fredag 17 oktober 2014

den 17 oktober 2014


upprepas det osanna tillräckligt  många gånger blir det osanna var mans sanning
därför; vårda det sanna ömt i din hand
släpp det ej
det sanna är ditt hjärta

*

frångå ej det brunnen viskar
tycks brunnen vara sinad, torkad
har du sett vatten stiga upp ur ökensand
frångå ej det brunnen viskar

*

barn tycker om att rulla runda saker
det finns en orsak till detta

*

havandeskap är ett oändligt tillstånd
vi är alla havande när vi inser denna symboliks mening
*

minns du mig
minns du silvervittsblått nattskimmer
hur du kunde nå stjärnögonen
minns du min däriskrud
azur
turkos
in i grönskira toner
invävda skira
knappt till aning blå band
minns du dofterna
salta
minns du friden
stillheten
minns du sanden
det du trodde var stenar när du insteg i mig
sjöborrar
minns du maneterna
maneter kom svävandes
älvors skönhet
nåväl maneter sägs det
ändå
kan de ses sväva runt markerna
i det de rör vid sömnens vaknan
knoppar kyssta av eld
eld bränns
så sägs det
den elden är denna eld ej
älvor svävandes
fjäril
barn älskar älvdanser
sagor sägner förtäljda av tingeling

minns du hur hon rörde vid trämakarens önskansdjup
djupa önskan
hur dockan väcktes

minns du hur du satt där i struten
jag menar konen
jag menar ymnighetshornet
buffelns drömhorn
jag menar stenarna lagda i ringar
amfibieteatern
hur du upplevde rörelserna ännu i
minns du templen
pelarna
elfenbensvita

cypresserna vilka vakade vid ingången
hur du upplevde gråterskornas stämmor
minns du serpentiner lindade runt mognade berg
cikador
solvarma fikon
vindruvor
aprikoser

de svartklädda  änkorna

ja
jag minns
dessa oasstunder

i vila från slagens haglande

Inga kommentarer: