onsdag 1 oktober 2014

1 oktober 2014

visst
är vägarna många
ändå är de en
ty hur du än försöker vända vrida vägarna
är namnet de bär
förening
förenande

*

du kan välja att hoppa i zick zack
men
säg mig
är det icke skönare med mjuka steg
för alla inblandade parter

*

molnen i dina ögon är
inom citationstecken; bara
solskugga
se hur solen belyser skuggan
det är sant
det kan vara månskugga

*

kan ditt görande icke vara utan baktanke
är det kanske bättre du låter bli det görandet
baktankegörandet är icke kärleksgärning, frigärning
ej heller gärning
är helt enkelt
baktanke
slughet
*


och jag såg
träden
röra vid ögonen
i människodalen

såg
träden
avkläda sig
sommarskruden

och träden såg jag
skrida
in i ängen

bärandes
skira
skrudar

vävda ur drömmar av
spindelnät

fyllda med pärlor
dagg
skymning
renaste
klaraste kristall


min själ fylldes till brädden

den jag var den jag är strömmade in
i detta böljande hav

uppleva kunde jag hur själen
steg in i stammen
hur jag skrudades i skirskrud
vävd ur
drömmar av
spindelnät

fyllda med pärlor
dagg
skymning
renaste
klaraste kristall

sägnerna hördes stämmas
in i detta nu
böljande tonhav
inom vilket vår
rörelse gavs belivelse
och jag kunde se hur
stammarna
våra stammar
skimrade inifrån
svagt
ändå
starkt
i purpurtoner
nu
hörde jag gnistfolken vita
nalakas ur
västanflodens silver
dessa bar skålar givna ur
nordanfloden
fyllda med hopp
med läkedom
till sargade stigar

upplevde gjorde jag hur våra rötter
ohörda rötter helades

jag såg de sovande i
människodalen
vända sig i sömnen
såg plågan rinna in i stjärnfloden
tvagas av
de vitas
fingerknoppar
jag såg de sovande
i
människodalen
väckas i gryningen
skrudade i klart
seende blick

detta såg jag
och detta bar jag in i dagen
strödde synen i
kärlek
in i fälten

och jag hörde träden svara i vinden

Inga kommentarer: