fredag 4 september 2009

22 augusti

Jag ser en väska med handtag vikas upp
det är inte en väska
det är en målarduk
penslar vackra
doppas in i
livshav
målar skönhet
jag ser en väska med handtag vikas upp

kondor svävar himmelshöga vindhav
en väska kan vara mer än en väska, här är väskan två pannåer, dessa hör samman, handtagen är flätade remmar röda vita
den vackraste tavlan målas, visas
långt tidigare skrev du skönjdes, denna afton ordlekte du
skönjdes
sköljdes

ögon sköljas av blinknings ljus våg sköljer över
upplevelse
sköljer
över

sök icke hålla dem fast giv dem fria
giv dem vingar att flyga

därigenom uppenbaras
skönjes det synbara
var icke rädd
molnen räds icke att släppa regnets strömmar fria

så fint det var att höra ert samtal i kvällsfamnen, den lille i badet med vattenkanna
du satt bredvid
den lille vattnade vattnet
du sade; det kanske börjar växa vattenblommor
den lille såg länge med mjuka kärleksögon in i dig; nej mormor jag vattnar vattnet
ni har vackra samtal tillsammans liv spirar
*
ja - låt mig berätta om en gåvostund med den lille
den lille gossen sitter i badet håller vattenkanna högt upp
häller vatten beundrar vattnet
mormor ser du vattenfallet hör du
jag ser grönskimrande vattenkanna ser silverströmmar skölja
sitter tyst samvaro
mormor jag vattnar nu
jag säger; det kanske börjar växa vattenblommor
den lille såg länge på mig med mjuka kärleksögon in i mig
nej mormor jag vattnar vattnet
*
grönskimrande vattenkanna
stråle av silver

böjer ring

vattenfall


skapar
sjö

grönskimrande vattenkanna

smaragders ljus

vattnar vatten

vattenblommor stiga fram



stenar dansa
lätt

segla i hjärtblads händer


röda näckrosor berättar stenars liv







vem är du

du får regnet att falla

mjukt

inom

varsamt
lösas stenars knutna håg

vem är du

du skapar strömmar

porlande
bäckar

smälter isar


väcker slutna solögons brustna hopp

vem
är
du
*
trådar
spinnes av dags ljus

mörka
fläckar

tvagas i
månkällans silver

drömmar
skira

väves in

vaknar i grynings källa

Inga kommentarer: