lördag 29 mars 2014

den 24 mars 2014

har du sett
har du hört
den otåliges fingrar
trumma in skenande upprivenhet
upprivna dammoln

har du sett mig
frågar havet
i den stund molnen släpper regnet fritt
i den stund molnen släpper ut håret
har du sett mig frågar havet i den stund molnen löser sina mantlar
i den stund himlarna skänker gåvor
droppar
droppar återförenas med mig
hur min hud krusas knottras
ja, i den stunden kan du verkligen uppleva dropparna tusenfaldigade
och när du så ser dessa droppar lev i den stunden med bilden
bilden av vårens knoppar
denna enorma mångfald av allt detta vi
allesammans
andas
så lätt är det att tala om
om allt som så att sägandes ligger utanför
eller mer lägga  allt utanför
olyckor ofärd oväder
ja, till och med lycka färder väder
kärlek
allt
mer eller mindre läggs utanför
i en märklig slags vågskålar
ändå är det ju så att allt detta är beroende av vad
är beroende av dig
av oss
av allt
kärleken är inte skänker ovanifrån eller varhelst den sägs komma från
kärleken lever i den fria gärningen
i den skolade viljan
den kärleken är icke ett utanförskap
den kärleken är ett innanförskap
vilen högst påtagligt lever i gärningen

allt är beroende av oss ty i våra knoppar lever den vilken är
lever jag är
vi gavs dessa knoppar till andens upplevelse av liv
när fingrar rör vid din slocknade hud
knottras huden
knoppas huden
in i vildblomstrens

trädgårdar

Inga kommentarer: