onsdag 9 november 2011

den 9 november 2011

människan planterades i jorden
ej för att skövla denna – den jord hon såddes i


att vara slav under sin egen vinge


vad är det
vad innebär det


varför stiger dessa ord fram


slav under sin egen vinge


först ser jag bilden av arr vandra med huvudet under armen
så ser jag strutsen sticka huvudet i sanden
är det detta att vara slav under sin egen vinge


så ser jag ett liv, nåja det enda jag ser är en mörk pärla jag vet att det är ett liv vilket sitter exakt där vingen stiger ut ur kroppen i det vecket - vingvecket – jag får först upplevelsen av att livet är – känner sig instängd, så kan jag ana att det är varmt och gott där
det är en skyddad plats att kika ut genom vingpennor
att vara slav under sin egen vinge


vad är det
vad innebär det


varför höll de sig med slavar
och vad är slavar
slav


ser strömmar av slavar passera
fruktansvärda fångstbilder däri dessa människor verkligen slets upp
slets ur de marker de planterats i
forslades över haven i skepp
fastkedjade i mörker
ja
jag ser fasorna
ser hur dessa människor såldes


så ser jag slavar
buga sig
ser slavars göromål


tvagar jag så bort kuvnaden
uppstår
ett vackert skeende


med ens ser jag åter
fågelvingar utbredda röra vid marker


så ser jag att vara slav under sin egen vinge – det kan vara ett mycket vackert skeende
ett skeende vilket lyfter fram orden
”människorna planterades ej i jorden för att härska
hon planterades i jorden för att avkänna
av
kännande


kännande är ett ord vilket ligger nära tjänande


ja – jag ser slavar värna om hennes hud
jag ser urbilden av det vi är här för
dock icke i negationen slav


i det vackra ljuset
i den vackra värmen


var kärlekshänder
var gång du rör vid livet


människan planterades i jorden
ej för att skövla denna – den jord hon såddes i

Inga kommentarer: