lördag 19 november 2011

den 19 november 2011

var varsam om ditt liv
vi säger var rädd om ditt liv


kanske skall vi här stanna inför ordet rädd och se skönheten i rädd
din sårbarhet


sköra fjärilsvingar bär dig
skiraste kristallskivor
oskattbart glas


visst är det fantastiskt att fosterhinnan håller barnet i sin famn
helt
utan
att spricka


så tunn
så stark
så bärande


vi säger om ditt liv
kanske vi skall välja ordet med
även i bilden av om stiger skönhet här fram
ty här talar du inte om: om ditt liv
du höljer ditt hjärta om ditt liv


det sägs att livet är till låns
kanske sades det så ty ofta är rörelsen mer rädd om det lånta


livet är till låns
är det så


är livet till låns


är inte livet för att alltet skall uppleva livet
inom sig


med sina tolv sinnen


jag ser en bild av en människoplanta
människoplantan håller en vattenkanna i sin hand


vad sker då människoplantan ej orkar lyfta den
vattenkannan
vad sker då människoplantan förirrat sig samt glömt vägen till pumpen
vägen till källan


vad skulle ske om blommorna växterna ej gavs vatten i balanserad, doserad mängd


människan tror sig med ens stå över allt detta
människan är en människoplanta
hon har fått en vattenkanna i sin hand för att undervisa sig själv i doseringen av


allt det människoplantan gör i mötet med alltet gör hon för att uppleva det hon behöver samt vara till hjälp vid behov
hur kan hon vara till hjälp
det är mycket enkelt; har människoplantan en gång upplevt sinandet vet hon det växter upplever och så vidare


livet kanske är till låns
det är en vacker tanke


vi lånar pengar i banker
vad sker då vi går i personlig konkurs


vem finns i din närhet då detta sker


finns det någon


och vad är att gå i personlig konkurs
det är en god fråga att leva med


sitter i lyssnarvinden
med stämgaffel i handen


så många toner
skorrar


sitter i lyssnarvinden
hör stämmor springa in


ordlösa är stjärnorna


min dörr har jag öppnat
lite
en aning


på glänt


endast en springa


ordlösa är de
ty min vilja är att lyssna till klangerna


lyssna in
klangernas
renhet


min vilja är att uppleva huruvida det är lättare förstå


avsikten med
orden


stämmorna vilka jag kanske trodde skulle nå mig
varsammare genom att jag gav dem endast en glänta


ser ett getingbo byggas
först en liten
liten pärla
har du levt med hur lätt ett tomt getingbo är
det väger inte ett gram
faktum är att upplevelsen är att ha luft i handen


först en liten pärla
denna pärla växer
blir större
större större


skulle jag vilja likna det vid ett skeende är det kanske att linda trasmattsremsor
formen är oval


en människa ser getingboet och ryser
bryter av en pinne i total obetänksamhet
börjar röra
peta på getingboet
för si getingarna är inte välkomna
av denna människa
vilken säger att de är farliga


en pinne i hand retar upp getinginnevånarna
… bisamhället
ilskna getingar far ut
hela
svärmen


det är bilden av stämmorna
stämmorna
anfaller
angriper


och vad kan jag säga
var rädd om ditt liv


denna dag högg jag ved inför vintern, ett mycket tungt arbete
det är en konst att stapla ved
har lärt mig en hel del under alla dessa år jag bott här


nåväl
dagen var solfylld
ryggen värmdes av solhänder


fåglar var runt mig
timmarna vandrade i molngångar gömda bak ögontallar


slutligen lade sig solen ned
drog täcket över sig
det röda täcket


det är lite svårt stapla ved i skymningsmörker
så jag lassade skottkärran med ved
drog den till verandan
började bära upp veden
slutligen gick jag in för att ta av mig jackan
skymtade en rörelse i ögonvrån
en katt röd trodde jag det var


på väg uppför trappan
med sikte på den öppnade dörren


det var inte en katt
det var en av de vackraste rävar jag mött


räven backade
jag stod still
strömmade lugn
började tala med räven
vilken lade huvudet på sned
i lyssnande


hela räven strålade av vilja att komma in


och den tog osynliga steg
med andra ord den rörde sig inombords


vi stod och samtalade en stund


så sade jag på återseende och gick in


räven såg lite besviken ut
jag anar dock att räven har det bättre utomhus än i dessa stängda rum


det


var ett vackert möte vilket är ett smycke i mitt hjärta

Inga kommentarer: