inte har ett berättigande varför inte är nej och nej är inte ty dessa leder till bejakelse, begrundad bejakelse. floden stannar vid stenar stundtals i begrundan innan floden kastar sig ut. fallskärmshopparen stannar vid tröskeln innan fallskärmshopparen, hopperskan hoppar.
hoppet stannar en stund just i ett slags inte eller nej innan det hoppar.

språk innehar en mångfald så varför stänga ute just dessa vilka klätts i negativa aspekter. det negativa kan faktiskt ha en positiv aspekt.

ibland är det bra att försöka övertyga sig själv om sitt eget livsberättigande ända tills fångstnätet lossnar eller bojorna lossnar. så fortsätt övertyga dig själv om ditt livsberättigande för det har du svårt att inse.

människan är ej ett stapeldiagram.
även om många försöker tolka varandra eller tyda varandra. säg mig är detta tydande samt tolkande inte att ställa sig över ett medlevande väsen. är det ej att släcka den belivande gnistan i ett möte.
människan är ej ett stapeldiagram och är hon det diagrammet eller ett klosstorn eller varför inte ett korthus är det en sak vilken är bra att inse.
nämligen att ett finger petar lätt omkull alla dessa.
och det är förnämligt, därför skrattandeler barnet pärlande då klossarna rasar, för med ens är hon åter i helheten igen.
det
är
att falla.

tilläggas skall att klosstornet här väl mer är askar/lådor.

vinden slöt åter mina ögon
åter
åter
tillåt ryggen din nakenhet
lyssna
lyssna in i dessa vågor
minns du vågornas urkod
cirkeln
och varför säger de vågor undrar du
de säger vågor ty så säger dem dessa förfinade mätredskap
måttar du kastet utan mått får du lätt grundnapp
vad är grundnapp
vad får du upp
du kanske får upp en kastad sko
du kanske får upp lite slam
kanske sjögräs

så mycket kan följa med upp när kastet skedde på måfå
det är i den stunden kastet viskar
må få
detta må få
minns att det är en gåva
det visar dig ett skeende

nåväl kanske såg de i en syn ljudet vandra
hettan vandra
kan ske såg de dessa förfinade rörelser
vem vet
vet vem

sitter du vid stranden ser du hur vågorna löper
sitter du i stäppens hand samt ser hjordar löpa
i präriens hand
tundran
savannen
öknarna
skogarna
ser du denna rörelse
hjordar flockar vilka löper
synen eller det yttre ögat visar dig att rörelsen liksom springer över varandra
löper över varandra

ser du kvinnan vilken väver mattor
hur hon öppnar skälen hur skytteln löper
skälen öppnas samt slutes
skiftar
är ändå en varp
följer ett mönster
räknade trådar
trädda
hur hon kanske när mattan är vävd knyter fransar
kanske makramé

så förs mattan till marknaden
kanske säljer hon mattan kanske giver hon den vidare
den bilden målar vi i en annan stund
en man bär en matta vävd av en kvinna
mannen breder ut mattan
faller på knä med ansiktet vänt i öster
golvet är rent
templet är runt
mannen böjer sig
reser sig
står ändå på knä
det är en våg
öppnande slutande

ser du allt detta
skäl
själ
skälsandning
själsandning

så vackra ord

hon ler in i mina ögon
slutna ändå öppna

jag vandrar
når en skog
jag minns denna skog
det är tidig vår det finns snööar kvar marken doftar denna skogsfukt
det är gryning det är gryning i många skikt
skogsvägen bär grus det knastrar lätt under fötterna
jag lyssnar ty det skall här finnas en källa
en sten vakar vid källans uppstigande
uppstigande
som, som om ett träd lätt särar fingrarna rötterna
varvid källan synliggörs
så ser jag källans klara
rena
vatten
hit har jag kommit till att tvaga mina läppar rena
jag faller på knä
ber om löfte
gives löfte
baddar mina läppar

hon ler in i mina ögon
tager min hand

sanden är mjuk är varm
hon för mig genom sandhavet
hon vet var sjunksanden är
viskar
du vet du drunknar ej
mina ögon är slutna oceaner
en fläkt når mig
suset av träd
porlande vatten
röster

hon ler in i mina ögon

rör vid synen
jag är vid en brunn i en oas med dadelpalmer
med rörelse
med
samtal
med kvicka rörelser ändå
detta lugn

brunnen är rund
vandringen jag vandrat är rund
livets rörelser
vågor
öppnande
slutande
löpande vilande

i cirklar

så är det
så är det

kanske har du sett vågor löpa


hon ler in i mina ögon

Inga kommentarer: