torsdag 30 oktober 2014

den 30 oktober 2014

är ej vänskap
det väna skapandet
vän skapar ande
eller vän skapa an det
helt utan måttstockar
helt utan förbehåll så hjärtfrön
in i mognads mening

*

upphör vi någonsin att glöda inombords
upphör någonsin källan att porla
ja
jag undrar vad är släcka
vad är sina

*

hon frågade mig
hon
skäran, strimman av helhet
så vem är pelaren i ditt liv

så steg jag in i tystlunden
där allt är stilla
allt är ro

och det var dag och hon syntes framträda
skäran, strimman av helhet

i tystlunden
syntes höstlöven virvla
runt, runt, runt

och solen vandrar genom molnskogar
lyfter gråmantlar skimrande
solpollen far färder mjuka

och höstlöven viskar
det tysta
hör du
det tysta
så frågar de
vad liknar vår dans vad liknar våra viskningar
ser du vi flätar sidenband
färgerna är sju

ord öppnade yppar jag ej
de hör mitt tysta
det jag viskar
tankar
tankar
liknar er dans
så svarar jag

löven rasslar bladen rasslar
vem vänder bokens blad
pärlande höres
milda stämmor
kom låt oss tända lyktorna
skymningen faller in
kom låt oss upplysa mörkret
vilket fallit runt stammen
kom låt oss skruda detta träd
med lanternor
låt oss
skänka dig
träd
tusenden lanternablad
från var gives gnistan
så undrar jag
trädet
trädet sträcker gnistan
och vi tänder lyktor
lanternor
och trädet är nu
ett ädelstensträd

sidenbanden vi flätade
vävdes av mognade tankar
nu, nu skimrar de fria
i trädet

vi stillar oss alla
så stilla är vi

fågel
fågel
kvittrar
vilka är ni
vem skulpterade er
vilka pelare är ni
vi ler
vi svarar i tystnaden
ty tystnaden önskar vi ej störa

pelare skulpturer
vi inväntar mörkret kom fågel
vänta med oss
så stillnade fågeln
och vi inväntade mörkrets upplysande
skymningen steg in i kvällning
himlar brann röda
kvällningen bars in i aftonen
så sitter vi vid stranden
lyssnar till dagens hjärtsägner
hörda av aftonhamn
beundrar ett träd
vilket nu
upplyser
just

mörkret

kanske bär vi
kanske lyfter vi upp mörkret på våra axlar
så viskar min tanke

åter
frågar hon mig
hon
skäran, strimman av helhet
så vem är pelaren i ditt liv

tempel jag vistats i strömmar flödar genom mig
rör vid mina sinnen
pelare vid pelare
bär upp
taket
taket är stjärnor
är
ädelstensträd
är
är

vem
i mitt liv

kan vi bära upp våra liv allena
vem
vem är vi
vi är alla pelare
i liv

vilka bär himlarna på våra axlar
det är kärleksgåvan oss givna

så kan vi höra
strömmar
ljuda

serenader
sfärer
urtonen

hon ler
hon
skäran, strimman av helhet

hon frågade mig
så vem är strimman i ditt liv



Inga kommentarer: