måndag 17 november 2014

den 16 november 2014


var inte för snabb
att kasta domen
följ räckvidden
innan du släpper den ur hand

*

det finns en punkt av stillhet i allt
bliv i den innan du når spetsen

*

allt skapat andas
så andas allt
skapande i mening
andningen håller ej fast

*


vinden vandrar med en stav i hand
staven är av alla träd
blickar staven upp
blickar staven ned

vinden viskar
dessa är ett
samlade i stavens ögon

du vet träd har många ögon
träd in i dessa skogar
skogar levande i den tystnad vilken talar
i den tystnad vilken bär ordens innebörd

vinden ler
stannar vid en gryta smidd ur stjärnglöd
järn fallet ur himlar
ur jord stigen

hon bar den i händer
skålar formade ur lera

krukmakaren lindade lera i ringar
så andas havet ringar

sanden är svepande dynor
dyner

vaggande skepp färdas
bär mantlar vävda i rena mönster


staven i min hand
bär jag den till att röra med eller vid
bär jag staven i min hand till stöd
till stödjande

eller bär jag den till pekande
peka ut
hänvisa
visa an

är detta vidkommande
staven bär jag

gavs jag av träden i en stund av vacklande
allt var så förändrat då jag steg ut
steg upp

det vilade ett täcke av helt annat slag än morgongryningens
det var ett täcke av obeskrivlig art
täcket sökte vända sig vrida sig
ändå var det så att vid varje försök stelnade det alltmer allt mer
i stelnandet tog det med sig allt det detta täcke lade under sig

visst undrade jag
jag undrade helt visst

hörde blomstren viska
de suckar över detta rusk kallar de det
ruskväder
ändå är detta väder så stilla
de rullar ut suckar över allt
över oss över livet

det var då jag vacklade
visst kunde jag lyfta mig över
det var bara det att fötterna mina fastnade i denna smet
helt oförhappandes
det var i den stunden träden tvinnade sig samman samt gav mig denna stav
med den kan jag stava alla positiva andningar
samt därmed befria suckarna
just genom allt det träden ser
träden har många ögon

vi har samlat allt detta
i korgar
bävrarna flätade dessa
nu skall vi lägga allt detta här i grytan
ser du
elden har värmt källan
låt oss samlas runtom
låt oss nynna orden
vinden lyfte korg efter korg
hällde suckarna i
visst kan man tro att det skulle smärta suckarna
så var det ej
de skuttade glatt in i grytan
vi tvagade dem med mjuka helande
björksvampar
tickor benämns de visst
bubblorna steg vida
kittlade suckgivarna
samt lockade dem in i leende
vi rörde
vi tvagade hela natten lång
elden den skimrade grytan den glödde
helt visst utan att brännas

vindens moder
hon log
och så gjorde jag

vinden tackade natten
löste grytan ur form
varvid tusenglödar
stiger in i sträckta himlahänder
korgarna de flätade löses upp
i sjöar susar vass

det sitter en makare
på ett berg vid floden ingenstans
makaren blåser i en bambuflöjt
gryningens ankommande
varvid tranor lyfter nattens dok
staven lindar vinden upp
åter står träd i ring
omfamnar stenarna vilka bar elden i famn
elden skänker röda
skänker cinnober
skänker guld slöjor in i morgonhimlar
vi vilka lyfte suckarna ur detta de
suckarna icke var dansar hand i hand
i lätta vindrörelser
vinden för oss

folken vilka ej vågade se stillhetens skönhet vaknar samt

ser i ängen klarheten gnistra

Inga kommentarer: