tisdag 11 mars 2014

den 11 mars 2014


mamaku
pongaträd
ormbunksträd
mötte jag i en skrift

kanske talade detta träd in i min sömn

under
under dessa träd planterar vi orden

ordstammarna

träden är
mästarvingar

se huru de släpper
frukterna ur mognad
släpper frukter med skal
med kärnor bärandes skal
skalet smälter
multnar
in i
spirande

träd växer sakta
i rytm med sitt hjärtas till vara

kom människoblomma
sätt dig här i grenverket
rotverket
låt oss lyssna in rörelsen tillsammans
låt oss sluta alla våra ögon
allas våra ögon
innan vi lyssnar
säg mig nu människoblomma
är du nu jag
är jag nu du
ja vem är vem och är vem, vem
är ljuden du hör inom eller utom
utom eller inom
finns dessa inom samt utom
var är vad
är vad var
är var samt vad
och är in om
är ut om
är detta ut om
detta
allt det vi säger vara runt om
det vill säga runt om i den yttre kretsen
eller tydligare uttryckt runtom
det vill säga ytterklädnaden
vår hud vår bark
är detta inom
in om
och kan det verkligen finnas ett
in
om
låt oss nu inte fastna i dessa ordvindlingar
så säger åldersträdet eller jag eller en människoblomma
kanske ett träd med en orkidé
låt oss öppna alla våra ögon
allas våra ögon
undrar du vadan detta alla ögon är
allas våra ögon
endast detta säger jag
är ej ögon det vi ser genom
så är allt det vi kan känna med egentligen ögon
så ser jag det sade trädet
åldersträdet
människoblomman lystrar i stor förundran
ja
faktiskt
är människoblommans hela ansikte i denna stund upplyst
så är det med träden
vi stänker ljusglimtar
känner du uttrycket
det händer inte mig
så lätt läggs allt utanför
undergångar sker utanför
profetior talar om
om världars
världens undergång

egentligen talar profetiorna
människoblommors förädling

ja minsann
de inre världarna gestaltar de
inomvärldarna

så varför förskräckas
helheten håller
blommorna mjukt i handen

säg mig
leder alla dörrar ut eller in
in eller ut
välkomnar dörrarna
eller
viskar dörrarna
far
väl

Inga kommentarer: