fredag 14 mars 2014

den 14 mars 2014


jag såg dem en gång
landa i ängen
ängen vilken kupade sina vingar
till dessas ankomst
mjukt susade luftens bäring
mjukt landade de i ängshänder
såg varandra djupt i ögonen
i densamma stunden de slöt mantlarnas utbredda
vingar lades till vila
i det de sakta anträdde dansen

en gång gavs mig gåvan att se dem mötas i
denna ängs händer
tvenne var de
flocken de kom med flög vidare
det var som att
flocken hade släppt två av sina vackraste droppar

flocken reste vidare
orsaken till dessas ankomst
har jag stundtals levt med
tvenne var de
är de

kanske en av dem var tröttad av slag av ålder
så kan bilderna väva runt dem
kanske önskade de giva mig denna gåva
att en gång se tranor dansa
de stannade en stund
i dagar i nätter
för att åter förenas med flocken
ty hur skulle de kunna tillåta
den repan av dessas frånfälle vara i vävens helhet
och jag vet att helheten bar dem med sig
även i deras vila

mitt hjärta bugar sig ännu inför gåvan dessa gav mig

en gång såg jag dem landa i ängen
ängen vilken kupade sina vingar
till dessas ankomst

våren bringade de

en bild av tvenne snöänglar svävade inom mina ögonhimlar

så mycken skönhet
i så myckna gåva

Inga kommentarer: