onsdag 8 oktober 2014

den 8 oktober 2014



visdomsord kan vara piskrapp för själen
när visdomen ej är änglaord

*

varför skall jag säga ord
allt talas redan i allt

*

det är lätt glömma i yrväder att
allt är gudomlighet
kärlek

*

hudar kan vara i så kallad olika densitet
var förvissad i att de har exakt den tjocklek
bäraren orkar bära

*

det lever ögon vilka ser in i allt
ögon vilka skalar av skalen
skalen är där
dessa ögon
ser in

ofta bär dessa ögon smärtregn
*
dag till dag
natt till natt
stund i stund
öppnar jag lådan; är det ett livstecken
finns det ett öga en hand vilken skriver
skriver till mig
bara
bara
lådan är
tom

jag hör
väggurets blåsljud


den ojämna rytmen
pendeln vilken längtar in i klang

sackar
alltmer

klangen är
ett vissnat löv

vägguret
det ej
uppdragna

ur träsken
ur dammens allt tätare slemgräs

min hand
är slagen i rot

orkar ej
lyfta

handen

en rotad hand, ja jag ser en stenmur. stenarna bröts upp med spett med hackor med hävstångar. hävna över. hörde dessa brytande icke stenarnas kvidande, hörde dessa icke hur stenarna viskade i allomkör; de ytliga rötterna kan de illagöra dock ej de djupa.
vildblomstren susade mer lät detta susande som smällande segel eller piskrapp. hur skulle de annorlunda kunna uttrycka sin glödgade vita vrede. stenarnas smärta berörde dem. vad skall dessa brytare göra; sakta märkte vildblomstren hur deras livsfrihet ringades in, omringades just med stenarna. det byggdes en mur, vildblomstren stängdes in såg icke längre ut in i havet.
i muren var det min hand rotades, mer låstes fast.

ett fönster blåses upp
regnen stiger in genom rutan eller är det mina tårar

trummor ljuder i natten, regntrummor. blecken är lutade plåtar
fönstren vidgade vyer
löv flyger ystra
ikring
ikring
gyllene röda
koppartoner givna ur
morgon ur afton
sju klanger stiger
ur kitteln med kokande vatten kommet ur källan
kitteln smiddes ur järn av järngåva
i smedjan han byggde i
höstskogens komna stigar
smedjan den byggde smeden
med
trädens lov
ässjan, eldens vilobädd med
stenarnas lov
får jag lov, så bugade smeden i kärlek
bälgen den syddes med hudars lov

järnet gavs med bergets lov
får jag lov
så bugade smeden i kärlek
skogen den fylldes med klanger ur smedens hand
hammaren mötte städet
städet mötte hammaren
så lever dessa i örats gång
hörsel gång
och gong gongen  ljöd i det nionde slaget

varvid haken lyftes
luften fylldes med glasvingar
smeden log, hängde grytan i trenne kedjor
hållna i
trenne
nattsvanars
näbbar

trummor ljuder i natten
regntrummor
bläcket samlades i kristallkrusen
i havets kupade händers
fasetterade

skönhet

Inga kommentarer: