onsdag 22 oktober 2014

den 22 oktober 2014




träd släpper ej alla blad med en gång
träd släpper blad i taktbefrielse
allt hinns
viskar träden

*

brådskan är en tillverkad stormvind
den följer tilliten du ej kan uppbåda

*

medgång ljuder i medarnas kristallklara slädfärd
släden liksom medarna har behov av styrtömmar

*

Skåda
Mina ögon skåda
Vad ser jag vad blickar jag in i, skåda mina ögon. Gör icke bedömningar.
Hur skall vi kunna göra bedömningar, säg är det ej din tanke vilken gör bedömningarna. Just för att du ej skall snubbla. Tanke, tanke du undersköna gruva vilken lever i grottans skålade händer.
Tanken harklar sin stämma, hör du, hör du ögonrymd.
Visst är det mycket vilket händer
Låt oss knäppa händerna
In i skeende

Tanken hyssjar ögonens skådande, hyssjar varsamt min stigande stämma.

Skål, är det en skål.
Vad annat är det undrar ögonen, kanske en – en hatt ett plommonstop en cylinderhatt.

Tanken ler

Jag mest lyssnar till, in i denna intressanta kommunikation, konversation och bilderna far mjuka fjäderdunsfärder.
Tanken ler; en krona sägs det ju, en krona.

Aha, är det en krona. Tycker du det är bättre än en skål. En skål behåller ju karamellerna samt blir en bjudskål. En krona har inte en botten, så rinner allt ur.

Tanken ler.
Skålen är vacker visst är skålen det. Jag såg skålmakaren snida i nätterna invid elden medans barnen slumrade. Det är bara det att jag bjuder karamellerna ur en skål ett par våningar ned. Kronan ser ni, just genom den rinner alla samlade intryck samt sjunker in samt stiger samt skänker mig hjälparhänder, just till bedömningar. Det är vackra mognadsprocesser.

Ögonen ler.

Hon vandrar med bara fötter
kimonon är konstfullt
lindad
håret är frisläppt
ebenholts
ögonen är
mandelformade
geisha
geisha
läser
skymningens kalligrafi

Ögonen harklar sig
Skålen är vacker
Kronan är vacker
Skålen är fylld med rubiner safirer smaragder diamanter
Så är också kronan
Det står ett träd
i nattlunden
regnen skrudar grenarnas
nu nakna
glimra skimra
glittra
glitterljus
sakta
sakta
följer trädet ljuset
nu är kronan rötter

Och vet du kära tanke
Ser du rötterna
Kronan är nu ett rotnystan
Och ser du ungarna
Spinnandelekande ungar leka med nystanet
Tråden rullas ut

Tanken harklar sig
Nu har ni välan farit iväg
Det är just därför jag gör mina bedömningar
Det blir lätt så myckna perspektivsynvillor
Projektioner
Villor helt enkelt

Skåda
skåda
ögonen mina
skåda fria
skönheten

Sjön nås av soldroppar
ytan krusas
kaveldunen sträcker sig
bildar
valv
gräset
tuvornas mjuka andas stilla
änder lyfter färd

Just så
Just så

Så möts vi
Ögonen
Jag
I hjärtats skimrande salar

Vad ser vi
Vi ser

Den samlade skönheten

Inga kommentarer: