fredag 25 november 2011

den 25 november 2011























och jag frågar dig
varför befinner sig människans hjärta
i mitten av ditt bröst


kanske säger hjärtat dig
klättra högst upp på kullarna
vandra i bröstgårdarnas
rätta väsen
blicka ned
in i dalen


så vet du nästa gång
du befinner dig i djupen


i mitten
andas
ditt
hjärta
*


mycket har egentligen ej förändrats i hänseende till man kvinna
kvinna man


kanske en aning


eller är det förklädda ord


en aning vriden har synen blivit
ändock ser det ut att vara förändrat
och jag undrar varför det var så viktigt att förklä klä ut de orden
kvinnan är vacker
mannen är vacker
pusselbitar


jo visst kan även en kvinna leva genom sitt hantverk
men ser jag vidare genom alla kringelkrokar
så är det inte mycket vilket är förändrat


jag ser en märklig bild
förs till stunder då kvinnor bar krinoliner
först hade de ett stativ i rutformer under
så den ena underkjolen efter den andra
och så ytterst
ytterkjolen


faktum är att jag ser kvinnan vara alla dessa underkjolar
samt mannen vara ytterkjolen


det
tål att leva med

Inga kommentarer: