torsdag 24 november 2011

den 24 november 2011























ett ord kom i natten
flög ut genom slutna fönster
hemi..
hemo…
jag söker ordet
hemiplegi, halvsidig förlamning
hemokromatos
kromatisk
så fantastiskt detta är
hemiplegi är halvsidig förlamning
hemokromatos är låt oss säga överskott/produktion av järn
kromatisk tonskala
med tolv toner
halvtoner


jag kan höra järnets klanger
mjuka


i allt andas allt
i mening


kan du se floden strömma
floden är en virvlande fors runt stenar
skummet yr
virvlarna är hektiska
floden
forsen har bråttom


mynnar ut i vattenfallets trappor
stenar
klippor
skjuter ut här och var


den ene slinter
ramlar handlöst in i forsen
vattenfallstrapporna
följer
ledlös
lealös
med


överlever
omtumlad stiger denne upp


den andre dör


det är lätt fyllas med smärta
med bannelser


du vet ej
vad
dörren har öppnats för
öppnats till


låt bannorna bli
kronbladsfjärilar i dina händer


av gudomens ljus är ni satta i värme


bakom varje dikt
finns
en människa


ja det sägs
bakom diktarjaget finns en människa


hur


hur skall dessa ord kläda
poesi


poesi är skeende


inte
ordstaplar
på rutat papper


ett ord kom till mig under gårdagen
tramsskåp


har du städat ur ditt tramsskåp
alla nedvärderingar av allt det du gör


har du kastat alla hopknycklade papperslappar
önskelappar
in i elden
sett eldfåglar flyga


har du lyssnat till sångerna
av de vikta ordens frigörelse


tramsskåp
är ett ord fyllt med mening


sortera i det skåpets lådor
vinklar
vrår
se efter att det ej befinner sig lönnfack i skåpet


essensen
doften av
essensen av


fotot
en blinkning
en nanosekund av en verklighet


hur kan foto visa liv
i det livet är ett skeende


droppen kan ej visa verkligheten
droppen har stigit ut
stigit ur havet
droppen har lyfts ur havet för att framföra havets
havens färger till ögonvärldar


länge skrevs ej orden
orden berättades i andeström gjordes orden
så har det varit så är det


så har det varit och är stundligen med alla konster


så vänder vi ansiktet till fotografiet
länge målade de av vyer
scenarion med kol
med en pinne i sanden
med penslar
med vax


så började de fästa bilderna på papper
det var inte så att de nålade fast det de såg
ändå kanske det var tatueringens begynnelse
en önskan om att fästa bilden av skeendet


så började de fästa bilderna på papper genom linser
linsverkan


nej det var inte linser vilka växer i fältens famn
vilka skördas
vilka kokas i den stora järngrytan vilken står på trenne ben
höljande elden
tagande emot eldgåva


de använde linser
konvex
konkav


lådkameran kom till
camera obscura
de kämpade för att kunna bevara bilderna även i det bilderna utsattes för ljus
sannhetens ansikte skyggar ej för ljus


de fann vägar
de gavs vägar och så kom det sig att fotokonsten steg fram ur ridåerna


vad är fotografiet
jag fäster essensen av en människa på papper
*


hon lutade ansiktet bakåt
inte in i då
hon lutade ansiktet bakåt
tillät vindarna smeka hennes hud


i rörelsen
berörelsen slöt hon
ögonhusen


andades djupt in haven
havens sånger


reven steg upp till ytan
doften av tång
havsanemoner


så slöt havet åter vattenhänder om
runt om


han lyfter snäckan varsmet i händer
lägger den till läppar
mjukt formas läppar till
han andas
snäckans virvlande
spiraltoner
mjuka


hon sätter sig i sanden
med ansiktet lutat bakåt


hon hör haven
andas


fjärran
helt nära
hör hon steg
stigskapande rörelse


djupt in i havet
i den mjuka vågsanden
vandrar en snäcka
en mussla
en pärlbärare
ett ostron


hon ler ty hon kan höra klappret
av träskor dansande mot trägolv
tiljor
hon kan höra kastanjetter
hon kan höra
klappret


ser snäckans vandringsandning
ser linjer i den mjuka vågsanden


är du en fjäril
är du en fågel
är du mina händer


snäckan
musslan
når stranden


stiger upp
lägger händer om hennes


hon tar emot pärlan


ja


jag är dina händer


vi har vanrat länge nu
vi har många vandringar vidare


till


du måste upphöra med att ta avsked av
allt
alla


och havet är alla hennes tårar
ur den djupa källans brunn

Inga kommentarer: