söndag 30 mars 2014

den 30 mars 2014

det är konstigt
hur livet kan

vända

från samvaro
sam
varo

var det samvaro
nåja det vilket kallas samvaro

till enskildhet

enskildhet i ett skeende jag ändå vet är helhet
vari enskildhet icke existerar
enskildheten
är ju en tankeillusion

ändå
lever denna längtan så starkt

det är inte det stormande
det rusande

det är det varma trygga ombonade jag längtar till

en samvaro där ord egentligen inte behövs
där varje andetag är en omfamning
i visshet av

jag vill vara dig nära

faktiskt bilden av
mitt liv är tomt utan dig

och det
innebär ej
äga
beroende av

det är nog det fågeln viskar
i det den tappat en vinge

du fattas mig

jag vandrar den vackra nattens mjuka stränder
där varje steg lättas av moln
bomullsmoln
sidenmoln
ängsullsmoln
ullmoln
skira lätta bärande

där sanden är vit
där sanden är silver
där sanden är ädelstenspuder
i den natten vandrar jag

skogen är regnskogens alla höga
är djungelns alla höga träd
träd dina stigar
bladen andas fukt
droppar faller
stiger
bär luftens alla toner med
med
i varje slinga
i varje denna droppe lever en blomma

i begynnelsen är hjärtbladet

detta blad bär koden
urkällans stämma

tager du detta liv att älska
i nöd och i lust
intill dess döden skiljer er åt
och denna död är bilden av
att du
har släppt skalen
förlåt
för låten kärleken stiga in

du gror i jordmånens händer
förmår du se detta helgade äktenskap
det löfte du gav dig själv
ditt hjärta
ditt välsignade liv
i den stunden
inser du
det nöd och lust är
de vandrar hand i hand
ty de är ett och i detta ett är nöden lusten styrka
ty dessa styrker din livsvilja
lusten helar nöden
nöden helar lusten
så vandrar du i balans
hjärtbladet sträcker stängeln in i knopp
in i blom
kolibri kysser stigen

och hör du
de stora djuren
andas i hornen
trumpetar

marken vibrerar

i det de vänder sjööga in i sikt

i det de fläktar hettan ur tankens slutna
hjässglob


Inga kommentarer: