söndag 9 mars 2014

den 9 mars 2014


det är sant
ögon dras lätt in i eld
i lågor
eller omfamnar lågor

ser du denna veke
är den kort kvävs lågan
är den lång hetsas lågan
är den det ena eller det andra
sotar lågan

lågan har behov
inbäddad är lågan i lenande olja
vax
stearin

en bädd i vilken veken andas trygg

se denna grodd
hur den steg upp ur ett korn
ett frö

inbäddad
trygg

spirar grodden
bär hjärtblad
hela plantan

grodden har behov
samt växer genom allt det
lågan slutligen brinner vackert v

så låt denna låga undervisa dig
i det trädgårdsmästaren vet

ett av träden tager vandrerskans hand
vandrerskan kom
stigen ur ängen
följde en fåra en väg
beredd av rådjur
marken vilken bar hennes fötter sviktade
ja ej av svaghet
trötthet
misstro
eller annat negativt kryddat
tydandes

hon ler stilla
gungfly är du ej och är du gungfly
är du min gunga
gunga
gunga mig in i himmelsbolstren
gungfly är du ej
mer
dunbolster
du doftar gott
fukt
djupjord
och skulle du vara ett av alla dessa tydda
tecken på
på vad
tydda
och vad är tecken
tecken andas livet
in
ut
skulle du vara ett av alla dessa tydda negativa
så är dessa ej negativa
hur skall du kunna verka i det goda
då du ej vet din andra sida
svaghet kan lika gärna vara att släppa
försvaret
reviret
alla resta väggar murar
cementblock
tröttheten kan lika gärna vara lyssnan till vila
jag tillåter dig ta hand om mig
misstro kan lika gärna vara att stanna upp
jag skådar
skådar genom din mask
ser din skönhet
alla dessa är ju redskap
vägledare
ändå var det så
skogen upplevde detta
ändå var det så
trots att hon log
ler
skogen kände
upplevde  det i henne
detta
ändå var det så att vandrerskan var ledsen
människokvinnan kroppskvinnan fysiskgestaltskvinnan

slutligen snubblade hon till
satte sig ned

om jag ändå slapp resa mig
om jag bara sjönk in i allt detta vackra
undrar om detta vill ta emot mig

det var då trädet tog hennes hand
vandrerskans hand i sin

oftast har de avsikter
inte alltid de bästa
ofta vet de det inte heller
och så är det med oss alla
visst är det märkligt
allt är uppenbarat
i det hjärtat tillåts tala
istället låses hjärtat in med både remmar och otyg
låses hjärtat in med dubbla reglar

vi har rest reglar här
en skogskoja

kom låt oss stiga in i denna bräda
husmakaren har tillrett den

ser du
ådrorna
vad ser det ut att vara

vandrerskan
ser in
ja
egentligen är de i brädan
är de brädan

jag är
vi  är
havets rörelser himlarna
öknarnas
vågornas strömmarnas
och med jämna mellanrum
är vi ögon
kvistögon
eller oaser

så är det
så är det susar trädet

kom
vi stiger in i skogshuset

väcker elden
samt brygger oss en kanna
te

så gör de
vandrerskan och husmakaren

Inga kommentarer: