fredag 11 november 2011

den 11 november 2011

intet kan förtälja dig det du upplever i möte med
varat


i möte med vara
ställer du dig med ansiktet in i vinden
samt ber vinden vara din lärare
kan vinden inte överföra sin djupa kunskap
lika lite kan du överföra din kunskap
samtala kan ni
ge varandra vackra panoramafönster


vinden kan taga dig i handen
vinden kan vandra med dig samt i denna vandring visa dig färderna
vinden kan visa dig färderna, vandringarna
kan levande måla sina upplevelser inför dig


du kan fråga vinden
vinden kan svara dig
du är den vilken ur ditt hjärtas grund kan ge det fyllda svaret till dig
inte genom det vinden säger är vindens upplevelse
inte genom att läsa
du kan samla alla dessa pärlor i en vacker korg


endast du kan genom att vandra vägen se


stjärnvägarna


stjärnorna har mycket vackra ansikten


kanske knorrar du vid sägandet av detta
knorra gärna; visst är det så att vinden att allt kan skänka dig visdom – du kan proppa dig full med kunskap – det egentligen viktiga är att du smälter den – så att det vilket avsöndras är verklig kunskap eller visdom – inte lätta virvelvindar eller – ja, tarmvred vilket gör att du kräks upp allt det du inhämtat


det är så att vinden kan förtälja dig sina upplevelser, därmed har vinden ej lagt sin
sin
visdom i dig


vinden har visat dig sina vandringsvägar
kanske talat om fallgropar
vägens snäva doseringar och så vidare – ävenså att detta sker kan du vara säker på att du kommer att snubbla. ty du har behov av dina erfarenheter


ser du – vinden har visat dig sina vägar
vinden har visat dig utförandet


vinden är visdomsmoderfader
ty vinden säger till dig – all visdom är gemensam
vi vet alla tillsammans grunderna
sammansättningarna och så vidare


slut dina ögon
se barnens folkens ansikten vid eldarna
berättareldarna
berättarna
berättarfolken
visdomsbärarna
var väntade
välkomnade
de gav sina vägar
sådde själsfrön
huruvida dessa frön skulle gro
spira
blomma
bära frukt
ja det var lagt i utförarnas händer


en god pedagog piskar inte in kunskap
den pedagogen förtäljer med levande brinnande kärleksintresse sina vägar
säger inte att det är rätt eller fel
säger; detta visar jag dig ur min livsvandring - vilken väg du väljer då dina skor, fotklädnader är färdigsydda, det är ditt val. i de stunderna är mitt hopp att det jag visat dig, de blad jag givit dig kan vara dig till hjälp, vara redskap. en tröja vilken skyddar dig i kylan, vantar vilka värmer dina händer
byxor kjolar vilka skyler dig i hårdvindar, mössa vilken höljer dina kokande tankar – allt detta för att ditt hjärta skall kunna nå dig


kanske en god pedagog är fågeln, fjärilen, getingen, biet, kolibrin vilken sprider pollen
vilken visar dig blomningen
vilken visar dig frukten


doften


vinden är visdomsmoderfader
ty vinden säger till dig – all visdom är gemensam
vi vet alla tillsammans grunderna
sammansättningarna och så vidare


vi kan säga att allt detta är nedlagt – inbäddat i oss, det är vår gemensamma tillblivelsegrund


jag kan förtälja dig – och det är lätt göra så i sin iver att möta ett intresserat ansikte – jag kan förtälja dig mina vägar, det jag såg, upplevde företog mig – det jag säger till dig är;
för att verkligen få svar på det vilket lever i dina frågor; bege dig ut på pilgrimsvandring, i pilgrimsvandring, avkläd dig då allt
ställ frågan
stig in i svaret


bli
svaret


skulle vi båda ställa oss framför arket med exakt samma pappersstruktur
exakt samma färger
exakt samma penslar
så säger oss inte detta att den bild vi målar är blir kopior av varandras
naturligtvis kan dessa överensstämma i det vi avbildar exempelvis en fruktskål
kopior kan de vare sig bli eller vara


den fyllda visdomen är varje strå i alla världspenslar ur händer


visdomen ligger nedlagd i oss
denna dag hörde jag en berättelse vilken bekräftar detta
en berättelse vilken fyllde mig med djupstigande värme
berättelsen visade hur godheten verkar
hur helandeverkan verkar


berättelsen förtäljde mig om kristaller vilka lossnar samt förorsakar obalans – lidande i tillvaron


yrsel


berättelsen förtäljde mig hur läkare mer och mer ”hamnar” in i visdomsfolkens knep – shamanknep… jag säger knep – det är inte knep. för att få dessa kristaller – detta pussel att falla på plats in i vila knådar, rullar läkaren patienten för att patienten skall komma i balans

Inga kommentarer: