måndag 28 november 2011

den 28 november 2011

pedagogens
lärarens uppgift
är att
följa eleven


inte stå emot
lärjunge mästare


så är de bägge lärjunge samt mästare


att följa hjärtat
är ej en svaghet
och är det en svaghet
är det styrkan av att
visa din sårbarhet


är det styrkan av att kunna läsa
textens fyllda bågar
av att kunna läsa tecknens verifikationer av hjärtats lag
denna lag vilken ej är en utifrån inpiskad lag


denna verifikation är insikten av det hjärtats röst är
i lågmälda ordalag vilka är mälda


styrkan av att kunna läsa textens fyllda bågar
vad
är
det


jo;
så många dagar har jag nu vandrat
vid stranden av de röda tårarnas flod


jag omfamnar rädslan
lägger rädsla i ljusets stjärnkorg




segla lanterna


segla


upplys mig


i stunder av


glömska




heden breder ut armar
är ett vidöppet steghägn
hon träder ur skogsgläntas
solgläntning


heden bär ännu ljusskimmergräs
mjukhet välkomnar hennes bara fötter
flyter under hennes valv


varje steg är en svarsbro
frågebro
siarbro


i den stund hon viskar frågan
är svaret redan givet


hon vandrar den vaknes stigar
hon hinner endast plantera tåspetsen
in i heden
så sluter dimman om synbarheten
breder böljande sidenaning


hon andas in doften så ren
så fylldtonande


hon anar byggnader
stiger in i dimmans
vägledande
rörelse


fötterna upplever stenar
mjuka runda med gräsbårder


vid brunnen sitta barden
andas toner vida
vid trädet
i cirkelns mitt
stiger druiden in i rotfästesgrund
sländan spinner
lufttrådars
silke


doften stiger upp var gång hon rör vid rörelsen


händerna är öppna
kännande
med fingertoppar vandrar hon
stannar
följer allt


fingrar möter


läser de fyllda bågarna

Inga kommentarer: