tisdag 29 november 2011

den 29 november 2011

i natten steg märkliga ord upp ur drömsjön
min pappa tog ifrån mig avalon


ser sjön
ser den vackra scenen ur filmen
ur boken hur hon lyfter armarna
sänker armarna
med denna gest ber hon dimman in i sjön


och avalon stiger fram


så andas jag det avalon för mig är


det oskuldsfullt
rena


vi kan säga att detta är före syndafloden


ja


jag ser hur genom min uppväxt dimman höjdes
ändå har jag alltid vetat i hjärtat
min hemvist


så är det


det inleddes med att min pappa tog ifrån mig avalon


ja
vad skall jag fly ifrån
bort ifrån
skall jag fly ifrån livet självt


så många skrifter har vandrat genom mina ögonportar


böcker har fallit ned
regnat ned


blad ur trädens kronor
vilka värmt mig
vilka tänt höstens eldskålar


glödfat i kammaren


över vilka jag hållit händerna
samt andats in värmen de avgivit


avgivna löften


så mycket önskar jag
att varje detta blad hade varit de vilka planterade släckta fröskålar


du säger mig att det släckta kan tändas
och visst är det så


kraften har dock runnit ur handen
förmår ej lyfta stickan till glödbäddens väntandevilja


jag behöver ej fly livet
ty livet har flytt mig


är flytt att avlida
av
lida


en röst viskar från den högra regndroppen
de tecknade åldrarnas trappa
och då du lämnar vandrar du denna trappa
låt oss för enkelhetens skull skriva då du dör
död
då du tar farväl stiger du uppför ett trappsteg
ännu når edra fingrar varandra
du stannar en stund
ser in i begynnandediset
viskar allt är väl
du stiger ett steg till
fingrarna når med näppe varandra
trenne gånger
trenne steg sker detta
så når inte edra fingrar varandra


inte på det sättet


(släckta rosenögon)


en röst viskar från den högra regndroppen


mina ögonportar äro drömsjöar
vandrar i skogen
sjödimma är slöjorna
vilka skänker
värme


i det frusna


tjärnen svart
skimrande djupgröna skuggor
djup indigoblå


rör vid ytan


hör


jordögas
sånger


genom trädens rötter stiger de
glödbladen till eldgivan
ur hjärtsolens
bladregns


silverne
stämma
ren




sjunker djupt in i
lövhögars
lyktor




så många skrifter har vandrat genom mina ögonportar


böcker har fallit ned
regnat ned


blad ur trädens kronor
vilka värmt mig
vilka tänt höstens eldskålar


glödfat i kammaren


över vilka jag hållit händerna
samt andats in värmen de avgivit


avgivna löften


av
givna
löf






så mycket önskar jag
att varje detta blad hade varit de
vilka planterade släckta fröskålar




i nattkammaren
sitter den liljevita


ett ljus brinner låga


hon ser lågan släckas


av en vind
vinddrag
av
vad


hon sover vila


de finner henne med släckta rosenögon




du säger mig att
det släckta kan tändas


och visst är det så


kraften har dock runnit ur handen
förmår ej lyfta stickan
till glödbäddens väntandevilja




en röst viskar från den högra regndroppen


det var en gång en kvinna
kvinnan vandrade i himmelsdalen


vandrar i himmelsdalen
i famnen bär hon en jordekvinna
ljustrådar spinnas
i handen håller själskvinnan jordekvinnan
rörelse tvinnas i handkorg
jag är den jag är
du är den jag är


det var en gång en kvinna
hon mötte mannen
från lindan till skildran
såg alla män i mannen
klor taggar slagskepp bödlar


så mycket längtade kvinnan efter
till mannen - den mannen


hon hade alltmer börjat se sig vara den kvinna
de flydde
hon såg ej bak om kulisserna
det spelade numer, hjälpte inte hur mycket än
vänners ord rörde vid hennes hjärta
dessa ord hänger i hjärtträdet
de ljuder påminnandes om


det hon ser är
fly fläkta
kastade skal i
kolsläckta tjärtårar


benen bar ej
händerna lade hon i vedkorgen
hon satte sig i den gungstol hon ej hade, innehade
hon plägade göra så för att finna lugn i stormslagen
däri stillades vågorna småningsom


så kom det sig att vinden steg ur kvinnan, satte sig vid henne och kvinnan vaggades i vindens famn. så tung du är barn av jordstegan himmelsnära. jag har sökt lyfta dig ur stenrösena i ditt inre. ja – stenrösen ur den vinkel stenar vinklas, ses vara just tunga stenar, murstenar. vinden tystnade en stund av en vindpilande ström; tankerösen, tankerösen är det, tankestenrösen, föreställningar vilka inte är. nåja barn av jordstegan, himmelsnära jag säger dig detta sade vinden; dina stenrösen är vackra, de bär båd rosenbårder samt liljevita. det är för mycket, för myckna – pålägg, mer avskrap i jordstegsvägen. vandringarna dina har varit många utsteg med striglar bål piskor hålor bilor och annat upptänkligt tillverkat av rädsloväldens händer, de gör så mycket märkligt av sin rädsla och du mötte det upptänkliga - ändå steg du in igen och igen med dina godtrogna ögon


mannen förmådde lyfta en tillitsglipa
slog så tvärt den samman


hon lämnade chocken i brunnens ämbar
hämtade sig aldrig ur strofen


chocken
rädslan tog hon ej vidare med


det var det sammantagna vilket var hakarna i snörkorsetten


hon brukade väva


väva stigar mellan trädens solvtrådar


flyga upp i hasselns topp
för att se


i hasselns topp flög hon
till mönsterseende




skall jag så vara
kvinnan vilken talar med träd
talar med stenar
kvinnan vilken vaggas av
gungstolen
jag ej innehar


så må det ske




vinden lyfte henne in i solstänk
se din dröm


mannen
den mannen


är i skogens tuva
funnen vid


tjärnen


den vid


hägerns
bröst




röken ringlar
skimrande ur rökgången


dörren är vidöppen


fåglar andas skimrande värme
hör röster mjuka spinna
boplatsen bär en mantel av värnad
av hjärtdjup
av


skapandeskönhet




han sitter vid
stenringen
skriver
berättelsen av möte
hon sitter vid
stenringen
målar
berättelsen av möte




månmoder häller silvermantelsljus
över boplatsen
stjärnor tändas glittrande


mannens
kvinnans


ögon seglar in i varandra
till bädden beger de sin vandring
hudnära andas de
de andas livnära
berörelse


vandrar drömstigsförverkligande


i gryningen stiger du upp
hälsar de fyra
tillreder
dagens
stigar
till
mättnad


plötsligt
rasar taket in
mannen sluter kvinnan i sin famn
allt är väl, oroa dig inte, det ordnar sig




hennes kvinnoväsen strömmar ömhet
värme till, han uppfylls av djupvisshet




tillsammans lägger de
det öppna taket




är i gemensamandning


i aftonfågels vingar


sitter han vid
stenringen
målar
berättelsen av möte
sitter hon vid
stenringen
målar
berättelsen av möte




månmoder häller silvermantelsljus
över boplatsen
stjärnor tändas glittrande


mannens
kvinnans


ögon seglar in i varandra


de andas livnära


berörelse


vandrar drömstigsförverkligande






så må det ske




en röst viskar från den högra regndroppen


mina ögonportar äro drömsjöar
vandrar i skogen
sjödimma är slöjorna
vilka skänker
värme


i det frusna


tjärnen svart
skimrande djupgröna skuggor
djup indigoblå


rör vid ytan


hör


jordögas
sånger


genom trädens rötter stiger de
glödbladen till eldgivan
ur hjärtsolens
bladregns


silverne
stämma
ren




sjunker djupt in i
lövhögars
lyktor




så många skrifter har vandrat genom mina ögonportar




i nattkammaren
sitter den liljevita


ett ljus brinner låga


hon ser lågan släckas


av en vind
vinddrag
av
vad


hon sover vila


de finner henne med släckta rosenögon






en röst viskar från den högra regndroppen


det var en gång en man
mannen vandrade i himmelsdalen


vandrar i himmelsdalen
i famnen bär hon en jordeman
ljustrådar spinnas
i handen håller själsmannen jordemannen
rörelse tvinnas i handkorg
jag är den jag är
du är den jag är


det var en gång en man
han mötte kvinnan
från lindan till skildran
såg alla kvinnor i kvinnan
klor taggar slagskepp bödlar


så mycket längtade mannen efter
till kvinnan – den kvinnan


han hade alltmer börjat se sig vara den man
de flydde
han såg ej bak om kulisserna
det spelade numer, hjälpte inte hur mycket än
vänners ord rörde vid hans hjärta
dessa ord hänger i hjärtträdet
de ljuder påminnandes om


det han ser är
fly fläkta
kastade skal i
kolsläckta tjärtårar


benen bar ej
händerna lade han i vedkorgen
han satte sig i den gungstol han ej hade, innehade
han plägade göra så för att finna lugn i stormslagen
däri stillades vågorna småningsom


så kom det sig att vinden steg ur mannen
satte sig vid honom
och mannen vaggades i vindens famn


så kommer det sig att de slår lovar om varandra


tror du


att de stiger in i
det föränderliga


samt ser varandra
i kärlekens ögons strålar

Inga kommentarer: