torsdag 16 oktober 2014

den 16 oktober 2014


stegen
kliven
gången
borde vara det steg är
nämligen lyftade

*

de vilka brukade band till att binda grindar, staket, gärdesgårdar
hörde vindens rörelse
det var innan dogmerna spikades fast

*

den yttre bilden är bara höljet
skalet till bladens verklighet
*

människan talar mycket om
om
hon kanske borde andas
aum
hon talar
utan att egentligen se allt det vilket sker i tal

hur ordkärnan läggs i bädden
hjärtbädden
kanske tror människan att jordarterna bara är det hon går med fötterna på
det är ju en illusion, hon är jorden samt alla jordingredienser; det vilket i dagligt tal benämns vara exempelvis, lera, mull, bördig, torr och så vidare, lagren är många, halterna är många droppar i havets helhet.
var var vi, vi är i hjärtat, hjärtjorden vari ordkärnan är lagd.
sakta väcks spirandet, sakta rullas hjärtbladen ut.
det är sant, det är bilden av budbäraren.
den vilken kanske kom ridandes på hästen, stannade mitt i stadens kärna samt rullade ut kungsbudet. eller stannade budbäraren under den stora ekens vida krona med den grova åldersstammens trygghet bakom samt rullade ut kungsbudet. harklade stämman samt läste. läsandet samt skrivandet var inte till allom givet så detta var för dessa låt oss säga magi.
det skrevs många rullar och visst var detta vackert.
sant är att ormbunkar rullar ut bladen.
det är en vacker gest i avseende till hur livets spiral symboliseras, en spiral medsols eller motsols därom tvistar de visa. är det inte tämligen solklart att den vandras med solen. säger ditt intellekt eller din intelligens dig att vandrar du medsols förbränns du ju närmre kärnan du når. så är det ej; det vilket sker är att skalen kläs av.
var var vi, var är vi.
vi är i ordkärnan.
spirandet kommer sig av att ljuset når in samt värme. detta ljus denna värme är icke de fysikaliska lagarnas molekyler eller atomer, elementarandning är ett vackert ord.
genom att dessa är väcks viljan. och just dessa var i begynnelsen vilken alltid är.
hjärtbladen rullas ut.
når vad.
når strupen, detta underbara redskap. det är ju så att strupen icke är en kanon eller en slangbella. faktiskt är rörelsen att likna vid barnets väg genom födslokanalen. kanaler är vackra visdomsbärare, lärare.
just här komprimeras luften samt ordet formas.
tungan kan vara en kanon eller en slangbella när människan ej är närvarande.
allt är organ
detta är talorgan genom vilka ordkärnan förverkligas.
det är en gåva.
människan är härigenom en slags mullbänk eller humusjord.
visst är det så att i denna jord finns så kallade rester, skalrester.
kanske tonskalor.
det kanske det är i avseende till livets tonarter.

intellekt
intelligens
det finns måttabeller till detta
tester
är det en nödvändighet
och går det verkligen att mäta
undrar eken i lunden

intellekt eller intelligens
är ju till viss del begreppsbärare
fastnar du i dessa befinner du dig i en krampad hand
eller en strypsnara.
skalet har låsts runt dig

intelligens intellekt är ju vackra ting
vackra redskap
näri dessa flödar i blodet
blod
vatten ådror
strömmar
flöden

näri dessa
intelligens intellekt är levande organismer

vilka varsamt följer ordkärnans
spirandevilja

kan det vara

den yttre bilden är bara höljet
skalet till bladens verklighet

såg du pusslet falla ur ramen
bitarna svävade i luften
bitarna landade ej
bitarna lade sig
svävade i väntan
i ovisshet
ändå visshet
det kommer
det
är
allt har ett
innehar ett redo
rede

såg du spegeln krossas
spegelglasets bitar falla

händer vilka sträcktes till i visshet av dylika bitar skär
skär för att lindra smärtans konvulsioner

såg du hur mjukt bitarna
svävade
undvek bitarna
inte alls
däremot skar bitarna ej

bitarna svävade i luften
bitarna landade ej
bitarna lade sig
svävade i väntan
i ovisshet
ändå visshet
det kommer
det
är
allt har ett
innehar ett redo
rede

vagga
vagga
vind

och jag tillbringade stunderna
livsstunderna med att lägga bitarna
för varje bit jag lade
lades en pusselbit
helt utan tvång
ja, jag tillbringade allt det vilket kallas
timmar
minuter
sekunder
livstecken
till att lägga bitarna
till att laga pusslet
spegelns glas

så har
allt
det jag trodde än en gång splittrats
och nu
nu lyfter jag ej händerna mer
kan endast se på samt viska
fall
fall

orkar ej tillägga
fall mig in i händerna

trött
trött är jag
på vad
på mig själv
förlåt mig
jag är så trött på mig själv

kanske hörde bitarna mitt hjärtas bön
ty bitarna föll
det jag kunde se var att bilden var den jag trodde
till skillnad från då
ställde bilden mig en fråga vilken löd
bejakar du mig
det var då jag insåg att alla bitarna var utformade lika
samma
just för att passa samman
bitarna var vita
fyllda med möjligheter
i de öppnade ögonens famn

därför upprepar jag

förlåt mig
jag är så trött på mig själv


Inga kommentarer: