lördag 15 mars 2014

den 15 mars 2014


räkna ej kornen
ett och ett
ej droppar
en och en

se havets skönhet


molnen samlades
sträckte händerna samman
geishor vilka blygt
täckte ansikten med solfjädrar
molnen viskar
fjädersolar är vi

nät
vare sig
utan
maskor trådar rutor

se hennes moderliga vara
hur hon läser rutorna
hur hon vänder skalets utsida
till insida

se hur hon med rönnstaven
rör i vattnets stigande ånga
hör oceaner sjunga

upplev örternas stigande aromer

fjädersolar
är vi

nät
vare sig
utan
maskor trådar rutor

fjädersolar är vi i denna stund
ty vi speglar solen vilken höljdes i silverne skalor
och kanske är vi geishor vilka bär
sidenkimonos
konstfullt lindade runt kroppar
och kanske är det solfjädrar vi bär i händerna

se så konstfullt vi har målat arken
de spända arken
sträckta
samlade
sträckta

servetter av ris
icke av riskorn innan sådd
efter sådd
rispappersmakaren och hans maka skänkte oss gåvan
så bär vi det du ser
och kanske är vi nät
och kanske är vi molnträdens lummiga grönskas bladverk

vi för våra händer samman
vaggar vindar lugna
i nattens kommande
vattnar vi markernas törstande strupar
hör sångerna stiga ur folkens strupar
är det man kvinna eller rådjur
se hjortar skrida i lugn
hör kameler idissla lugn
i nattens läger
tältdukar baldakiner böljar
ja
vi vattnade markerna med regn
droppar ädla föll
här är sanden
det vilket föll
det vilket
steg

de täcker ej ansikten med solfjädrar
beduiner bär slöjor

läser öknarnas
andning

svarar i oasens
stigande
droppar

*
snödroppar
lever vid jasminens
rötter
buren i rotkorgar

i ömhet kysser snödroppar
jordehuden
hennes vackra andning
hennes hud

vid stranden

i strandens händer
upplever
vattnets rörelse

hur vattnet villigt rör
vid mina fötter

hur tåknoppar i mod viker
 ut bladen för att välkomna det
vattnet

hur vattnet villigt rör vid mina fötter
stundtals stiger jag helt in i vattnet
upplever
liv
levande

vid strandkanten
i stillhet


sakta inser jag hur mina dagar nätter skall se ut
och stundtals gör det så ont
att se samhörighet
det är då jag helst vill krypa in i jorden
i ömhet kysser snödroppar
jordehuden
hennes vackra andning
hennes hud

vid stranden

i strandens händer
upplever
vattnets rörelse


fiktiva världar
frågan är

i och med att frågan är öppnad lever redan svaret
ty svaret väckte frågan
ur skuggorna i hjärtskogen

frågan är vad är vad
vad är fiktiva världar

har jag hamnat i en fiktiv värld
existerar jag överhuvudtaget
finns jag
lever i ett ickeliv
ändå lever jag så starkt i allt
jag lever i ett ickeliv
frågan är vad är liv i detta liv
med alla dessa ensamma ansikten
ensamna
ansikten
blickar ut genom längtansögon
ensamhetens ansikten

vad skrämmer människan
eftersom det vilket skall vara människan
bygger upp hinder innan hindren behövs
och är hindren behov

vad visar oss exempelvis hästen
frihjordarna
vad visar oss vindarna

vindar viner i denna dag
molnen seglar stilla

när snubblar hästen över hindret
slår sig
jo
då hästen ej är lyssnad till
när hästen är för hårt driven

så andas havet
vi ser havet andas in
andas ut
vi kallar det vågrörelser
vågor
havet vågar

havet är en cirkel
ett hjul
havet andas
rör sig
når botten driver upp
kornen
sand
minnen
sådd
må vara att dessa når stranden

spirar de
eller
drar bort

havet rör vid
varandras strömmar
om vi ser havet vara vågor vilka lappar över varandra
havet rör vid varandras strömmar
rörelsen är icke undergiven

och är den undergiven är det
under
givet

Inga kommentarer: