lördag 12 november 2011

den 12 november 2011

korset visar dig
fyra vägars
val
*
hon vandrade
i skogarnas ytterkanter

sökte höra vatten porla

andades in grönskan
upplevde mossan
mjukgröna mockasiner vilka bar henne

lera
doftade
in i hennes händer

bar i löfte hem lera

formade leran till en kruka

ur dig kan jag bjuda vatten
till min älskades törstande

krukan ställde hon i eldugnen
i stenugn
byggd av hans händer
en gång

i gryningslunden

ännu förde vindar doften av hans nära

innan han vandrade vilse
undan

sedan den stunden stod hon i enslighetens
sörjandeskov

ensamheten har jag ej svårt med
ensligheten
andas mig

illa
*
vindarna plägade bära flöjttoner med sig, mjuka smekande, plägade föra stränginstrumentsklanger med sig, trävindspelet de trätt ljöd skogsregn, ibland hände det sig att fågelvingar rörde vid klangerna, tonerna vände

och krukan ställde sig invid trädet
och trädet ställde sig invid krukan
trädet samt krukan ställde sig vid kvinnan, kvinnan vilken sörjde glädjens frånvaro

varför sörjer du frånvaron av glädjen
frånvarons glädje
den ligger ju i din bädd
ligger i din bädd i vila

du sade så sant
så vackert till barnet vid din sida;
du får vara ledsen
se stjärnorna min älskade vän – stjärnorna strålar ej alltid de måste få vila ibland
så vävde ni en sagobädd till den trötta stjärnan

barnet tillredde en bädd till stjärnan att vila i
frågade dig;
om stjärnor har vackra ansikten

ja – sade du, så sade du; oändligt vackra ansikten, mycket vackra ansikten
mycket vackra är stjärnornas ansikten

så varför sörjer du frånvarons glädje
se ordet
från varons
eller kanske; rons var från/ron var från
ro kommer från vila

ser du mig sade krukan
hård var jorden

bäcken fann vägen
vägen
in

bäcken är
droppar

droppar ur
hav

ur tårar
vattnades
jorden

lera steg fram

händer fann
lera

krukan
steg
fram

brändes i elden

bär vatten ur brunnen

står vilandes invid
vid trädet

trädet fäller droppar in

ser du mig säger trädet
just nu ser du mig i trädet
jag lever i din flöjt
i din lyra
i trumman

balans består av dessa sidor
ej sidor
nej sidor är de ej – de är
vila/vakenhet
natt/dag
skymning/gryning
tårar/skratt

och allt detta vet du
ty glädjen har stundligen ena ögat öppnat med

så är det ju

två ögon
två händer

Inga kommentarer: